ایسنا نوشت: منابع سوری از توافق دمشق و مخالفان برای تحویل شهر المعضمیه در غوطه غربی دمشق به نظام سوریه خبر دادند، در حالی که مذاکرات دیگری برای تحویل دیگر شهرها به نظام سوریه نیز در جریان است.

شبکه خبری الجزیره، اعلام کرد، براساس این توافق شهر المعضمیه طی چند روز آینده به نظام سوریه تحویل داده خواهد شد. مهم‌ترین بندهای این توافق خروج تمامی افراد مسلح از این شهر و رفتن به ادلب، ماندن یا رفتن غیرنظامیان به طور دلخواه و تحویل تمامی سلاح‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک است.

این توافق همچنین شامل انحلال تمامی نهادها در این شهر و در رأس آن شورای محلی و تشکیل گردانی به نام پلیس محلی به رهبری ساکنان المعضمیه و نظام سوریه است.

به گفته این منابع، قرار است این توافق به زودی اجرا شود. نشست مخالفان و نظام سوریه برای توافق درباره خروج از المعضمیه با حضور افسران روسی برگزار شد.

نظام سوریه به هیئت حاضر در این نشست اعلام کرد، در صورتی که مخالفان این توافق را رد کنند ارتش سوریه گذرگاهی را برای خروج غیرنظامیان از این شهر ایجاد کرده و این شهر را به یک منطقه نظامی تبدیل خواهد کرد.

این گونه به نظر می‌رسد که همان سبک و سیاق حل و فصل وضعیت داریا در المعضمیه نیز تکرار شود و همین طور دوما نیز سرنوشت مشابه داریا را پیدا کند. البته شاید وقت بیشتری ببرد.


یک مقام وزارت خارجه سوریه درباره حل و فصل اوضاع داریا به روزنامه السفیر لبنان گفت، تلاش در حال حاضر برای پیاده کردن راهکاری مشابه داریا در معضمیه در جریان است اما چشم‌ها عملا روی دوما دوخته شده است که روس از مدت‌ها پیش روی آن نظارت دارد. چراکه دوما به نوعی امتداد منطقه‌ای جنگ سوریه است.


در حال حاضر مذاکره میان دو شورای نظامی و محلی دوما از طریق هیئت‌هایی از جمله هیئت وزارت آشتی ملی سوریه با هدف بستن پرنده ربوده شدگان در جریان است که تعدادشان هزاران تن است که در دست جیش الاسلام وابسته به عربستان اسیرند.

از چند روز پیش زندان "التوبه" وابسته به جیش الاسلام سه کودک از جمله دو برادر را آزاد کرد و به تیم مذاکره کننده تحویل داد. ناظران این گونه برآورد کردند که این اقدام در راستای اعتمادسازی انجام گرفته که می‌توان بر آن جهت حل مساله ربوده‌شدگان حساب باز کرد و در مقابل زندانیان جیش الاسلام نیز آزاد خواهند شد.

داریا از این لحاظ نماد است که جیش الاسلام قبلا الحاق آن به آتش‌بس کنونی را شرط کرده بود در حالیکه ارتش سوریه آن را به دلیل محاصره‌ای که بر شهر ایجاد کرده بود و نیز نزدیکی‌اش به فرودگاه المزه یکی از مهمترین فرودگاه‌های نظامی در بخش دمشق نپذیرفت.


این مقام مسئول سوریه به السفیر گفت: مساله دوما پیچیده است و با طرح آشتی‌های ملی کنونی بدون درنظر گرفتن مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قابل حل نیست. به ویژه که جیش الاسلام طرف مهمی در مذاکرات حل و فصل اوضاع آن است. جیش الاسلام دربرگیرنده نیروهایی از هیئت عالی مذاکرات است که مقر آن در ریاض قرار دارد.


از سوی دیگر،‌ یک مسئول در وزارت آشتی ملی سوریه با توجه به این که نشست روز سه شنبه به توافق منتهی شد به السفیر گفت: اولویت کنونی شهر العمضمیه در هم‌جواری دمشق در جنوب است که شاهد تنش‌های میدانی از آغاز بحران سوریه است.


ارتش با توجه به حساسیت منطقه نظامی عملیات مذاکرات را هدایت می‌کند و بحث اصلی روی ۲۰۰ فرد مسلح با خانواده‌هایشان بود که از داریا به المعضمیه رفتند و یکی از راهکارها خارج ساختن آنها از کشور و احتمالا انتقالشان به ترکیه است.


علاء‌ ابراهیم، استاندار ریف دمشق اخیرا گفت:‌ در حال حاضر مذاکره درباره خارج کردن افراد مسلح و دعوت از آنها برای تحویل سلاح و استفاده از عفو المعضمیه است.


او افزود:‌ توافق المعضمیه با داریا فرق دارد به طوریکه غیرنظامیان المعضمیه این شهر را ترک نمی‌کنند و اوضاع شهر قابل قبول است برعکس اوضاع داریا که هیچ زیر ساختی نداشت و اکثر ساختمان‌ها ویران شده بودند.


او ادامه داد: در توافق العضمیه به کسانی که خواهان تحویل سلاح هستند اجازه داده خواهد شد بین رفتن یا ماندن در شهر یکی را انتخاب و از حکم عفو استفاده کنند.


شهر از سه سال پیش از زمان موافقت با آتش‌بس بین گروه‌های مسلح و ارتش تقسیم شده اما همگی تحت نظارت دولت سوریه بوده و بین آنها را مراکز ایست بازرسی تقریبا مشترک جدا می‌کند.

استاندار ریف دمشق گفت:‌ کمیته‌های آشتی در حال حاضر در دوما، حرستا و قدسیا برای تحویل سلاح مخالفان و حل اوضاع افراد مسلح در حال مذاکره هستند.

اخیرا در پی توافق میان مخالفان و دمشق تمامی افراد مسلح و غیرنظامیان از شهر داریا خارج شده و این شهر تحت کنترل ارتش سوریه قرار گرفت.

در همین راستا، یک منبع رسمی سوری در استان حمص اعلام کرد که مذاکرات میان هیئت دولت سوریه و نمایندگان مخالفان در محله الوعر با میانجیگری افراد سرشناس در حمص ادامه دارد.

به گفته این منابع، ارتش سوریه به عنوان نشان دادن حسن نیت خود حمله به این محله را متوقف کرده است.

این منبع اعلام کرد: مذاکرات کنونی بر سر خروج ۳۰۰ فرد مسلح با خانواده‌هایشان از محله الوعر و رفتن به سمت شهر ادلب است.

در محله الوعر که نزدیک پالایشگاه حمص است و مخالفان کنترل آن را در دست دارند، حدود ۵۰ هزار تن ساکن هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =