ثبت ۴۶ مورد اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی بابل

آزیتا ابریشمی کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ، از 5 مورد اهدای عضو از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خبرانلاین ازبابل ،خانم ابریشمی گفت : پایه و اساس تکنولوژی پیشرفته ی پیوند اعضاء بر وجود بیمار مرگ مغزی نهاده شده است ، به همین دلیل مرگ مغزی ضمن اینکه واقعه ای بسیار تاسف بار محسوب میشود، ولی برای ادامه ی زندگی تعدادی از بیماران نیازمند پیوند فرصتی مغتنم است.
وی گفت: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند هستند که تنها راه نجات ایشان دریافت عضو قابل استفاده از افراد مرگ مغزی است.
این کارشناس ادامه داد : اتفاقی که در حالت مرگ مغزی رخ می دهد این است که خونرسانی به هر دو قسمت قشر مغز و ساقه ی مغز متوقف میگردد و در نتیجه فرد هیچ گونه حرکت و ادراکی ندارد ، در این افراد مرگ مغز رخ میدهد و بافت مغز بصورت فراگیر و دائمی نابود میشود و حالتی بی شکل و برگشت ناپذیر شبیه خمیر به خود میگیرد.
وی با اشاره به اینکه پس از روز اول، هرچه زمان بگذرد یک به یک اعضاء نیز دچار از بین رفتگی و فساد شده و قابل استفاده نخواهد بود ، گفت:خانواده ی هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای اعضای حیاتی عزیزشان (شامل قلب ،کبد ، دو ریه ، دو کلیه ، لوز المعده و روده) میتوانند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهند و با اهدای بافت (مانند قرنیه ، استخوان ، پوست ، تاندون و...) یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت دائمی برهانند.
خانم ابریشمی اضافه کرد: نکته ی مهم در این فرآیند این است که اساس تشخیص مرگ مغزی ، معاینات بالینی است و تشخیص نهایی فقط با اجماع نظر پزشکان متخصص آموزش دیده و معتمد وزارت بهداشت در تخصص های جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و پزشکی قانونی امکان پذیر است.
وی گفت: قابل ذکر است که سالانه ۴۰۰۰ نفر مورد مرگ مغزی قابل اهداء در کشور وجود دارد که فقط ۸۰۰ نفر با رضایت خانواده به روند اهداء ختم میشود و این در حالی است که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از هموطنانمان (هر ۳ ساعت یک نفر) بدلیل عدم وجود ارگان مناسب جهت پیوند جان خود را از دست میدهند.
کارشناس پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی بابل مقوله ی اهدای عضو از سال ۱۳۸۴ بطور جدی آغاز و ساختارها و بسترهای آن تعبیه گردید و از ابتدای آغاز تاکنون ۴۶ مورد پیوند عضو در این دانشگاه به ثبت رسیده که در سال ۱۳۹۵ مجموعا ۵ مورد اهدای عضو در این دانشگاه انجام گردیده است.
وی در پایان بیان داشت: با وجود فرهنگ ایثارگونه و تایید ولی فقیه و مراجع عظام هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم و باید فرهنگ سازی قویتری صورت گیرد. امیدواریم با داشتن ملتی چنین از خود گذشته و فداکار و پزشکان و پرستارانی چنین متعهد، در آینده ای نزدیک بتوانیم هدیه های خالصانه ی موارد مرگ مغزی را هر چه بیشتر و بهتر به نیازمندان برسانیم.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =