اخراج کنید! ویران کنید! اعدام کنید!

واقعا مدیر شرکت لبنیات نمی‌داند که مشکل از نبودن تفکیک واضح میان محموله‌ها است؟ و اگر مدیران پر تلاش ما چیز به این سادگی را نمی‌فهمند چه کسی بیشتر مستحق اخراج است؟ مدیر متوهم یا کارگر خطاکار؟

گروهی از مردم هستند که نمی‌دانم تعدادشان کم است یا زیاد، اما بروزشان کم نیست. مردمی که مشخصه‌های اصلیشان این‌ها است:

۱. نارضایتی از وضع موجود

۲. بی‌اعتنایی به نگاه تخصصی به مسائل و مشکلات

۳. بی‌پروایی در ارائه‌ی راه حل

این‌ها خصوصا در کامنت نوشتن در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی از بقیه فعال‌تر و حق‌به‌جانب‌تر رفتار می‌کنند. شما بگویید دریاچه‌ی خزر باعث مرطوب شدن هوای گیلان و مازندران است. راه حل دارند؛ «از کویر خاک ببرید بریزید خزر را خشک کنید.»

شما بگویید در کویر نمی‌توان کشاورزی کرد چون آب نیست. راه حل دارند؛ «لوله بکشید و با پمپ آب از دریای عمان به کویر سرازیر کنید.»

شما بگویید جاده‌های سوییس پیچ در پیچ است چون این کشور کوهستانی است. راه حل دارند؛ «با بلدوزر اول سوییس را صاف کنید، بعد جاده بکشید صاف صاف.»

این‌ها هر بار هم که به جرمی برمی‌خورند یک راه حل دارند؛ «اعدامش کنید حیوان را.»

هر بار هم که به خطایی انسانی برمی‌خورند هم راه حلشان واضح است «اخراجش کنید.»

باور نمی‌کنید؟ کمی کامنت بخوانید. کمی مهمانی بروید. این‌ها در مهمانی‌ها هم اغلب گل سرسبد و شمع محفل هستند. چیزهایی که این‌ها به‌ش توجه نمی‌کنند مفهوم‌ها و راه حل‌های تخصصی و نیز ارتباط هزینه و فایده است.

این آدم‌ها تا زمانی که نتوانند راه حل‌هاشان را عملی کنند نه به حال خودشان ضرری دارند، نه به حال جامعه و اطرافیان. اما وای به روزی که چنین کسانی را مصدر امری بگذارند و تصمیمی را به آن‌ها بسپارند.

گمان کنم بتوان گفت یکی از نشانه‌های مدیر بودن، توانایی یافتن راه حل‌هایی است که کم‌ترین آسیب را برساند و بیش‌ترین نتیجه را بدهد.

حالا ماجرا چیست؟ هواپیمایی پریده و به مسافرانش خوراکی‌هایی از جمله شیر داده و بعضی مسافرها متوجه شده‌اند که روی شیرها نوشته غیر قابل فروش مخصوص عرضه در مدارس. یکی از مسافرها که حساس‌تر بوده این خبر را عمومی کرده و شرکت تولیدکننده‌ی لبنیات مجبور شده بابت این اتفاق جواب بدهد. شاید پیش از این هم بارها چنین اتفاقی افتاده بوده و خبری نشده. شاید هم بار اول بوده. معلوم نیست.

حالا مدیران شرکت چه می‌گویند؟ می‌گویند کارگری حین بار زدن شیرها بسته‌ای را به اشتباه بار زده و این مشکل پدید آمده. راه حل؟ دو نفر کارگر را اخراج کرده‌اند. دوربین مخفی است؟ فیلم کمدی است؟ خیر. زندگی سیاه کارگر است. کدام درس مدیریت به مدیر شرکت لبنیات آموخته راه جلوگیری از خطای انسانی اخراج نیروی انسانی است؟

در فروشگاه‌ها برای این که بار خرید من با نفر قبل و بعد پای صندوق اشتباه نشود، چوبی قرمز یا نارنجی بین دو بار قرار می‌دهند. واقعا مدیر شرکت لبنیات نمی‌داند که مشکل از نبودن تفکیک واضح میان محموله‌ها است؟ و اگر مدیران پر تلاش ما چیز به این سادگی را نمی‌فهمند چه کسی بیشتر مستحق اخراج است؟ مدیر متوهم یا کارگر خطاکار؟ هزینه‌ی اخراج کدام کم‌تر است و فایده‌ی اخراج کدام بیش‌تر؟

به همین سادگی دو خانواده را از نان خوردن بیندازند تا وانمود کنند مسئولانه رفتار کرده‌اند؟ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    4 0
    و ایضاً قانون که اجازه می دهد مدیران به راحتی زندگی یک کارگر بینوا را سیاه کنند
  • شمس تبریزی A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    0 0
    علیانی نوشته «شما بگویید در کویر نمی‌توان کشاورزی کرد چون آب نیست. کامنت نویسهای غیر متخصص راه حل دارند و می گویند لوله بکشید و با پمپ آب از دریای عمان به کویر سرازیر کنید.»خب من یه چیزی بگم.خاتمی وقتی رفته بود آمریکا، ایرانی های متخصص و دانشگاهی آنجا بهش گفته بودن کوه البرز را بشکافید تا رطوبت هوای قسمتهای شمالی به سمت مناطق جنوبی البرز بیاد و مشکل خشکی این مناطق کمی بر طرف بشه. پروفسور کردوانی با استدلال مانع این کار در زمان دولت خاتمی شده بود.فقط مثال زدم تا ببینید اگه چنین پیشنهادی را کامنت نویسها داده بودن همین علیانی در وبلاگش دمار از روزگارشان در می آورد کما اینکه الان درآورده. اما اینها چون دانش آموخته دانشگاههای آمریکا بودن، احدی بهشون حرفی نزد. حال بگو کی بی پرواست در ارایه راه حل؟
  • شمس تبریزی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    0 0
    من جور دیگری به قضیه نگاه میکنم.خیال میکنم آن شرکت لبنی هم از توبره خورده و هم از آخور. هم از دولت یارانه گرفته برای توزیع شیر مجانی در مدرسه. هم از هواپیمایی پول فروش شیر را گرفته. تحویل محموله به شرکت هواپیمایی را نمی تونسته از زیرش در بره اما تحویل شیر به مدرسه را میتونسته دو دره کنه و بگه تحویل شد و تحویل هم ندهد. وقتی به راحتی اختلاس میلیاردی در بخشهای دولتی میشه، موضوع یارانه گرفتن برای شیر و تحویل ندادنش به مدرسه که راحت تره. البته وقتیکه یکی از مسافران با وجدان هواپیما که احتمالا خرش هم در دستگاه می رفته گند قضیه را در میاره، راحت ترین کار انداختن تقصیر گردن کارگر و داستان سازی درباره نبود عدم تفکیک محموله هاست.
  • اسی A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    3 0
    خدا پدرتو بیامرزه. رییس ما بلد نیست پرینت بگیره. هر وقت میخواد پرینت بگیره یکی از کارمندا را صدا میکنه بیاد براش پرینت بگیرن.
  • بی نام US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    1 0
    افرین
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    1 0
    باید مدیر را اخراج کرد