نگاه دری‌نجف‌آبادی به سیاست‌ورزی‌ فراجناحی آیت‌الله هاشمی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اینکه اگر ظرفیت برای تحمل نظرات و دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، فقهی، اقتصادی و فرهنگی همدیگر را داشته باشیم به نتیجه خوبی می رسیم، درس خوبی از زندگی هاشمی برای ما به یادگار ماند.

امید کرمانی‌ها: هاشمی رفسنجانی کسی که انقلاب را فرزند خود می دانست در آرامگاه ابدی خود آرام گرفت اما حضور پرشور و میلیونی مردم و چهره های شاخص دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در روز وداع با هاشمی نشان  داد که تفکر اعتدالی و فراجناحی او به عنوان میراثی برای عرصه سیاسی کشور به یادگار ماند.

حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی قدرت جمع بندی، شرح صدر، تعامل، استماع نظرات و دیدگاه های گوناگون و برقراری توازن بین جناح های مختلف را از ویژگی های برجسته و قابل تقدیر هاشمی رفسنجانی می داند و می گوید: هاشمی برای تقویت این رویکرد در جامعه زحمات زیادی کشید تا ما به یک بلوغ عقلانی در حوزه سیاسی برسیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

در تشییع جنازه آقای هاشمی دیدیم که از هر دو جناح سیاسی شخصیت های وزین و برجسته ای آمدند اختلافات شان را بعد از مدت ها کنار گذاشتند و کنار هم ایستادند نماز خواندند و در مراسم تشییع حضور داشتند. در واقع همه به آن ایده آقای هاشمی درباره وحدت ملی به نوعی عمل کردند. به نظر شما می توان امیدوار بود این نگاه در فضای سیاسی کشور نهادینه شود. خصوصا که از سال 92 بخش هایی از دو طیف سیاسی کشور دیدگاه های سیاسی شان را بهم نزدیک کرده اند و مشی اعتدال را در پیش گرفته اند؟

 با عرض تسلیت به رهبر عزیز، ملت شریف و خانواده محترم آقای هاشمی، واقعش همین است که آقای هاشمی یک سنگ صبوری در نظام بود و ظرفیت بالا و تحمل قابل تقدیری داشت. آیه یک سوره الشرح قرآن کریم خطاب به پیامبر (ص) آمده است "أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾. آيا براى تو سينه ات را نگشاده ايم (۱). وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ ﴿۲﴾. و بار گرانت را از [دوش] تو برنداشتيم (۲). الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ ﴿۳﴾.[بارى] كه [گويى] پشت تو را شكست" همچنین درباره حضرت موسی نیز این آیه است که "قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿۲۵﴾. گفت پروردگارا سينه ام را گشاده گردان (۲۵). وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿۲۶﴾. و كارم را براى من آسان گردان" یعنی قضیه شرح صدر برای مدیریت جامعه و تحمل دیدگاه های مختلف یک اصل قرآنی، عقلایی و اسلامی است. هر کسی می خواهد جامعه را مدیریت کند قطعا موضوع شرح صدر یک اصل جدی و حائز اهمیت محسوب می شود.

من با آقای هاشمی نزدیک 40 سال آشنایی نزدیک داشتم در چندین مسئولیتی که آقای هاشمی در نظام جمهوری اسلامی ایران داشت من هم عضو آن مجموعه بودم. 2 دوره مجلس شورای اسلامی، 4 دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، 4 دوره مجلس خبرگان رهبری و دیگر مسئولیت هایی که داشت به نحوی در ادای آن مسئولیت ها شریک او بودم. قدرت جمع بندی، شرح صدر، تعامل، استماع نظرات و دیدگاه های گوناگون و برقراری توازن بین جناح های مختلف از ویژگی های برجسته و قابل تقدیر آقای هاشمی بود که برای اداره جامعه بسیار ضروری و واجب است.

قطعا این درس به عنوان درس آقای هاشمی باید برای ما و همه مسئولان مورد توجه جدی قرار بگیرد. همه مسئولان عزیز ما وظیفه اسلامی دارند که این طور عمل کنند. ما منتی بر کسی نداریم که شرح صدر داشته باشیم چون در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت دارم و باید این وظیفه را به نحو احسن به انجام برسانم. حالا یک الگو، شاخص و یک تراز جناب آقای هاشمی رفسنجانی بودند که واقعا همه از نزدیک تجربه های او را لمس کردیم. شاید برخی از دیدگاه ها و نظرات آقای هاشمی را قبول نداشتیم اما نکته آن است که نظرات همدیگر را بشنویم و به یک جمع بندی برسیم. اینکه اگر ظرفیت برای تحمل نظرات و دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، فقهی، اقتصادی و فرهنگی همدیگر را داشته باشیم به نتیجه خوبی می رسیم،

به نظرم اینها درس خوبی از زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی هتسند که به یادگار ماند که توجه به آن برای همه لازم و ضروری است. همه برادران و خواهران در هر سطح و رده ای باید به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مشی و روش آیت الله هاشمی عنایت کنند و بدانند که شرایط ما حساس است هنوز کاروان باعظمت انقلاب اسلامی به مقصد نهایی نرسیده است دشمنان فراوانی در منطقه و جهان در کمین هستند. صهیونیست ها و مرتجعان منطقه اگر تا دیروز رابطه مخفی و پشت پرده با هم داشتند امروز دیگر ابا ندارند که رابطه سیاسی، اقتصادی و نظامی خودشان را علنی کنند بنابراین دشمنان دیروز، امروز بیشتر آماده هستند که با جمهوری اسلامی ایران مقابله و اعمال تهدید کنند.

معتقدم اینکه با اطاعت از رهبری، انسجام ملی و تفاهم عمومی توانستیم قدم های بلند در منطقه و کشور برداریم و باید دست به دست هم دهیم و یک گام دیگر به جلو برویم و در این مسیر از آموزه های راه امام، آقای هاشمی، آقای طبسی و آقای مهدوی کنی آموختیم کسانی که در این سال ها داغ رحلت شان بر جگرما گذاشته شد و ملت رنج فراغ شان را با سختی تحمل می کند سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و با قدرت، مقاومت، صلابت و تفاهم ملی به پیش ببریم و انواع انتخابات ما را از چارچوب های اصلی نظام دور نکند. گرچه کسی که مانند آقای هاشمی 60 سال در دوران مبارزه با رژیم پهلوی و بعد از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام فعال باشد جز مقام معظم رهبری نداریم اما نباید مأیوس شویم باید به خدا توکل کنیم و از او کمک بخواهیم و شرط آنکه خدا به ما کمک کند این است که دل های ما آمادگی لازم را برای کسب فیض و لطف الهی داشته باشد. اگر فقط دنبال این باشیم که با همدیگر بجنگیم قطعا فیض خدا از ما سلب خواهد شد اما اگر دل های ما با یکدیگر مهربان باشد قطعا زمینه کسب لطف خدا و دعای خیر امام زمان بدرقه راه ما خواهد بود. انشاءالله خلاء امثال آقای هاشمی در آینده به لطف خدا جبران خواهد شد.

این تفکری که آقای هاشمی دنبال می کردند تا این فضا به وجود بیاید، قائم به فرد است که با فوت ایشان از بین می رود یا در فضای سیاسی کشور نهادینه شده و سیاسیون کشور به چنین سطح از رشد و بلوغ رسیده اند؟

 پیشقراول این تفکر فقط آقای هاشمی نبود گرچه شاخص تر بود. معتقدم این تفکر طرفدارانی دارد. در واقع هستند کسانی همچون مراجع و علما و شخصیت های سیاسی که فراجناحی هستند و فوق جناح ها تعریف می شوند آنها در یک موضع مقابله ای با موضوعات قرار نمی گیرند و موضع جناح های سیاسی چپ و راست برای آنها اصل و معیار نیست بلکه مصالح کشور و نظام، آرمان های امام، رهبری و شهدا را مبنای عمل قرار می دهند. البته زحمات آقای هاشمی به تقویت این رویکرد کمک کرده است و تأثیر دارد تا ما به یک بلوغ عقلانی برسیم. آنچه رمز موفقیت ما بوده و خواهد بود وحدت و انسجام و همکاری و همفکری با یکدیگر تا رسیدن به مقصد است.

چهره های و شخصیت های نسل اول همچون آقایان هاشمی، موسوی اردبیلی، واعظ طبسی و مهدوی کنی فوت کردند، آیا این خطری برای نظام است یا نسل بعد سیاسیون جایگزین های خوبی برای آنها هستند؟

امید به لطف خداوند را داریم. من هم به خاطر از دست دادن این گوهرهای گران بها و شخصیت های ممتاز و امتحان داده ناراحت هستم. تثبیت انقلاب از همان روز اول با عنایت امام زمان (عج) و اهل بیت و خون پاک شهدا و آگاهی و حضور خوب ملت بود. خدا سایه رهبر معظم انقلاب را بر سر ملت ما مستدام بدارد. امیدوارم به یک بلوغ نسبی رسیده باشیم و این بلوغ تقویت شود تا انشاءالله در هر شرایطی انقلاب اسلامی و آرمان های امام و رهبری را با چنگ و دندان حفظ کنیم و بتوانیم راه عزت و سربلندی نظام اسلامی را دنبال کنیم.

به نظر شما با توجه به آنکه نسل اول انقلابی ها دارند جمع ما را ترک می کنند، نسل های بعدی انقلاب آماده گرفتن مسئولیت ها هستند؟

قطعا یکی از مسئولیت های بسیار سنگین ما این است که نسل بعدی را برای گرفتن مسئولیت های مختلف و بسیار سنگین آماده کنیم. زندگی آقایان هاشمی، موسوی اردبیلی و مهدوی کنی بزرگترین درس برای توانمندی جوانان ما است که فردا بتوانند از پس مسئولیت های سنگین برآیند. آقای هاشمی رفسنجانی هم که 70 سال پیش از بهرمان به قم آمد یک طلبه 13-14 ساله بود دیگران هم همین طور اما با همت بلند و مسئولیت پذیری که داشتند توانستند کارایی بالایی داشته باشند و انشاءالله امروز هم برای فردا ما تا توان داریم می کوشیم تا نسل جوان ما برای اداره فردای کشور امید بخش باشند و این طور هم هستند. ما واقعا امیدمان به خداست و از خدا کمک می خواهیم.

نسل جدید انقلاب را در حال حاضر آماده پذیرش مسئولیت های بزرگ می بینید؟

من به لطف خدا خیلی امیدوارم. مگر ما بعد از امام چه امیدی داشتیم خدا فرج رساند و شخصیتی مثل مقام معظم رهبری را عنایت فرمود که سکاندار کشتی بزرگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران شود و تا به امروز آن را به سلامت هدایت کند. برای آینده هم خدا الطاف خود را شامل حال این انقلاب و نظام می کند.

فکر می کنید آقای روحانی به عنوان کسی که نزدیکی فکری زیادی به آقای هاشمی داشتند می توانند تفکر اعتدالی ایشان را رهبری کنند؟

آقای روحانی رسالت ریاست جمهوری اش کم نیست. انشاءالله این رسالت را با موفقیت به انجام برساند. آقای روحانی شخصیت قابل احترامی است امیدوارم او وظایفش را بعد از آقای هاشمی بهتر از گذشته انجام دهد و او و دولتش هم موفق باشد.

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
    6 1
    یعنی برای همدلی مسئولین باید این اتفاق رخ میداد؟هاشمی تا وقتی زنده بود ،کلیشه اشرافیت و خواص و....بر علیه او تکرار میشد تا این مرد همه بی مهری ها را در دل خود بریزد و آخر کار هم سکته کند.حالا که نیست مسئولان همدلی کنندبهترین راه اینست که حرفهایی که نیش دار بود بررسی شود که چه کسانی مرتکب غیر همدلی ها شدند و به مردم معرفی شوند
    • بی نام A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
      0 0
      البته گر این همدلی ادامه داشته باشد مرد م واقعا از این چند دستگی مسئولین خسته شدند