فیلمی که امام از آن تعریف کرد، امروز اجازه ساخت نمی‌گرفت/ در برنامه «چشم شب روشن» مطرح شد

همایون اسعدیان، کارگردان سینما با بیان این‌که فیلم «گاو» بود که راه را برای سینمای پس از انقلاب باز کرد، مدعی شد این فیلم امروز در وزارت ارشاد اجازه ساخت نمی‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه «چشم شب روشن» با میزبانی اکبر نبوی، کار‌شناس و منتقد سینما، شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی، میزبان همایون اسعدیان، کارگردان سینما بود.

در ابتدای این برنامه، اسعدیان با اشاره به افتخارات سینمای ایران گفت: «ما بیش از هزار جایزه بین‌المللی را در کارنامه خود داریم و کشور‌های دیگر به رغم اینکه ممکن است فیلم‌های‌شان مخالف سیاستمداران آن‌ها باشد، حاضرند بهای بسیاری برای حضور در این رویدادهای هنری بپردازند و همین که پرچم جشنواره‌شان با این فیلم‌ها بالا می‌رود، مایه افتخارشان است.»

او در باره رشد سینمای ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی توضیح داد: «بسیاری تصور می‌کردند سینمای بعد از انقلاب تعطیل شود اما امام با بیان این که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم، راه را باز کردند. این باعث شد عده‌ای از فیلمسازان و مسئولان دلبسته فرهنگ آمدند سینما را راه‌اندازی کردند. پس از آن نوعی از سینمای جدید در انقلاب متولد شد.»

این کارگردان با بیان این که نباید از سینمای کشور انتظاری بیش از حد داشت و آن را مسئول مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه دانست، افزود: «اگر فکر کنیم مسئول بی‌فرهنگی جامعه تنها سینماست، بسیار غلط اندیشیده‌ایم. سینما به تنهایی نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و بی‌اثر است و هیچ فیلمی نمی‌تواند خللی در پایه‌های یک نظام ایجاد کند.»

اسعدیان ادامه داد: «کسانی که می‌گویند فیلمی پایه‌های نظام را متزلزل کرده است، نمی‌دانند چه توهینی به نظام می‌کنند. در هر دو سوی قضیه نظام‌های کمونیستی و معمولی این دیدگاه شکست می‌خورد.»

او با اشاره به تمجید و تعریف امام از فیلم «گاو» در ابتدای پیروزی انقلاب، افزود: «در یکی از جلسات شورای پروانه ساخت گفتم تنها فیلمی که باعث شد سینمای ایران مجوز کار بگیرد، «گاو» مهرجویی بود اما ما شرایط را به گونه‌ای کردیم که اگر امروز این فیلم به وزارت ارشاد بیاید رد می‌شود و اجازه ساخت نمی‌گیرد.»

این فیلمساز گفت: «ما در حال وسیع کردن دایره سانسور بر اساس سلیقه شخصی هستیم. انگار خط قرمز‌ها را نظام نمی‌گذارد بلکه تک تک ما در حال وضع کردن این خط قرمز‌ها هستیم. در حقیقت اجتهاد و تعابیر شخصی داریم و فکر می‌کنیم یک تنه حافظ مال و ناموس مردم هستیم. ما بار روی دوش سینما را با این کار‌ها زیاد کردیم و هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد و بی‌اخلاقی صورت می‌گیرد، فکر می‌کنیم مسئول آن سینماست.»

اسعدیان تاکید کرد: «باید سعه صدر خود را افزایش دهیم و تعبیر درستی از منافع ملی داشته باشیم و به‌طور واقع بینانه به باری که روی دوش سینما می‌گذاریم، فکر کنیم.»

او ادامه داد: «اگر این سینما را کوچک و حقیر کردیم و دیدگاه ژورنالیستی داشتیم که همه درباره داعش و بهار عربی فیلم بسازند، فایده‌ای ندارد.»

این کارگردان توضیح داد: «اگر حافظ و سعدی و شکسپیر می‌مانند به این دلیل است که از مسائل عام انسانی صحبت می‌کنند نه مسائل دیگر. هر‌گاه این آثار خاصیت خود را از دست بدهند، تبدیل به یک اثر تاریخی می‌شود. ما متخصص این هستیم که هنر صنعت سینما را به یک اثر روزمره مثل روزنامه نزدیک کنیم.»

در بخش دیگری از این برنامه، کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» در پاسخ به اشاره اکبر نبوی به سینمای هالیوود گفت: «اصولی در نظام هالیوود وجود دارد که نباید خدشه‌دار شود و خانواده و پرچم کشور اصل است. آن‌ها فیلم‌های فراوانی درباره خانواده و بچه‌ها دارند و انتقاد به رئیس جمهوری اصل و کابوس نیست بلکه اصل احترام به خانواده و حراست از بچه هاست. معتقدند انتقاد به اف‌بی‌آی مشکلی ایجاد نمی‌کند چون کابوس آمریکایی محسوب نمی‌شود.»

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح‌علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =