۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵

ایسنا نوشت: سفیر سوریه در سازمان ملل در واکنش به گزارش اخیر تیم محققان سازمان ملل و تلاش برخی کشورهای غربی برای اعمال تحریم علیه سوریه با دست‌مایه این گزارش اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری،‌ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران پس از نشست پشت‌درهای بسته شورای امنیت اعلام کرد: گزارشی که اخیرا محققان سازمان ملل ارائه دادند تنها با اتکا به اظهارات برخی شاهدان از میان گروه‌های تروریستی مسلح تهیه شده است.

این تحقیق در بردارنده هیچ دلیل علمی که نتیجه تحقیقات فیزیکی از مواد شیمیایی باشد نیست و کاملا عاری از چنین ادله‌ای است. دولت سوریه به همکاری مستند خود با تیم مشترک تحقیقات ادامه خواهد داد چرا که رسیدن به حقیقت به نفع سوریه است. ارائه فرضیه‌های بی اساس که برای تحقق منافع سیاسی برخی استفاده می‌شود هیچ سودی ندارد.

الجعفری در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: پس از بررسی اطلاعات گزارش سوم تیم مشترک تحقیقات مشخص شد که اطلاعات این گزارش قانع کننده نیست چرا که مطلقا از اظهارات شاهدانی که گروه‌های تروریستی معرفی کرده بودند، جمع آوری شده است. در هیچ یک از بندهای این گزارش دلیل علمی یا نمونه برداری‌ یا گزارش‌های پزشکی موثق درباره استفاده از گاز کلر ارائه نشده است و دولت سوریه معتقد است مطالعات درباره این مساله باید به شکل علمی ادامه یابد.

درخصوص سوال یکی از خبرنگاران درباره حادثه غوطه شرقی دمشق و تهدید برخی کشورهای غربی به استفاده از زور علیه سوریه نیز الجعفری عنوان داشت: این پرونده از همان ابتدا هم پیچیده، نامشخص و مورد اختلاف زیادی بود. بسیاری از کشورهای دشمن سوریه تلاش کردند از آب گل آلود درباره این پرونده ماهی بگیرند کنند. به ویژه آمریکا که درباره خط قرمز صحبت کرد اما بعدا مشخص شد که این پرونده نیز به خاطر استناد به اطلاعات نادرست و بی‌اساس دقیق نبوده است.

من پس از اولین حمله شیمیایی به شهرک خان العسل در حومه حلب در دیدارم با دبیرکل سازمان ملل خواهان ارائه کمک به سوریه برای تحقیق در این باره شدم. کشورهای دارای نفوذ در شورای امنیت می‌دانستند چه کسی از این سلاح‌ها استفاده کرده اما تمایل نداشتند که هویت عاملان این حمله را مشخص کنند.

مذاکرات نظام سوریه و دبیرکل سازمان ملل چهار ماه و 11 روز به طول انجامید تا رئیس تیم بازرسان سازمان ملل و محققان همراه وی به سوریه آمدند تا از منطقه خان العسل بازدید کرده و تحقیقاتشان را درباره حمله شیمیایی آغاز کنند.

الجعفری در پایان اعلام کرد: از آغاز تحقیقات تیم مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه دمشق همکاری‌های زیادی را داشته و من شخصا 17  شکایتنامه را به اعضای شورای امنیت درباره استفاده از گازهای سمی در 17 مورد ارائه کردم اما هرگز جواب قانع کننده‌ای به ما داده نشد.

310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =