«خبرجنوب» نوشت: معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس تاکید کرد: تمامی هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس در معرض خطر فراموشی هستند.

زهرا الحمدي با بيان اينكه تا زماني كه هنرمندان به سليقه بازار بيتوجهند و به توليد محصولات موزه اي مي پردازند، خطر فراموشي تمام هنرهاي سنتي استان را تهديد مي كند، افزود: گراني توليدات دستساز هنرمندان و نبود تنوع و خلاقيت در محصولات صنايع دستي، همچنين عدم توان مالي مردم موجب شده كه هنرهاي سنتي اصيل استان در سبد خريد خانوارها قرار نگيرد.
وي بر لزوم نوع آوري و خلاقيت در توليدات و محصولات دستساز صنايع دستي تاكيد كرد و گفت: متاسفانه هنرمندان رشته هاي مختلف صنايع دستي به اين موضوعات بيتفاوت اند و بيشتر محصولات موزه اي توليد مي كنند كه به دليل گران قيمت بودن، رونقي هم ندارد.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس همچنين گفت: در استان موزه تخصصي صنايع دستي وجود ندارد تا آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان را خريداري و در معرض ديد عموم قرار دهد، اما شاهديم كه هنرمندان رشته هاي مختلف همچنان آثار موزه اي نه كاربردي را توليد مي كنند.
وي ادامه داد: اين توليدات عملاً در كارگاهها و انبارهاي هنرمندان باقي مي ماند و به دليل گران قيمت بودن به فروش نميرسد و موجب مي شود كه صنايع دستي در استان همچنان
بيرمق گردد.
الحمدي در ادامه با تاكيد بر اينكه هنرمندان بايد نياز و سليقه بازار را درنظر بگيرند، با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: اكثر گردشگران داخلي و خارجي كه به شيراز سفر مي كنند به دنبال صنايع دستي كوچك و ارزان قيمت هستند، اما متاسفانه همواره با توليدات حجيم و گران قيمت هنرهاي سنتي فارس مواجه ميشوند كه اين موضوع آنها را از خريد محصولات بازمي دارد.
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اضافه كرد: گاهي جعبه هاي كوچك خاتم، فروش خوبي نسبت به محصولات فاخر و ارزشمندي دارد كه وقت و هزينه بسياري از هنرمندان گرفته است. از اين رو جا دارد هنرمندان و توليدكنندههاي اين محصولات در ابتدا سليقه بازار و توان مالي مردم را مدنظر قرار دهند. به گفته وی، از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور، 120 رشته در استان وجود دارد که از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در فارس فعال است. الحمدي اضافه کرد: با اینکه بسیاری از تولیدات صنایع دستی استان فارس از شهرت بین المللی برخوردار و نشان جهانی و ملی هم دارد اما همواره صنایع دستی و هنرهای سنتی استان بازار بیرمقی دارد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس همچنین گفت: صنایع دستی یکی از بخش های مهم در رونق اشتغال و درآمدزایی است که تاثیر مهمي در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که می تواند به ایجاد فرصتهای شغلی و رونق صنایع دستی استان کمک کند آموزش صنایع دستی است، افزود: بحث معرفی و فروش مهمترین عامل در رونق و توسعه صنایع دستی است که باید برای رونق صنایع دستی استان مورد توجه قرار گیرد و در صورتی که این مهم محقق شود، بسیاری از معضلات و مشکلات فعلی فعالان صنایع دستی حل خواهد شد.
به گفته الحمدی، در حال حاضر قیمت، کیفیت و نحوه ارائه آثار و صنایع دستی هماهنگی و همگونی مطلوبی ندارد .
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 700 کارگاه و 200 هزار نفر صنعتگر در بخش صنایع دستی در فارس فعال هستند، افزود: فعالیت هنرمندان در این بخش نیاز به فروش محصولات و تولیدات آنها نیز دارد و اگر تولیدات هنرمندان فروش نداشته باشد، صنایع دستی دچار ضرر و زیان می شود. الحمدي با تاکید بر اینکه رونق صنایع دستی نیاز به فرهنگ سازی و استفاده از این هنرها در زندگی روزانه دارد، گفت: متاسفانه به دلیل رکود بازار فروش صنایع دستی به دلایل مختلف، امروز بسیاری از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی ما، یا برای دل خودشان کار می کنند و یا اینکه برای تامین هزینههای اقتصادی زندگی خود راه های دیگری را برای كسب درآمد در زندگی انتخاب کرده اند. معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس افزود: متاسفانه عدم بازاریابی مناسب سبب شده که در زمینه فروش و بازاریابی صنایع دستی موفق نباشیم که یکی از دلایل این مهم، عدم توجه به سلیقه بازار، تولید طرح های سنتی و عدم بازاریابی مناسب است که موجب کم رونقی و گاه بی رونقی فروش صنایع دستی در استان فارس شده است. الحمدی اضافه كرد: در زمینه طرحهای صنایع دستی باید با حفظ اصالت اثر، بازنگری شود و محصولاتی طراحی شود که در زندگی امروزه نیز کارکرد داشته باشند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که سبب عدم فروش صنایع دستی میشود عدم بازاریابی دقیق است که با برپایی بازارچههای دائمی و موقت صنایع دستی، این مشکل تا حدودی برطرف شده است.
الحمدي در ادامه این گفت وگو با اشاره به ضرورت نوآوری در صنایع دستی، گفت: با توجه به برگزاری مسابقه ملی طراحی محصولات صنایع دستی، نخستین جشنواره نوآوری و خلاقيت در طراحي محصولات صنایع دستی در استان فارس فردا با همكاري اتاق بازرگاني شيراز و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي و اتحاديه تعاوني صنايع دستي برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره متناسب با موضوع مسابقه ملی طراحی محصولات صنایع دستی است، افزود: در این جشنواره نمایشگاهی از محصولاتی که با نوآوری تولید شده باشد، در معرض دید قرار میگیرد و ضمن آن کارگاه های آموزشی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی نیز برگزار میشود.
بنابر این گزارش، رشته های خاتم سازی، قلم زنی، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، قلمکارسازی، حصیربافی و معرق، سوزن دوزی، رودوزی سنتی، جلدسازی و صحافی سنتی، شیشه گری، نقاشی روی شیشه، تراشکاری روی شیشه، کاشی سازی، نازک کاری چوب، چرم دوزی و نقاشی روی چرم، از رشته های فعال صنایع دستی در فارس است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =