ایسنا نوشت: به دنبال رای سنای برزیل به برکناری دیلما روسف، رئیس جمهور تعلیق شده این کشور، ونزوئلا سفیرش را از برزیل و برزیل نیز سفیرش را از کاراکاس فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت‌های چپ‌گرای اکوادور و بولیوی نیز دیپلمات‌های خود را از برازیلیا فراخواندند.

رافائل کوره‌آ، رئیس جمهور اکوادور رای سنای برزیل علیه روسف را یک "عذرخواهی برای بدرفتاری و خیانت" دانست.

بلوک چپ گرای آلبا ، تحت رهبری ونزوئلا که شامل کوبا و نیکاراگوئه می‌شود "کودتای پارلمانی" در برزیل را محکوم کرد. به هر حال دیگر کشورهای آمریکای لاتین به خصوص آرژانتین، شیلی و پاراگوئه اعلام کردند که به تصمیم سنای برزیل احترام می‌گذارند.

شیلی ابراز اطمینان کرد که "برزیل می‌تواند چالش‌های خود را با نهادهای دموکراتیک حل و فصل کند". روسف 68 ساله با 61 رای از 81 سناتور سنای برزیل به استفاده غیر قانونی از بودجه عمومی محکوم شد.

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کاراکاس تصمیم گرفته است که سفیر خود را از برزیل فرابخواند و تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دولتی که از کودتای پارلمانی برخاسته قطع کند. ساعاتی بعد برزیل نیز اعلام کرد: سفیر خود را از ونزوئلا فراخوانده است.

وزارت خارجه برزیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط، برزیل سفیر خود در کاراکاس را برای رایزنی فراخوانده است.

این وزارتخانه همچنین اظهارات ناشی از سوء تفاهم از سوی دولت‌های چپ گرای بولیوی، اکوادور و کوبا را محکوم کرد.

رای سنای برزیل به 13 سال حکومت چپ گرایان در بزرگترین اقتصاد آمریکا خاتمه داد و ونزوئلا و دیگر دولت‌های چپ گرا را از یک متحد بسیار قوی و مهم محروم ساخت.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا پس از اعلام گفت‌وگوی تلفنی‌اش با دیلماروسف گفت: سفیرمان را فراخواندیم چرا که برزیل اکنون دولتی دارد که منتخب نیست.

وی آمریکا را به دلیل رخدادهای برزیل مقصر دانست و گفت که این اقدامات بخشی از یک تهاجم ادامه دار است.

کوره‌آ، رئیس جمهور اکوادور نیز در توییتر خود نوشت از رخدادهای برزیل خشمگین است.

وی تاکید کرد: ما هرگز از این اقدامات را که یادآور تاریک‌ترین ساعات آمریکاست حمایت نمی‌کنیم. به نظر می‌رسد که این اظهارات وی اشاره‌ای است به دیکتاتوری‌های نظامی گذشته در این قسمت.

اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی نیز با فراخواندن دیپلمات کشورش در توییتر خود "کودتای پارلمانی علیه دموکراسی برزیل" را محکوم کرد و نوشت: ما در کنار دیلما، لولا داسیلوا و مردم این کشور در این لحظات دشوار ایستاده‌ایم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =