محمدرضا فرزین از اعلام تورم پیش بینی شده، میزان هزینه تحمیلی به خانوارها، موعد اجرا و قیمت های جدید طفره رفت.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در گفت و گوی امروز خود با خبرنگاران از اعلام قیمت های جدید کالاهای مشمول طرح در آستانه اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها خبر داد.

فرزین هیچ قیمتی برای حامل های انرژی اعلام نکرد و افزود: هیچ زمانی نمی توانیم قیمت ها را به صورت عمومی اعلام کنیم زیرا به لحاظ روانی کار صحیحی نیست. سناریوهای تهیه شده در این زمینه نیز طی هفته جاری در جلسه با مجلس مطرح خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر میزان هزینه تحمیلی به هر خانوار ایرانی با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، رقمی اعلام نکرد و گفت: هزینه های تحمیلی به مردم تابعی است از سناریوهای قیمتی، وقتی قیمت حاملهای انرژی قطعی شود، میزان مصرف سرانه حاملهای انرژی نیز مشخص خواهد شد.

فرزین از پاسخ به میزان تورم ناشی از اجرای طرح نیز طفره رفت و  عنوان کرد: این کار نیاز به مدیریت پولی دارد اما برای کنترل قیمت تمام شده دستوری وجود ندارد. بخشی از تورم نیز صرفا در چارچوب آزادسازی قیمت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگاری در خصوص موعد اجرای طرح هم پاسخ دقیقی نداد و گفت: به دولت اجازه داده شده که در ماههای باقی مانده از سال طرح را اجرایی کند. خبرنگار مجددا سئوال کرد که با این شرایط ممکن است دولت بخواهد طرح را در سه ماهه پایانی با رقم مصوب مجلس به اجرا برساند؟ که فرزین پاسخ داد: در اجرای این طرح باید آمادگی دولت را در نظر گرفت.

در ادامه سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفت: فرآیند افتتاح حساب یارانه نقدی در خردادماه امسال در راستای پیاده سازی هدفمندکردن یارانه‌ها آغاز می شود.

محمدرضا فرزین افزود: با ثبت نام های جدید که از 20 اردیبهشت ماه امسال از طریق مرکز آمار ایران صورت می گیرد، پیش بینی می شود که 3 تا 4 میلیون نفر دیگر به این متقاضایان دریافت یارانه نقدی اضافه شوند.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت مسئولیت بازکردن حسابهای بانکی را وزارت رفاه و سیستم بانکی کشور دانست و افزود: بر اساس اطلاع رسانی های قبلی، متقاضیان دریافت یارانه نقدی می توانند یکی از حسابهای بانکی خود را برای این منظور به وزارت رفاه اعلام کنند.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت وعده داد: دولت به نمایندگی از مردم که طرح را اجرا خواهد کرد، به گونه ای عمل می کند که قدرت خرید مردم با اجرای طرح افزایش یابد .

فرزین تاکید کرد: طی اجرای طرح با شناسایی افراد غنی، میزان یارانه آنها را کاهش می دهیم. در آغاز اجرای طرح بر اساس خوشه بندی عمل نخواهیم کرد اما تکمیل اطلاعات اقتصادی مردم برای ما ضروری است و این اطلاعات در آینده اجرای طرح و شناسایی افرادی که از تمکن مالی برخودارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی مسئول کمیته اجتماعی طرح هدفمندسازی یارانه ها را وزیر کشور نام برد و خاطرنشان کرد: تمام پرداختهای دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت نقدی و با سه روش یارانه سود تسهیلات، کمکهای بلاعوض و وجوه اداره شده خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =