ایسنا نوشت: خبرگزاری رویترز با استناد به "یک سند" مدعی شده، بازرسان بین‌المللی برای نخستین‌بار به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و برادرش مظنون شده‌اند که در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این تحقیقات مشترک انجام شده توسط بازرسان سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی تنها واحدهای نظامی سوریه را به دست داشتن در چنین حملاتی متهم کرده بود و از هیچ فرمانده یا مقامی به طور مستقیم نام نبرده نشده بود.

این در حالی است که رویترز می‌گوید براساس گزارش جدید، اکنون بازرسان فهرستی از یکسری افراد مرتبط با حملات شیمیایی در سال‌های 2014 – 2015 با گاز کلر تهیه کرده‌اند که در آن اسم بشار اسد و برادرش ماهر اسد و برخی دیگر از مقامات رده بالای سوریه دیده می‌شود.

بنا به گفته یک منبع نزدیک به این تحقیقات، تصمیم برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی از رده‌های بسیار بالا در دولت سوریه صادر شده است.

هنوز بشار اسد و خانواده‌اش درباره این ادعا اظهار نظر نکرده‌اند اما یک مقام دولت سوریه گفت: اتهام زنی‌ها درخصوص دست داشتن نیروهای دولتی در حملات با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هیچ پایه و اساسی در واقعیت ندارد.

دولت سوریه بارها دست داشتن در استفاده از چنین سلاح‌هایی را در طول جنگ داخلی سوریه رد کرده است و گفته که همه حملاتی که در تحقیقات مشخص شده‌اند کار شورشیان یا تروریست‌های داعش بوده‌اند.

با این حال ویرجینیا گامبا،‌ دستیار دبیرکل سازمان ملل و رئیس تیم تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح های شیمایی این مساله را که فهرستی از افراد مظنون توسط این تحقیقات تهیه شده باشد، ‌تکذیب کرد.

او گفت: در حال حاضر هیچ گونه مساله‌ای مربوط به شناسایی افراد مظنون مدنظر نیست.

خبرگزاری رویترز اما مدعی است که این فهرست را مشاهده کرده اما آن را علنی نکرده است. این سند ظاهرا مبتنی بر ترکیبی از مدارک و شواهد جمع آوری شده از سوی تیم سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بوده و همچنین به اطلاعات ارائه شده از سوی آژانس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای استناد کرده است.

تیم تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی تحت عنوان "مکانیسم تحقیقی مشترک" تحت رهبری یک هیات متشکل از سه کارشناس مستقل بود و از سوی تیمی از پرسنل اداری و فنی حمایت می‌شد که شورای امنیت سازمان ملل به آنها حکم داده بود افراد و سازمان‌های مسئول در حملات شیمیایی در سوریه را شناسایی کنند.
آمریکا اخیرا 18 مسئول سوری و چند نهاد نظامی سوریه را به اتهام دست داشتن در چنین حملاتی در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    8 17
    چرا نسبت به استفاده شورشیان و گروه هایی مثل داعش از سلاح شیمیایی واکنش نشون نمی دید بعدش هم سوریه همه دخایر سلاح شیمیایش را تحویل داده و دیوانه نیست که از این سلاح ها استفاده کنه که بالی عراق سرش بیاد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    1 8
    خب دیگه...مبخواند کاری کنند که تو انتخابات شرکت نکنه...چون دیگه هیچ بهونه ای ندارند...
  • فاطمه A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    5 1
    ماهر اسد برادر بشار نيست. عموى قدرتمند اوست كه در سالهاى اوليه حكومت بشار، همه كاره بوده. سركوب تظاهرات مخالفان در ٢٠١١ كه منجر به حركت مسلحانه شده هم كار او بوده درحاليكه بشار تازه اصلاحات سياسى را آغاز كرده بوده. كلاً بشار اسد از جوانى بد شانس بوده. اگر برادر بزرگش را نكشته بودند، الان با همسرش در اروپا زندگى آرامى داشتند.
  • محسن A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    7 0
    اینکه خبر جدیدی نیست همه دنیا میدونن که بشار اسد از بمب شیمیایی استفاده کرده و حتی باراک اوبامای بی عرضه گفته بود به خاطر استفاده اسد از بمب شیمیایی به سوریه حمله خواهد کرد چون اسد خطوط قرمز رو زیر پا گذاشته ولی اسد قبول کرد که مخازن شیمیایی رو تحویل بده و بعد که داعش بوجود اومد همه چیز فراموش شد.
  • فرزاد A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    0 0
    یه خبری هست که رسانه های ایرانی بدون اظهار نظر هم خبر احتمال سکته یا مرگ اسد و همچنین خبر استفاده از سلاح شیمیایی رو پر رنگ میکنن.احتمالا تاریخ مصرفش تموم شده .