رئیس مجلس بلاروس در فرهنگستان علوم: ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفت های اساسی داشته است

میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس و هیأت همراه بعد از ظهر سه شنبه 19 بهمن 1395 با حضور در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران و بعضی دیگر از مقامات فرهنگستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرآنلاین میاسنیکوویچ در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از آمدن به آکادمی علوم ایران و ملاقات با رئیس آکادمی اظهار داشت که خود سابقه 9 سال ریاست آکادمی علوم بلاروس را داشته و دیدار از آکادمی علوم ایران خاطرات آن سال ها را زنده کرده است.

وی با اشاره به اینکه طی ملاقات با مقامات ارشد جمهوری اسلامی دریافته است که ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفت های اساسی داشته و به توفیقات چشمگیری در سطح جهان رسیده است، ابراز امیدواری کرد دیدار با رئیس و سایر مسوولان فرهنگستان علوم ایران مقدمه ای باشد برای همکاری های علمی و تحقیقاتی میان دو کشور ایران و بلاروس. رئیس مجلس بلاروس در ادامه ضمن معرفی آکادمی علوم بلاروس و بخش های مختلف آن به بودجه کلان تحقیقاتی که در اختیار آکادمی قرار دارد اشاره کرد و درخصوص علم و تکنولوژی و بازار کشور توضیحاتی ارائه نمود و سؤالاتی درخصوص نحوه فعالیت ها و پژوهش ها در فرهنگستان علوم ایران مطرح کرد.

در ادامه این دیدار رضا داوری اردکانی اظهار داشت: در زمان ما ارتباط علم و سیاست محرز است و چه خوب است که سیاستمداران دانشمند باشند.

رئیس فرهنگستان علوم ایران در ادامه ضمن معرفی 4 فرهنگستان کشور که زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت می کنند، گروه ها و بخش های فرهنگستان علوم را معرفی کرد و ادامه داد که فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران وظیفه پژوهش ندارد و اگر پژوهش کند به پژوهش در سطح ملی و کلان می پردازد و در حقیقت مشاور دولت در سیاستگذاری های علم و فناوری است.

داوری اردکانی افزود: وظایف و اهداف آکادمی علوم ایران و بلاروس شبیه است و امکان همکاری های علمی نیز وجود دارد که امیدواریم تشریف فرمایی رئیس مجلس بلاروس مقدمه و آغازی باشد برای همکاری میان دو آکادمی. رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که آموزش عالی در دو سه دهه گذشته و بعد از انقلاب اسلامی در ایران توسعه پیدا کرده است و در برخی رشته ها نظیر پزشکی، نانو، بیوتکنولوژی، بیوشیمی و ... پیشرفت های قابل توجه و بزرگی داشته ایم اما در همه حوزه های علمی می توانیم همکاری کنیم. او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت های رئیس مجلس بلاروس گفت که بسیار خوشوقتم که در کشور بلاروس ارتباط میان علم و زندگی و صنعت و کشاورزی و بهداشت و درمان برقرار است.

میخائیل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس در پایان این دیدار درخواست کرد که بین محققان دو کشور و میان آکادمی های علوم ایران و بلاروس امکان همکاری وجود داشته باشد و اظهار داشت که پیشنهادهای کشور بلاروس را از طریق سفیر بلاروس در تهران که در جلسه حضور داشت، به فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ارائه می کنیم تا همکاری در هر زمینه ای که میسر باشد فراهم شود.

داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران نیز ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس مجلس بلاروس گفت: ما منتظر پیشنهادهای شما هستیم و امیدواریم امکان همکاری های علمی و فرهنگی میان دو کشور از طریق دو اکادمی در آینده نزدیک فراهم شود.

رئیس فرهنگستان علوم به تفاهم نامه های همکاری میان ایران و سایر کشورها و نیز به عضویت فرهنگستان علوم ایران در انجمن آکادمی های علوم جهان و هیأت رئیسه آن و همچنین به عضویت فرهنگستان علوم ایران در انجمن آکادمی های علوم و مجامع علمی آسیا نیز اشاره کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 633936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =