۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

ایسنا نوشت: هفتاد و دومین مرحله از یارانه‌های نقدی حدود ۷۷ میلیون نفر در آستانه پرداخت قرار گرفته است. در حالی هر ماه می‌تواند زمانی برای عدم واریز یارانه تعدادی باشد که ظاهرا فرمول تازه‌ای برای کاهش حجم یارانه‌بگیران در دستور کار قرار گرفته و معیارها متفاوت از قبل خواهد بود.

روال شش ساله پرداخت یارانه‌های نقدی در ساعت ۲۴ یکی از روزهای هر ماه، برای امشب (سه‌شنبه) نیز تکرار شده و متقاضیان یارانه خود را به تعداد اعضای خانوار و هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد.

طی این سال‌ها گرچه بارها هم دولت‌ها و هم کارشناسان و منتقدان خواستار غربالگری یارانه‌بگیران و حذف افراد پردرآمد از دریافت نقدی شده‌اند، اما در مجموع هر چه که از اجرای قانون گذشت حذف نیز به دلیل ایجاد توقعات در جامعه سخت‌تر شد. از سوی دیگر نبود اطلاعات کافی و دقیق برای غربالگری نیز موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار داشت و مانعی برای حذف دقیق و بدون خطا به شمار می‌رفت.

طی دو سال گذشته قانون بودجه به صراحت دولت را مکلف به حذف یارانه‌بگیران کرد و حتی برای امسال گروه‌هایی از سوی نمایندگان مشخص و مصوب شدند که ظاهرا حدود ۲۴ میلیون نفر را در بر می‌گرفت، اما در نهایت در یک ماه مانده به پایان سال همان‌طور که دولت اعلام کرده بود این هم راهکاری کارگشا محسوب نشد و مسئولان دولتی نتوانستند بر اساس گروه‌بندی‌ که در قانون بودجه انجام شده بود اقدام به حذف یارانه‌بگیران کند و تنها طی سال‌های گذشته حداکثر تا چهار میلیون نفر کنار گذاشته شدند.

با این حال اظهارات تازه رئیس دیوان محاسبات از این حکایت داشت که تا حدودی ملاک‌ها و شرایط برای حذف یارانه‌بگیران تغییر کرده و قرار است "وسع خانوار" فرمول تازه غربالگری باشد. آن‌طور که عادل آذر، گفته دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم و در آن معیارهای جایگزین درآمد را مشخص کرده است. به طوری که طی آن فرمولی به نام «وسع خانوار» به دست آمده که به جای درآمد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بر این اساس در فرمول وسع خانوار توان اقتصادی آنها از نظر ملاک‌هایی همچون مدل و قیمت خودرو، تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد، دارا بودن کارت بازرگانی مربوط به سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شود.

بنا بر این اعلام دیوان محاسبات، در برآورد وسع خانوار برای حذف یارانه به هیچ عنوان میزان درآمد و یا ملاک‌های تعیین شده برای اعضای خانواده معیار قرار نخواهد گرفت و فقط سرپرست خانوار است که سنجیده خواهد شد.

از سوی دیگر آذر در گفته‌های خود به موضوع دیگری هم اشاره داشته و آن حساب‌های بانکی است. وی تاکید کرده تراکنش و گردش حساب بانکی افراد به هیچ عنوان مورد بررسی قرار نگرفته و دولت اجازه ورود به آن را ندارد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته بارها سرکشی به حساب‌های بانکی برای کسب یارانه از سوی گاها نمایندگان و یا کارشناسان مطرح شده ولی هر بار بانک مرکزی آن را رد کرده است و حتی رئیس‌جمهوری در اظهاراتی صریح گفته که هر چند می‌تواند حساب بانکی معیار مناسبی برای حذف یارانه باشد، اما خط قرمز دولت بوده و به آن وارد نخواهد شد.

به هر صورت سبد ۷۷ میلیونی یارانه‌بگیران در حالی در هر ماه تا بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کند که با وجود فرمول‌های متفاوت برای حذف هیچ‌گاه به حد کافی سبک نشده است و باید منتظر بود که آیا دولت با فرمول جدید برای غربالگری می تواند به نتیجه دلخواه برسد یا خیر؟

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    77 24
    یارانه از اول اشتباه بود.
    • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      9 80
      اتفاقا خیلی هم خوب بوده. من که ازش خیلی خوب استفاده کردم. وقتی معادل نقدی افزایش قیمت حاملهای انرژی پرداخت شده. پس اثر تورمی هم نداره. فقط یک سیاست بازتوزیعی بوده.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      13 1
      نگیر خوب
  • بي نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    96 6
    در مورد قظع يارانه متاسفانه يارانه پردارمدها را قطع نكرده بلكه زورشان به كم دارمدها ميرسد وبا وچود اعتراض در سامانه اعلامي هيچ ترتيب اثري نميدهند.
    • بی نام RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      44 2
      درآمد کارمندان که فیش حقوقی دارند در اولویت است.
    • هاشم IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      27 6
      من کارمندم با دو تا بچه؛ یک و نیم میگیرم؛ چرا برای ما تصمیم میگیری؟
  • ملکی A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    43 5
    ضمن عرض سلام ، حدود چهار ماه است که یارانه مابه دلیل داشتن خانه مسکونی و در آمد بیش از سه میلیون تومان در ماه قطع شده است در حالی که من تنها مالک یک دانگ از یک آپارتمان 200 میلیون تومانی هستم خواهش دارم این قدر دورغ نبافند حداقل با صداقت اطلاع رسانی کنند
  • ایرانی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    37 1
    چراقطع یارانه راازخودشان شروع نمیکنند وکلا وزرا نمایندگان مدیران نهادها
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    30 2
    واقعا این رسمش نیست ما کارمند جزیی هستم قرادادی یارنه من قطع شده ولی مدیر اینجانب که خدا بهش بیشتر بده داره یارنه میگیره این یعنی ظلم به قشر ضعیف ....................
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    26 0
    مسئولین محترم که فقط در فکر قطع یارانه هاهستندآیادر فکر افزایش چندبرابری اجناس هم از زمان پرداخت یارانه ها هم هستند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    43 1
    یک نفر در این مملکت نیست بگه چرا اصلا باید یارانه کسی قطع بشه؟ همه جناح ها قوا و سران برای بدبخت کردن ملت هم صدا هستند مگه اینهمه گرونی به خاطر یارانه نقدی ایجاد نشد پولش کجاست؟ قبض گاز 300 هزار تومنی که نزدیک 70 تومتش به خاطر عوارض و مالیاته پولش کجاست؟ اقایان به جای ترامپ از مردم بترسید
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
      18 0
      اینا از هیچ چی نمیترسن
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    13 0
    من بازنشسته دولت هستم و حقوقم یک میلیون هست با دو فرزند که در خانه دارم یارانه ما را از همان اول قطع کردند چرا که یک خانه 200متری دارم در حالیکه در اقوام خودمان افراد با وضع مالی بسیار خوب دارند یارانه میگیرند این انصاف نیست
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    14 2
    بابا حذف کنید. خجالت آوره فامیل داریم دوتا آپارتمان داره که حداقل 2 میلیارد پولشه خرید و فروش خودرو میکنه داره یارانه میگیره آقا حذف کنید به اونهاییکه نیازمندن برسید.حقوق بازنشستگان را همسان سازی کنید.
  • محمدعلی A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    15 1
    دولت آب روغن قاطی کرده
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    8 5
    یارانه از محل درامد کشور است یا به همه مردم ایران یارانه بدهید یاکلا حذف کنید تا مدیون نباشید
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    13 1
    مشکلی نیست یارانه هاقطع بشه پس قیمتها روهم به قبل یارانه هابرگردانید
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    10 8
    یه سوال مگه یارانه حق همه نیست؟ پس چرا فقیر و غنی می کنند؟ اون ثروتمند هم از بابت حذف سوبسیدها و واقعی شدن قیمتهای حاملهای انرژی سهم داره اینکه چون ثروتمنده حقشو ندن من نمی فهمم
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    12 0
    پس اينهمه قيمت قبوض و اجناس و برديد بالا چي هست ، از شروع پرداخت يارانه چند درصد قيمت اينا رفته بالا؟ ولي پرداختي يارانه تكون نخورد از اول، با خودتون چي فكر كرديد درباره مردم ؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    8 1
    يارانه ما بيش از دو سال قطع شده ، ده بار مراجعه كردم به سازمان تامين اجتماعي خيابان آزادي ، آخرين جوابي كه گرفتم اين بود كه در منطقه 5 جنت آباد زندگي ميكنيد و جز قشر مرفح به حساب ميايد. اجاره نامه بردم ميگه حتماً تواناي مالي داري كه اينجا اجاره ميشيني و يارانه به شما تعلق نميگيره نميدونم ... يا ما از يك كشور ديگه هستيم و اشتباهي تو ايران متولد و زندگي ميكنيم . يا اينكه اينا ايراني تبار و مال اين سورنسن نيستن
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    6 0
    ما هم که چند سال پیش برای همکاری با دولت و البته حس بد دریافت یارانه اقدام به انصراف کردیم ،ایرانی که هیچ،آدم هم حساب نشده ایم در این خبر.
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    6 1
    آن دوستانی هم که داوطلبانه انصراف دادند که به دولت کمک شود هم که داخل آدم محسوب نشده اند
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    8 2
    همین یارانه باعث بدبختی و بیچارگی مردم شد
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    8 0
    این آمارهای بیخود رو دور بریزید. کجا من این پول رو گرفتم؟ به جاش همش هزینه هایی رو که بالا بردید پرداخت کردم
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    9 0
    ما که يارانه همه اطرافيانمون رو قطع کردند، تاکيد ميکنم همه اطرافيانمون ... از قشر کاملا متوسط جامعه هم هستيم ... نميدونم چجوريه که با حساب کتاباي اينا ما جزو اون 4 ميليون نفر افراد پر در‌آمد حساب شديم
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    8 0
    باسلام بازنشسته اموزش و پرورش هستم با 73 سال سن ، مدت 2 سال یارانه ام قطع شده ،ایا این انصاف است بعد از 35 سال خدمت به مردم با اینکه مستاجر هستم و دو پسر بیکار دارم یارانه ام را قطع می کنید؟ تمام این مدت فقط می گویید رسیدگی می کنیم ..... تا کی شرمنده همسر و بچه هایم باشم؟ ................ متاسفانه از پس هزینه ها بر نمی آیم.لطفا خواهش میکنم کمکم کنید.
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    6 6
    گه قراره یارانه بدن باید به همه بدن چه فقیر چه ثروتمند چون ثروتمند هم جزئی از این مردمه و یک ایرانیه مگر اینکه خودش بخواد که یارانش قطع بشه .
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    5 0
    ما که دهک پایین جامعه هستیم در بهزیستی اصلا کمک مددجوها نمیکنن هر چی پول و کالای خوبه مال خودشون تاریخ گذشته و فاسد شده میدن به مددجو با هزار تا منت انگار از جیب باباشون میدن .
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    6 0
    ماکه خدامیدونه تایارانه میدن قبض هاروباهاش پرداخت میکنیم...یعنی آخرین مهلت قبض میذارن چندروزمونده به واریزیارانه ..ازاین جیب به اون جیب گذاشتنه..
  • بی نام EE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    3 0
    چرا انهایی که نتوانستند ثبت نام کنند ثبت نام نمی کنند من زمان ثبت نام مدارکم را گم کرده بودم و نتوانستم ثبت نام کنم وضع مالی خوبی هم ندارم ولی یارانه نمی گیرم ولی بعضی با ثروت کلان باز هم یارانه می گیرند اخه این چه قانونی است کسی ازثبت نام جا ماند دیگر ثبت نامش نکنند حتی اگر ضعیف باشد
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    1 3
    هدفمندی یارانه ها صحیح بود ولی به بدترین شکل ممکن اجرا شد.بستر های اقتصادی و فرهنگی فراهم نبود.الان ایران یکی از پر مصرف ترین کشور ها از لحاظ مصرف انرژی هست.تو یه خونواده چهار نفره با درامد ماهیانه سی میلیون ریال و سالیانه 36 میلیون ریال ماهی 180 هزار تومن تفاوت چندانی ایجاد نمیکنه ولی بار سنگینی رو دوش دولت میازه.حیف و هزار حیف سیستم اقتصادی کشور اعتماد مردم رو از دست داده وگرنه مطمئنا بیشتر مردم داوطلبانه از یارانه ها انصارف میدادن...
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    2 0
    من کاری به درست و غلط یارانه ها ندارم ولی واقعا کار درستیه که یارانه های خانواده های پر درامد رو حذف کنند.الان من تو یه شرکتی کار میکنم که اغلب حقوقای بالای 8 تومن میگیرن.الان تقریبا خانواده هایی یارانشون قطع میشه که بالای 3 ت ماهیانه درامدشونه که اگه چهار نفر هم باشن نهایت دویست تومن از درامد یارانشون از دست میدن.
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    4 0
    دستشون درد نکنه مارو که حذف کردن فقط امیدوارم کارانه های هفتاد میلیونی به مشکل نخورده باشه ما یه نوو پنیر و اشکنه ای می زنیم دکتر نیستیم که خونه و ماشین و غذای خوب داشته باشیم
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    7 0
    آقا رفیقم خونه 120 متری با ماشین 110 میلیونی داره و حقوق بالا 3 تومن ولی یارانه میگیره. تو روخدا تبعیض نذارید.
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    2 3
    من فقط متوجه نمي شم اين 35 ميليون در سال را از كجاشان اورده اند مثلا يك خانواده مستاجر 5 نفره با حدود ماهانه 3 ميليون درامد در تهران مرفه حساب مي شوند؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    6 0
    چرا اونهایی که یارانه خانوادشون قط،شده و الان ازدواج کردند و دیگه با خانواده خودشون زندگی نمیکنند، نمیتونن یارانه رو دریافت کنند؟؟ کجا باید ما پیگیری کنیم؟ بعد هر جایی هم که میپرسیم میگویند اگر یکی از زوجین یارانه اش در خانواده تحت سرپرستی پدر، قط شده باشه، و بخواهند از خانواده جدا کنند و مستقل شوند، یارانه همسر هم قط میشه و ترجیحا بهتر هست که برای جداسازی اقدام نکرد، چرا باید اینطور باشه؟؟ پس الان یارانه منی که ازدواج کزدم کجاست؟؟ تو جیب کی داره میره؟؟ ه تو سایتتون هم که اعتراض میزنیم که والا انگار برای دیوار پیام میفرستیم
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
    5 0
    سلا م بیشتر از یک ساله یارانه من قطع شده در حالی که من یه کارمند معمولی و یه مستاجرم در سایتی هم که دادن بعد یک سال اعتراض هنوز میگه در دست بررسی می باشد
  • بی نام IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    2 0
    حذف 4میلیون نفر از دریافت یارانه انهم با دستوری خارج از مروت وعدالت است یا کلا یارانه حذف کنید ویا اگر از بودجه عمومی کشور پرداخت می کنید به همه مردم ایران بدون چون چرا بدهید وگرنه مدیون ابدی خواهید بود
  • ای کی یو سان IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    1 0
    چند سال پیش اگه حافظه ها یاری کنه یارانه رو دولت میداد بعد اومدن گفتن میخوایم یارانه هایی که دولت پرداخت میکنه رو مردم پرداخت کنن.یارانهای که دولت میداد 45000تومن بود؟؟؟حالا کاری نداریم توی این تورمهایی که هرسال شد نرخ یارانه چرا تغییر نکرد؟بازم هیچی.یارانه دولت واسه همه اقشار جامعه بود الان چرا اقشار جامعه روغربالگری میکنن؟سوال زیاده بازم بگم؟؟؟؟؟؟
  • گودرز BY ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
    11 0
    شما مگه نفت مردم و میفروشید ریال میگیرید ؟ دلار در زمان شروع یارانه ها 1200 تومان بوده الان 4000 تومان این یعنی اینکه با توجه به آمار خودتان آن زمان یارانه ها میشده 3.13 میلیارد دلار و الان میشه 850 میلیون دلار. مردم و تا میتونید فقیر کنید راه خوبی و پیش گرفتید معلومه درس گرفتید از تاریخ. یه بار هم نظر مارو بچاپ آقای خبر آنلاین
  • باور A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    0 0
    به نظرم دولت برای سال آینده یک باره، اول سال، یارانه همه را با پرداخت یک نبم سکه. تمتم کند و این پرونده را ببندد و این پرداخت ها را از معادلات و محاسبات پولی خارج کند.