تلاش رئیس مجلس برای پایان یافتن لایحه برنامه ششم در جلسه امروز مجلس و پرهیز از حاشیه روی نمایندگان نکته‌ای بود که موجب حاشیه هایی هم در صحن شد و موسوی لارگانی خطاب به لاریجانی گفت: ما در بحث برجام یک بار عجله کردیم همان بس است.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسه از کمیسیون تلفیق باعث شد تا نمایندگان در روز غیر کاری خود نیز در صحن علنی مجلس حاضر شوند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در چند روز اخیر تلاش می‌کند تا نمایندگان را از بیان پیشنهاد و اخطارهای غیر ضروری پشیمان کند تا شاید بررسی برنامه زودتر به خط پایان برسد و نمایندگان با تمام شدن برنامه برای دو هفته به حوزه انتخابیه بروند تا بعد از آن سریعتر وارد بررسی لایحه بودجه شوند.

تلاش لاریجانی تا حدی ادامه داشت که وقتی در ماده58 به بحث  استفاده وزارت نفت و سازمان انرژي اتمي از نیروهای بومی رسید، نمایندگان مختلفی برای  این ماده پرحاشیه پیشنهاد داشتند، لاریجانی خطاب به آن ها گفت: اگر اینجوری کنید نمیرسیم که تمام کنیم و فردا هم باید بیاییم، می‌گویند جمعه به مکتب آورد، طفل گریز پای را..

او ادامه داد:  کمیسیون تلفیق ماده 58 مربوط به استفاده از نیروهای بومی خدا وکیلی خوب درست کردند، اجازه بدهید که رای بگیریم.

در میان این تلاش‌ها بی نتیجه رئیس مجلس محبی‌نیا بود که درخواست بیان پیشنهادی را داشت اما سرانجام به دلیل آنکه دو نماینده همزمان با بیان نظر او، در حال رایزنی با این نماینده پیشنهاد دهنده بودند، او از پیشنهادش منصرف شد و خطاب به رئیس مجلس با خنده گفت: چون در احادیث غیر معتبر هست اگر یک شیخ و یک بانو دستور دادند کاری انجام دهید ، باید انجام دهیم، من منصرف شدم.

انصرافی که لاریجانی در پاسخ به آن با طنازی همیشگی خود گفت: مثل اینکه این روایت الان نازل شد.

در ادامه جلسه علنی امروز، سرانجام میکرفون علی اسماعیلی که مدام درخواست تذکر داشت باز شد، تا همانطور که انتظار می‌رفت پاسخ صحبت‌های چند ساعت پیش موسوی لارگانی را بدهد.(اینجا)

او صحبت‌هایش را با اشاره غیرمستقیم به موسوی لارگانی شروع کرد و گفت: مطالبی که از میکرفون پخش می‌شود محدود به نمایندگان مجلس نیست و از کشور هم فراتر می‌رود شاید گاهی ما عصبانی بشویم، رسانه های بیگانه هم سواستفاده کنند و مانند چماق بر سر ما بزنند. پس خواهش من از شما رئیس مجلس این است که وقتی اگر دیدید من دارم حرفی میزنم که ممکن است سوء استفاده شود باید میکروفون را قطع کنید. همه ما شاهدیم شما به عنوان رئیس مجلس از 8 صبح می آیید هم اخطار و هم تذکر را بشنوید هم قانون نویسی را رعایت کنید، من از شما تشکر می‌کنم.

اسماعیلی پس از اشارات غیرمستقیم، فرمان را به سمت موضوع اصلی تذکرش چرخاند و افزود: در مورد آنچه صبح اتفاق افتاد عنایت کنید ما دیروز و امروز خدمت آقای موسوی لارگانی رسیدیم و گفتیم شما پیشنهاد داریم ما هم داریم، با عنایت به اینکه دولت و کمیسیون تلفیق موافق این پیشنهاد هستند اجازه بدهید ما مطرح کنیم، آقای موسوی لارگانی گفتند باشد اگر نشد که ما مطرح کنیم شما بگویید.

تذکر اسماعیلی و اشاره به نام موسوی لارگانی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس این فرصت را در اختیار موسوی لارگانی قرار داد تا او هم پاسخ این تذکر را بدهد. او گفت:در ارتباط با عجله که دارید میکنید، ما در بحث برجام یک بار عجله کردیم همان بس است، الان ما یک ماه است که در مجلس هستیم برای یکی دو روز عجله نکنید.

موسوی لارگانی انتقادهایش از شیوه عمل رئیس مجلس را اینگونه ادامه داد: من پیشنهادهای مختلفی داشتم که اجازه ندادید و این ها فردا چماق  می‌شود و در سر نماینده می‌خورد چون اینجا بحث کارشناسی نشده است نمایندگان دولت می‌گویند که این ها را نمایندگان مجلس تصویب کردند و به ما ربطی ندارد.

نماینده مردم فلاورجان که با فریاد نظرش را بیان می‌کرد، به تکرار دلایل درگیری میان خودش و اسماعیلی برای طرح پیشنهاد پرداخت: من روزی که پیشنهاد الحاقی دادم در ماده 58  هیچ اسمی جز اسم من نبود،اما بعد دیدم که اسم آقای اسماعیلی اول شده است و بعدش اسم من است، این موضوع مشکل است اگر من اعتراضی داشتم روی این موضوع اعتراض داشتم و همچنان بر اعتراض خودم پا برجا هستم.

او در تذکر خودش گوشه چشمی هم به رئیس مجلس داشت و از اینکه رئیس مجلس می‌خواهد بررسی برنامه به هفته بعد کشیده نشود، انتقاد کرد و گفت: اینکه میگویید دو هفته جلسه نیست آنجا- حوزه انتخابیه- ما را زیر کولر نمی‌برند  ما را باد نمی‌زنند این طور نیست که بگویید دو هفته تعطیلی است، تعطیلی کجا بود؟این تعطیلی قابل قبول نیست.

این شیوه صحبت موسوی لارگانی موجب شد تا سرانجام رئیس مجلس پاسخ او را بدهد. لاریجانی گفت: من نمیدانم این بحث هایی که می کنیم چقدر به نفع ما است، من گفتم پیشنهاد الحاقی نگویید.خب اگر می خواهید شنبه هم بیایید، خب بیایید اما بدانیم که اگر شنبه بیایید کل هفته هم باید بیاییم، اگر موافقید، شنبه جلسه را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: من که تهران هستم من صبح مجلس نباشد به اتاقم در مجلس می‌آیم، من میگیوم 5 هفته پشت هم کار کردیم، میگویم تعطیل کنیم که به مردم سر بزنید،اگر نمی خواهید خب شنبه تا 5 شنبه هم جلسه داشته باشیم. بنده از شنبه تا 5 شنبه تهران هستم شماها میگویید ما میخواهیم برویم حوزه انتخابیه مان، اگر مخالفید بفرمایید از شنبه هم بیایید.

 29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =