ورود نخستین هواپیمای تاریخی‌ترین قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی

تا ساعاتی دیگر مراسم رونمایی از نخستین هواپیمای خریداری شده از ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی،هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امروز طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد تهران با اجرايی‌ شدن تاريخی‌ترين قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی كشور كه پس از ۴۱ سال صورت گرفته، نخستین هواپیمای خریداری شده از كمپانی ايرباس را با ظرفیت ۱۹۵ نفر، تحویل می‌گیرد.

 با اجرايی‌ شدن تاريخی‌ترين قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی كشور كه پس از ۴۱ سال صورت گرفته، نخستین هواپیمای ایرباس A۳۲۱ خريداري شده توسط هواپیمای جمهوری  اسلامی ایران، امروز طي مراسمي وارد فضاي كشور مي‌شود و در فرودگاه مهر‌آباد تهران رسما به مسئولان هما تحویل و به ناوگان اين ایرلاين اضافه خواهد شد.

در مراسم تحویل این هواپیما كه امروز ۵شنبه ۲۳ دی‌ماه در فرودگاه مهرآباد برگزار می‌شود وزير راه و شهرسازي، مقاماتی از كمپانی ایرباس، تعدادی از اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس، مدیران عامل شركت‌های هواپیمایی و مدیران صنعت حمل ونقل حضور خواهند داشت.

همچنين قرار است عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی، فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و فابریس برژیه مدیرعامل شركت هواپیمایی ایرباس در این مراسم سخنرانی كنند.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر دراین باره گفته است: امروز روز بزرگی است چرا که فصل جدیدی از روابط میان ایران و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. 

نگاهی به ویژگی‌های فنی ایرباس A۳۲۱

خانواده ایرباس A۳۲۱ خانواده‌ای از هواپیماهای لاغرپیكر از هواپیمای مسافربری ساخته شركت ایرباس است. ساخت ایرباس A۳۲۱ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شركت هواپیمایی ایرفرانس قرار گرفت.

ایرباس ۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.

این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.

این هواپیما که با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شد توانسته برای بسیاری از ایرلاین‌های جهان گزینه‌ جذاب به حساب بیاید. طبق آماری که در پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلیادی اعلام شده از ایرباس ۳۲۱، ۱۴۱۳ هواپیما به مشتریان جهانی آن تحویل شده است و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس ۳۲۱ توانسته به بزرگ‌ترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.

ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی از مدل‌های بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایین‌ترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آخرین مشتری آن به حساب می‌آید که عصر روز آینده نخستین فروند از این هواپیما را تحویل خواهد گرفت.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    روحاني مچكريم
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    86 23
    آقای منطقی میگفتند ما خودمون قادر به ساخت هواپیمای پهن پیکر با برد بین قاره ای هستیم پس چی شد؟؟ یعنی ایران 140 ها از چرخه خدمت حذف میشن؟حیف میشه که اینجوری...
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      0 2
      همین ایران 140 سال 93 تو صنایع هواپیمایی سقوط کرد.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      0 2
      ایران 140 یه هواپیمای اکراینی بود و تنها کاری که کردن این بود که اسمشو عوض کردن موتورش کامل از اکراین میومد و چند تا قطعه از بدنشو تو ایران میساختن
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    چقدر بدبخت هستیم که در دنیایی که پیشرفتش با شتابی وحشتناک به پیش میره برای خریدن یک هواپیما باید جشن بگیریم.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      8 0
      اره واقعا تو این دنیا همه کشورها دارن به سرعت برق و باد پیشرفت میکنن ما واسه یه ایرباس باس عروسی بگیریم
    • بی نام CA ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      3 3
      نگاه شما منطقا درست ولي بدبينانه است. بهتر است بجاي نگاه به مشكلات گذشته، به آينده ي بهتر فكر كنيم و براي آن تلاش كنيم.
    • علی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      3 3
      برای خرید هواپیما جشن نمیگیریم. برای عادی سازی روابط و تعامل با دنیا جشن میگیریم. برای این که دنیا به ما اعتماد کرد جشن میگیریم برای اینکه دیگه به دلیل فرسودگی و نقص فنی هواپیما عده ای از هموطن هامون جونشون رو از دست نمیدن جشن میگیریم برای این که سالانه کلی سرمایه از جیب مسافرهای ایرانی نمیره تو جیب ایرلاین های قطر امارات اذربایجان ترکیه و... جشن میگیریم . برای اعتدال و میانه روی و عقلانیت جشن میگیریم
    • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      3 2
      خب ببین قبلا چقدر بدبخت تر بودیم که همینم نمیتونستیم بخریم
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      1 2
      بعد از 40 سال یه هواپیما آوردن کار بزرگی نکردن . انگار رفتن کره مریخ ، نه آقا این حق هر ایرانی هست اش که لایق بهترین ها باشه .
    • بی نام DE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      1 2
      تنفر از غرب باعث شده سیاست مدارای ایران نتونن ببینن. تنها چیزی که وضعیت رو بهتر میکنه بازگشت به عقل معاش از سوی سیاست مدارها و اهمیت به عقلانیت به طور کلی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    1 2
    مبارک باد.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    1 2
    قابل توجه مخالفین برجام
  • بی نام RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    4 0
    ذوقمرگه های برجامی از ذوق بمیرند.
  • بی نام NZ ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    1 2
    هواپیمایی امارات فقط 92 تا ایرباس 380 داره بعد ما برای یدونه هواپیما جشن ملی میگیریم. نه فقط ده ها سال بلکه صد ها سال عقب افتادیم و اصلن هم بروی مبارک نمیاریم که هیج،همیشه هم از مردم طلبکاریم.