۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

مباحثات؛ مجله فکری تحلیلی حوزه و روحانیت در مطلبی درباره حواشی ایجاد شده درباره دیدار رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری با مراجع عظام تقلید نوشت؛

دیدار چند روز پیش رئیس دفتر ریاست محترم جمهور با مراجع عظام تقلید با واکنش یکی از خبرگزاری‌های حوزوی مواجه شد و عبارت «سانسور خبری» برای پوشش اخبار این دیدارها به‌کار برده شد. به اعتقاد این خبرگزاری انتقادات صریح مراجع تقلید در این دیدارها از سوی مرکز اطلاع‌رسانی دولت سانسور شده بود.

در همین رابطه نکاتی قابل ذکر است؛

۱- اصل تعاملِ نزدیک سطوح مختلف حاکمیتی با مراجع عظام تقلید، دغدغه‌ای است که مورد توجه همه‌ی علاقمندان به نظام و  روحانیت بوده و هست. قطعاً قوه‌ی مجریه و دولت به‌عنوان اصلی‌ترین بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لازم است ارتباط نزدیک خود با نهاد مرجعیت و روحانیت را حفظ کند و در مقاطع مختلف نظرات و رهنمودهای مراجع را دریافت کرده و مورد توجه قرار دهد.

متأسفانه این امر بسیار مهم در دولت پیشین به دلایل بسیار نازل وعجیب مورد بی‌توجهی قرار گرفت. فاصله‌ی نهاد مرجعیت با دولت‌ها به منزله‌ی شکاف با بخش اصلی نظام تلقی می‌شود که مورد قبول هیچ فرد یا جریان معتقد به نظام و دلسوز انقلاب نیست.

دشمنان نیز تلاش می‌کنند از طرق مختلف به این شکاف دامن بزنند و با ایجاد حواشی در میان دولتی‌ها و بیوت مراجع، این ارتباط دوسویه را قطع کنند.

۲- در سایه‌ی دیدارها و ارتباطات نزدیک دولتمردان و مراجع تقلید است که دیدگاه این بزرگواران به‌صورت کاملاً مستقیم و صریح به آنان منعکس شده و از سوی دیگر فرصت مناسبی است که مسئولان بتوانند گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه دهند تا مراجع تقلید بیش‌تر در جریان خدمات و فعالیت آنان قرار گیرند. درصورتی که این ارتباط وجود نداشته باشد، انتقادات مراجع تقلید به‌صورت مرتب و هفتگی از طریق تریبون‌های رسمی منعکس خواهد شد. اگرچه همین تذکرات هم در حدی لازم و ضروری است؛ اما در صورت تکرار و تبدیل‌شدن به یک روند، فضای نامناسبی را به‌لحاظ روانی در سطح جامعه ایجاد می‌کند.

۳-قطعاً در همه‌ی دیدارها - از جمله دیدار اخیر - مراجع تقلید برحسب وظایف و تشخیص خود نکات و تذکراتی را مطرح کرده‌اند. هم‌چنین تقدیر آنان از زحمات و تلاش مسئولان امری مسلم است. فارغ از این‌که مرکز اطلاع‌رسانی دولت چگونه این دیدارها را منعکس کرده‌، این سؤال جدی مطرح است که «رسانه‌ای‌کردن این موضوع چه کمکی به ارتباط بیش‌تر حاکمیت با مراجع می‌کند؟». درواقع جدای از درستی یا نادرستی تشخیص و انتقاد این خبرگزاری حوزوی، آیا راهکار حل  موضوع رسانه‌ای‌کردن آن است؟

هرکس با هنجارها و فضای حاکم بر نهاد مرجعیت اندکی آشنا باشد، به‌خوبی می‌داند سروصدای رسانه‌ای هیچ‌گاه راه‌حل مشکلات این‌چنینی نیست. صداقت در انتقاد این خبرگزاری اقتضا می‌کرد موضوع با نگاه تخصصی رسانه‌ای و در قالب مشاوره به بیوت مراجع منتقل می‌شد تا آنان در برنامه‌های آینده مدیریت بیش‌تری در امر اطلاع‌رسانی اتخاذ کرده و از تکرار این مسائل جلوگیری کنند.

به جرأت می‌توان گفت انتشار خبر با تعابیری هم‌چون سانسور و... حواشی نامطلوبی برای این برنامه‌ها ایجاد می‌کند؛ حواشی‌ای که حتی ممکن است در اصل تعامل مراجع با نهادهای حاکمیتی تأثیر منفی بگذارد. هرفردی که معتقد به نظام و نهاد مرجعیت باشد فارغ از گرایش‌های سیاسی باید از «تعامل نظام با مراجع» استقبال کند و اجازه ندهد گرایش‌های زودگذر سیاسی تأثیری بر این اصل بسیار مهم بگذارد.

۴-«مباحثات» ضمن تشکر از حساسیت‌های موجود در بین همکاران رسانه‌ای، توصیه می‌کند موضوعات مربوط به سطوح عالی حوزه و نظام که دارای حساسیت ویژه‌ای است با تأمل، دقت و دوراندیشی بیش‌تری منتشر شود تا شاهد تأثیرات منفی و حواشی جبران‌ناپذیری نباشیم.

29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =