ایسنا نوشت: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان، دولت روسیه اعلام کرد که ممکن است در مذاکرات آستانه علاوه بر آتش‌بس درباره مسائل دیگری هم گفت‌وگو شود. همزمان سازمان ملل از دریافت دعوتنامه این مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نشست آستانه روز دوشنبه آینده و با حضور ۱۵ هیات از جمله هیات نمایندگی دمشق و ۱۴ گروه از مخالفانی است که آتش‌بس را امضا کردند برگزار می‌شود.

در همین راستا، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که ممکن است مذاکرات تنها پیرامون آتش‌بس نبوده و به مسائل دیگر نیز منتهی شود.

وی عنوان داشت: شاکله اصلی این مذاکرات مساله تقویت آتش‌بس در سوریه است و هدف از مشارکت قدرت‌های بانفوذ در سوریه فراهم کردن زمینه برای تقویت آتش‌بس می‌باشد.

چورکین در ادامه گفت: احتمالا در نشست آستانه درباره مسائل مهم دیگری چون اقدامات لازم برای تقویت فضای اعتماد میان دو طرف و بهبود امکانات کمک رسانی به مردم جنگ زده و برخی دیگر از مسائل سیاسی بررسی شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل مذاکرات آستانه را "فرصتی جدید" برای حل درگیری‌های سوریه از طریق دیپلماتیک خواند و تاکید کرد دو طرف باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.

وی عنوان داشت:‌ روسیه در این مذاکرات تنها به عنوان ناظر مشارکت خواهد کرد.

همزمان سازمان ملل اعلام کرد که دعوتنامه مشارکت در نشست آستانه را دریافت کرده و از سوی این سازمان رمزی عزالدین رمزی، معاون استفان دی‌میستورا، فرستاده صلح سازمان ملل به سوریه به نمایندگی از دی‌میستورا مشارکت خواهد کرد.

بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه مدیریت نشست آستانه را سازمان ملل بر عهده خواهد داشت.

از طرف روسیه نیز الکساندر لاورنتیوف، نماینده ویژه روسیه در سوریه یا سرگئی فیرشینین، مسئول امور خاورمیانه در وزارت خارجه روسیه، در این نشست شرکت خواهد کرد.

روزنامه "الوطن" سوریه نیز به نقل از یک منبع رسمی آگاه نوشت: هیات اعزامی دمشق به این مذاکرات شامل ۱۰ تن و به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خواهد بود.

این روزنامه نوشت:‌شرکت کنندگان در این نشست از سوی دمشق شامل احمد عرنوس، مشاور وزیر خارجه، ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو،‌احمد الکزبری، از اعضای پارلمان، حیدر علی احمد،‌ دیپلمات سوری، اسامه علی ،‌ از دفتر وزیر خارجه و امجد عیسی و چند افسر امنیتی به نمایندگی از نهاد نظامی سوریه خواهند بود.

جدول کاری این نشست نیز در دو بند شامل آتش‌بس میان گروه‌های امضای کننده توافق نامه و ارتش سوریه و همچنین بحث درباره اصول راهکار سیاسی بحران سوریه خلاصه می‌شود.

همزمان وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور از مذاکرات قریب الوقوع آستانه حمایت می‌کند و بر اهمیت حضور نمایندگانی از تمامی گروه‌های مخالف سوریه تاکید دارد.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که پاریس از اهداف اعلام شده مذاکرات آستانه حمایت می‌کند.

مذاکرات آستانه قرار است با نظارت روسیه، ترکیه و ایران روز ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

احتمالا این مذاکرات مقدمه‌ای برای مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل که ۸ فوریه آتی برگزار می‌شود، باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =