علیرضا محجوب

هر ساله وقتی بحث افزایش مزد کارگران مطرح می شود، یکی از مهم ترین عامل هایی که برای مقابله با این افزایش مزد توسط کارفرمایان عنوان می شود، بحث نداشتن توانایی پرداخت میزان مزد تعیین شده است که در نهایت منجر به تعدیل نیرو می شود.این همان موضوعی است که در سال 85 باعث شد تا در اواسط سال وزارت کار مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش مزد را تغییر دهد تا تعدیل نیروی بیشتری صورت نگیرد. امسال نیز به دلیل اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و به گفته رییس فراکسیون کارگری مجلس تشدید رکود طبیعتا کارفرمایان به راحتی نمی توانند از پس پرداخت دستمزدها برآیند که وقتی اواسط ماه اول سال جاری اعلام شد میزان اخراج ها 70 درصد افزایش یافته، این شائبه به وجود آمد که افزایش مزد سال 88 در این اخراج ها تاثیر گذار بوده است.

اما علیرضا محجوب این موضوع را تایید نمی کند و علت اصلی این اخراج ها را رکود و پیش بینی وضع اقتصادی سال جاری که در آن طرح هدفمند سازی یارانه ها اجرا خواهد شد می داند.

*جناب محجوب،مدتی پیش معاون خانه کارگر از افزایش 70 درصدی اخراج های کارگران در نیمه اول فروردین ماه امسال خبر داده بود. فکر نمی کنید این افزایش اخراج ها به دلیل افزایش 15 درصدی دستمزدها بوده است؟
به نظر من این تصادفی است. ما هم اکنون رکود داریم و رکود دلیل اصلی این وضعیت است. البته پیش بینی هایی که صاحبان کار به دلیل اجرای هدفمندسازی یارانه ها دارند، هم مشوق آن ها برای این کار در این شرایط رکودی است. چون اجرای این طرح رکود را تشدید می کند و قیمت ها را افزایش می دهد، طبیعی است که کارفرما باید از نیروهای کار خود تعدیل کند.

*یعنی افزایش مزد در این اخراج ها دخیل نبوده است؟
به هر حال هر افزایش مزدی می تواند یک بحثی را با خود داشته باشد اما دلیل اصلی و عمده نیست. دلیل اصلی این اخراج ها رکود و پیش بینی وضع اقتصادی سال جاری است که طبیعتا هر افزایش قیمتی، کار را سخت خواهد کرد و کارفرما ناچار به تعدیل نیروی موجود می شود.

*سال گذشته میزان افزایش مزد کارگران از 25 به 20 درصد کاهش یافته بود. از سویی دیگر طبق آمارهای شما 200 هزار نفر در سال گذشته اخراج شدند. فکر نمی کنید همین کاهش قدرت خرید کارگران و در نتیجه کاهش تقاضاها برای خرید منجر به اخراج نیروی کار شده است؟
نه. تصور نمی کنم. ما موضوع کلان را مطرح می کنیم. در یک یا چند واحد ممکن است این تئوری درست باشد اما به طور کلان تاثیرگذار نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    0 0
    وقتي كه 10 سال پيش طرح قراردادي يكساله توسط مجلس تصويب گرديد بايد فكر اين روزها رو مي كردن. چرا اين آمارهاي رسمي دقيق موقع انتخابات توجه نمميشد!