تمرکز حفاظت محیط زیست البرز برشناسایی کانون‌های آلاینده

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه منابع زیادی دراستان به عنوان کانون آلاینده محیط زیست وجود دارد، گفت: این اداره کل بر شناسایی و ساماندهی این منابع متمرکز شده است.

حسین محمدی روز چهارشنبه به مدیریت فاضلاب ها در استان اشاره کرد و افزود: رهاسازی فاضلاب های مختلف اعم از انسانی، صنعتی، خدماتی و... از معضلات اصلی زیست محیطی در این استان است.
وی با اشاره به اقدامات مختلف مدیریت محیط زیست استان برای ساماندهی و کنترل فاضلاب ها، اظهار داشت: در ماه های اخیر اداره کل حفاظت محیط زیست برای نخستین بار نظارت بر قالیشویی ها و کارواش ها که فاضلاب زیادی تولید می کنند را آغاز کرد.
محمدی ادامه داد: برای تمام این واحدها اخطاریه صادر شد تا اقدام به تصفیه و مدیریت فاضلاب تولیدی کنند که تاکنون 25 واحد قالیشویی و کارواش اقدام به ایجاد تصفیه خانه کرده یا در حال اجرای آن هستند.
وی بیان کرد که سایر قالیشویی ها و کارواش های استان نیز تعهد به ایجاد تصفیه خانه شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: مدیریت فاضلاب های بیمارستانی یکی دیگر از موضوعاتی است که این اداره به آن ورود کرده است.
وی ابراز داشت: براین اساس برای تمام بیمارستان های استان اخطاریه صادر شده و مدیران آنها متعهد شده اند تا پایان سال جاری سیستم تصفیه خانه های بیمارستانی را فعال کنند که البته تاکنون 6 بیمارستان آنها به تعهدات خود عمل کرده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست به دیگر کانون های آلاینده محیط زیست پرداخت و بیان داشت: بعد از سال ها غفلت میدان میوه و تره بار کرج که مشکلات بهداشتی زیادی در زمینه مدیریت پسماند وفاضلاب داشت، زیر ذره بین این مدیریت قرار گرفت.
وی افزود: سال گذشته موضوع از طرف محیط زیست در مراجع قضایی پیگیری شد وبا حکم دادگاه مدیریت میدان میوه و تره بار کرج موظف به ساماندهی ومدیریت اصولی پسماندها وایجاد تصفیه خانه شد که اکنون این طرح درحال اجرا است.
محمدی ادامه داد: در2 سال گذشته نیز خروجی فاضلاب 2 زندان رجایی شهر و قزلحصار به شبکه فاضلاب اکو متصل شدند.
وی درخصوص وضعیت فاضلاب های 8 شهرک صنعتی درالبرز گفت: از این تعداد فقط 3 شهرک دارای تصفیه خانه هستند و شهرک صنعتی بزرگ اشتهارد هم که از سال های گذشته تصفیه خانه آن در حال ساخت است که با مشکل جدی مواجه بود.
وی اضافه کرد: با پیگیری و شکایتی که به مراجع قضایی شد شرکت شهرک ها ی صنعتی البرزمکلف به استاندارد سازی خروجی فاضلاب شده و شرایط کنونی بهتر از گذشته است.
محمدی خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی هشتگرد و سیمین دشت نیز با پیگیری محیط زیست هم در حال اجرای تصفیه خانه هستند.

ایجاد 7 تصفیه خانه محلی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: اقدام خوب دیگری که در حوزه مدیریت فاضلاب های شهری به ویژه در کرج صورت گرفته است .
محمدی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست البرزنیز مجوزهای لازم را صادر کرد که ایجاد 7 تصفیه خانه محلی توسط شهرداری کرج برای اولین بارآغاز شد.
وی افزود: با ایجاد این تصفیه خانه ها، تامین و جایگزین سازی آب فضای سبز شهری از طریق این منابع در دستور کار قرار گرفته است.
محمدی اظهار داشت: برای ایجاد شبکه و تصفیه خانه های شهری استان نیز که یک عقب ماندگی طولانی داریم شرکت آبفای استان برنامه خوبی طراحی و درحال اجرا دارد.
وی ادامه داد: در سفر دولت به استان نیز اعتبارات خوبی برای مدیریت فاضلاب اختصاص داده شده است و در کارگروه ماده 8 ضوابط استقرار مجوزهای احداث تصفیه خانه ، هشتگرد و فردیس صادر شده است و تصفیه خانه شهر جدید هشتگرد نیز سال گذشته به بهره برداری رسید.
این مسئول یکی از واحدهای بزرگ خدماتی استان که فاضلاب زیادی تولید می کرد و مورد استفاده اراضی کشاورزی قرار می گرفت را نیروگاه منتظر قائم(ع) عنوان کرد و گفت: با پیگیری و دستور مراجع قضایی تصفیه خانه این نیروگاه اصلاحات لازم را انجام داده و خروجی فاضلاب درحد استاندارد محیط زیست است و از فاضلاب آن در استفاده از کشاورزی جلوگیری به عمل آمده است.
** راه اندازی تصفیه خانه بهشت سکینه کرج در آینده نزدیک
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: تصفیه خانه فاضلاب بهشت سکینه که به عنوان یک اقدام کلیدی از چند ماه پیش آغاز شده بود اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =