«خبرجنوب» نوشت: با توجه به این که فراوان ترین سرطان در بین زنان فارس سرطان سینه است، پیشگیری از بروز و یا کنترل آن ضروری بوده و این امر علاوه بر کاهش مشکلات ناشی از درمان، هزینه های سرسام آور را نیز کم خواهد کرد.

درصد بسياري از زنان هم اگر چه از احتمال ابتلا به سرطان سينه هراس دارند اما تنها برخي نسبت به خودآزمايي، معاينات دوره اي، سونوگرافي و ماموگرافي اقدام مي كنند به همين دليل تشخيص ها در مراحل اوليه امكان پذير نمي شود. اگرچه برخي مواقع تعداد معدودي از پزشكان هم با وجود حساسيت فرد مراجعه كننده نسبت به علائم هشداري موجود دقت چنداني نمي كنند اما افراد در صورت مشاهده موارد مشكوك به سرطان نبايد به تشخيص يك پزشك بسنده كنند. كارشناس برنامه ثبت و پيشگيري سرطان دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص به «خبرجنوب» ميگويد: فراوان ترين سرطان در بين زنان فارس سرطان سينه است به طوري كه سالانه حدود 600 مورد جديد ابتلا به اين بيماري در استان مشاهده مي شود.
دكتر زهرا خسروي زادگان ميافزايد: طبق آخرين آمار موجود سالانه بيش از 60 مرگ بر اثر سرطان سينه در استان گزارش شده است كه با تشخيص به موقع مي توان آن را كاهش داد.
وي يادآور مي شود: از مردم خواستاريم در صورتي كه يكي از افراد درجه يك آن ها مبتلا به سرطان سينه است حتماً براي بررسي هاي لازم به پزشك مراجعه كنند.
دكتر خسروي زادگان عنوان مي كند: تمامي بانوان بالاي 20 سال نيز بايد با معاينات و خودآزمايي ماهانه در روزهاي پنجم به بعد دوران قاعدگي، ناحيه سينه و زيربغل خود را با حركت هاي دوراني به صورت كامل معاينه كنند و در صورت لمس توده به پزشك مراجعه نمايند.
وي يادآور مي شود: در همين خصوص افراد مي توانند ساليانه توسط مراقب سلامت و يا ماماي دوره ديده نيز معاينات ياد شده را انجام دهند تا در صورت وجود موارد مشكوك به سطوح بالاتر ارجاع داده شوند.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گويد: با وجود اهميت پيشگيري و تشخيص در مراحل اوليه بسياري از توده هاي سينه بدخيم نيستند و در مورد كيست ها و موارد مشابه همين كه فرد زير نظر پزشك باشد كفايت ميكند و طبق آمارهاي موجود درصد كمي از توده ها بدخيم است.
دكتر خسروي زادگان مي افزايد: زنان در صورت لمس توده و يا مشاهده موردي هنگام انجام سونوگرافي بايد اقدامات تشخيصي و درماني را به صورت كامل پيگيري كنند تا كنترل بيماري انجام گيرد.
كارشناس برنامه ثبت و پيشگيري سرطان دانشگاه علوم پزشكي شيراز عنوان مي كند: توجه به موارد پيشگيري و تغيير سبك زندگي، تحرك بدني و نوع تغذيه در پيشگيري از انواع سرطان ها و از جمله سرطان سينه تاثير دارد و مردم خود نيز بايد در اين خصوص حساسيت لازم را داشته باشند.
ارتباط چاقي با افزايش سرطان سينه و روده
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور مي شود: چاقي به ويژه از ناحيه شكم باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان به خصوص سرطان هاي سينه و روده مي شود.
دكتر خسروي زادگان مي گويد: با افزايش سن خطرات ابتلا به سرطان افزايش مي يابد و توجه به نكات پيشگيرانه و معاينات دوره اي در سنين بالا ضروري است.
وي با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان ادامه مي دهد: علائمي وجود دارند كه در صورت مشاهده هر كدام بايد به پزشك مراجعه كرد؛ ابتلاي افراد درجه يك خانواده به سرطان، تغيير در رنگ و اندازه خال هاي پوستي، خون ريزي خال، زخم هاي طولاني مدت و بدون بهبودي، وجود توده در هر قسمت بدن از جمله زيربغل، سينه و كشاله ران، سرفه و يا گرفتگي صدا براي مدت طولاني و بيش از 3 هفته از جمله علائم هشدار دهنده سرطان است.
دكتر خسروي زادگان مي گويد: اختلال در بلع غذا و يا سوء هاضمه طولاني مدت، استفراغ و يا سرفه خوني، اسهال و يا يبوست طولاني، خون ريزي غير طبيعي در ادرار و يا مدفوع و يا از ناحيه تناسلي و نوك سينه، بي اشتهايي و يا كاهش وزن بي دليل يا طولاني مدت نيز اگرچه مساوي با سرطان نيست اما هشدار دهنده است و به معاينه و اقدامات تشخيصي نياز دارد. وي مي افزايد: هدف ما اين است كه سرطان در مراحل اوليه تشخيص داده شود و در صورت معاينه به موقع و شناسايي زودرس بيش از دو سوم سرطان ها قابل درمان است.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: سرطان قابل درمان بوده و برابر با مرگ نيست و با وجود برخي باورهاي نادرست در اين خصوص با تشخيص به موقع مي توان دو سوم سرطان ها را درمان و كنترل كرد.
دكتر خسروي زادگان عنوان مي كند: پزشك هنگام مراجعه و معاينه بيمار بايد در گوشه ذهن، اين مساله را مدنظر داشته باشد كه ممكن است يك مشكل جدي وجود داشته باشد و در همين خصوص با توجه به تغييرات سبك زندگي و شيوع سرطان ها، سيستم بهداشت و درمان بايد نسبت به افرادي كه با علائم مشكوك مراجعه مي كنند با حساسيت بيشتر برخورد كرده و آن ها را براي اقدامات تشخيصي دقيق تر ارجاع دهند.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور مي شود: درصد بالايي از مرگ هاي ناشي از سرطان به دليل عدم مراجعه بيمار و تشخيص دير هنگام رخ مي دهد كه با توجه به اين مساله حساسيت مردم و پزشكان نسبت به علائم هشداري ضروري است. مدير گروه بيماري هاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز در خصوص وضعيت شيوع سرطان در استان مي گويد: طبق آخرين آمارهاي موجود سالانه 6 هزار مورد جديد سرطان در فارس ثبت مي شود كه توجه به رعايت موارد پيشگيرانه ضروري است.
دكتر ناظم زادگان مي افزايد: سرطان هاي سينه، پوست و روده در زنان استان به ترتيب شايع ترين موارد و سرطان هاي پروستات، پوست و مثانه در مردان فارس شايع ترين سرطان ها است.
وي ادامه مي دهد: طبق بررسي آمارها، مردان كمي بيشتر از زنان استان به سرطان مبتلا مي شوند و توجه به سلامت آن ها اهميت بسزايي دارد. مدير گروه بيماري هاي غير واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گويد: ضمن بررسي علل كلي سرطان مي توان به يك سري عوامل محيطي و فردي اشاره كرد به طوري كه عوامل زيان آور مانند سيگار و تغذيه ناسالم، نور خورشيد و اشعه فرابنفش، مشاغل خاص مانند سم پاشي، نقاشي، مبل سازي و لاستيك سازي جزو عوامل محيطي است كه مي تواند فرد را مستعد سرطان و يا فرد مستعد را مبتلا به سرطان كند.
دكتر ناظم زادگان مي افزايد: برخي از انواع اين بيماري نيز زمينه ژنتيكي دارد به طوري كه سرطان هاي سينه و دستگاه گوارش در اين مقوله جا دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =