برنامه‌ریزی ۱۰ساله ایران برای جذب ۲۰میلیون گردشگر خارجی/ پایان اجلاس وزرای گردشگری در تبریز

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی که صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوردر تبریز برگزار شد گفت: گردشگری می تواندبه عنوان ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام گوناگون عمل کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی فر در این اجلاس گفت: ما امروز، به عنوان اعضاء خانواده بزرگ گردشگری کشورهای آسیایی، پس از گذشت 15 سال از شکل‌گیری "مجمع گفتگوی همکاری آسیا" در سال 2002 در تبریزگرد هم آمده ایم تا با پیشگامی جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی را در حیات این مجمع رقم بزنیم. این فصل جدید چیزی نیست جز پایه‌گذاری و آغاز به کار"اجلاس وزراء گردشگری ACD" که برای اولین بار در طول دوران فعالیت این مجمع شکل گرفته است. جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد پیش از این پیشگام حوزه فرهنگی مجمع گفتگوی همکاری آسیائی بوده و با تاسیس مرکزی در تهران به نوبه خود کمک شایانی به توسعه همکاری های فرهنگی و تعمیق تفاهم، همگرایی و همبستگی میان ملت های آسیا می کند.

وی گفت: در دنیای امروزی، صنعت گردشگری یکی از مهم ترین، بزرگترین و رو‌به‌رشد ترین صنایع به شمار می‌رود.این صنعت با برخورداری از ماهیتی چند بعدی می‌تواند درآمد زایی، سود آوری اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت و اشتغال آفرینی قابل توجهی را در جوامع میزبان و مقاصد گردشگری به همراه داشته باشد که اختصاص 10% از GDP جهانی و 1 شغل از هر 11 شغل جهان به این صنعت به خوبی مبین این مطلب است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ضمن اینکه صنعت گردشگری قادر است به عنوان ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام گوناگون عمل کند و با ایجاد و گسترش تعامل، همزیستی مسالمت آمیز و درک متقابل فرهنگی در پهنه گیتی؛ صلح، ثبات و آرامش را برای دنیای امروزی که شدیداً از افراطی گری و خشونت رنج می برد به ارمغان آورد.

سلطانی فر در ادامه صحبت های خود افزود: حقایق فوق در خصوص نقش‌ و اهمیت اجتناب ناپذیر صنعت گردشگری و قرار گرفتن این صنعت به عنوان یکی از اولویت‌های 6 گانه "مجمع گفتگوی همکاری آسیایی" از یک سو و عدم اختصاص یک ساختار و بخش مشخص به امر گردشگری در این مجمع از سوی دیگر، لزوم ایجاد یک ساز و کار مناسب جهت تمرکز ویژه بر توسعه همکاری‌های گردشگری میان کشورهای آسیایی را دو‌چندان کرده است. ضرورت و اهمیت بالای این امر، ج.ا. ایران و مشخصاً سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر آن داشت تا به عنوان یک اقدام ابتکاری به بنیان‌گذاری "اجلاس وزراء گردشگری ACD" و میزبانی اولین دوره آن مبادرت ورزد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: "مجمع گفتگوی همکاری آسیا" از بدو شکل گیری تا کنون به عنوان مجال و محفلی برای گفتگوی سازنده میان اعضاء در جهت توسعه همکاری ها در سطح این قاره کهن عمل کرده و در این مسیر دستاوردها و پیشرفت های خوبی را به خود دیده است که اهم آنها عبارتند از افزایش تعداد اعضاء از 18 کشور در سال تاسیس (2002) به 34 کشور تا حال حاضر، تعیین و معرفی20 پروژه و محور همکاری میان کشورهای منطقه در قالب 6 اولویت اصلی در حوزه ارتباطات؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ علوم و فناوری؛ امنیت آب، انرژی و غذا؛ و توسعه پایدار، ایجاد احساس هویت مشترک آسیایی بین کشورهای عضو مجمع.

وی افزود: ضمن اینکه برگزاری 14 نشست وزارتی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو مجمع، برگزاری نشست های تخصصی مهم و اثربخشی نظیر نشست همکاری های علمیACD، کنفرانس تجارت ACD، نشست پارک صنعتیACD و سمینار گردشگری ACD و صد البته که از امروز "برگزاری اولین اجلاس وزراء گردشگری" نیز به این مجموعه فعالیت‌ها اضافه می‌گردد که این امر به نوبه خود نوید از آینده پرفروغ و درخشان مقوله گردشگری در این مجمع می‌دهد.

سلطانی فر در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارداشت: اطمینان قاطع دارم کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای عضو در نشست روز گذشته خود با بحث و تبادل نظر دقیق و مسئولانه پیرامون مسائل و موضوعات کلیدی مربوط به توسعه همکاری های گردشگری در سطح منطقه آسیا از جمله چشم انداز آینده گردشگری؛ راهکارهای برنامه ریزی و مدیریت اثربخش گردشگری؛ نقش گردشگری در توانمندسازی جوامع محلی؛ چالشهای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی فراروی گردشگری؛ و روش‌ها و ابزارهای توسعه بازاریابی گردشگری و معرفی مقاصد کمتر شناخته‌شده و نوظهور به نتایج سودمندی دست پیدا کرده اند.

وی در ادامه صحبت های خود به تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: بر اساس یک برنامه ریزی در دو مرحله 5 ساله به دنبال افزایش تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران هستیم که بر همین اساس درصدد هستیم تا تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران ظرف 10 ساله آینده به 20 میلیون نفر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط تلاش های بسیار خوبی در ایران صورت گفته که به عنوان مثال برگزاری اجلاس ها و نشست های بین المللی از جمله اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی می تواندیکی یکی از راهکارهای آشنایی هرچه بیشتر گردشگران خارجی با ایران و افزایش شفر آنان به این کشور باشد.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امیدوارم وزراء و روسای محترم هیئت های گردشگری حاضر در اجلاس با مشارکت جدی و فعالانه در مباحث مربوط به نتایج نشست روز گذشته کارشناسان ارشد و سایر موضوعات مرتبط با توسعه همکاری‌های گردشگری میان دولت‌ها و ملت‌های منطقه آسیا به تصمیمات پربار و ارزنده‌ای دست یابند به گونه‌ای که بیانیه پایانی اجلاس حاضر تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ چند ساله ACD گردد.

سلطانی فر در پایان صحبت های خود ضمن خوش آمد گویی مجدد به همه وزار، سفرا، کارشناسان ارشد و شرکت کنندگان در این اجلاس مهم بین المللی از استاندار آذربایجان شرقی، شهردارتبریز و مسئولین اجرائی استان تشکر و قدر دانی کرد.

پایان اجلاس

با تصویب بیانیه تبریز به عنوان سند نهایی اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی، این اجلاس به طور رسمی در تبریز به کار خود پایان داد.

این اجلاس که از روز گذشته و با حضور کارشناسان ارشد کشورهای عضو مجمع در هتل کایا لاله پارک تبریز آغاز شده بود، امروز نیز بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ادامه یافت و نشست تخصصی وزرای گردشگری کشورهای مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی به ریاست مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

طالب ریفاعی: باید برای ایجاد گردشگری پایدار، فراگیر و قابل دسترس در تمام جهان کار کنیم

دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی در پیامی به نخستین جلاس وزاری گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس گفت: همه ما باید با همکاری یکدیگر برای ایجاد گردشگری پایدار، فراگیر و قابل دسترس در تمام جهان کار کنیم.

طالب ریفاعی در پیام خود آورده است: دوست عزیزم، جناب آقای دکتر مسعود سلطانی فر، عالیجنابان، دوستان عزیز؛

تحیات مارا از سازمان جهانی گردشگری، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه گردشگری پذیرا باشید.موجب بسی خرسندی است که امروز شاهد گردهمایی نماینده 34 کشوردر شهر زیبای تبریز به مناسبت اولین نشست وزارتی مجمع گفتگوی آسیا هستیم.

موجب امتنان بود که بتوانم به شما ملحق شوم اما متاسفانه به دلیل تعهداتم در مادرید هستم.فرصت را مغتنم می شمارم و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی افتتاحیه وزرا تبریک می گویم.

همکاری های منطقه ای یکی از ستون های توسعه گردشگری است وما از این ابتکار عمل استقبال می کنیم. دوستان عزیز، گردشگری یکی از پرسرعت ترین و مرتیبط ترین بخش های اقتصادی اجتماعی زمانه ماست.درسال 2015، نزدیک به 1.2 میلیارد نفر از مرزها عبور کردند. این رقم در اسل 2030 به 1.8 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

بخش گردشگری 10درصد از تولید ناخلص جهان و 7درصد از تجارت جهانی و از هر یازده شغل یک شغل را به خود اختصاص داده است.گردشگری این قابلیت را دارد که پر تنش ترین چالش های جهانی را هدف قرار دهد.

برای گشایش این قابلیت، همه ما باید باهم برای ایجاد گردشگری پایدار، فراگیر و قابل دسترس در تمام گوشه های جهان کار کنیم.اطمینان داریم تلاش های مشترک ما می تواند گردشگری را به محرکی حقیقی برای آینده ای بهتر برای سیاره مان و مردمان این جهان تبدیل نماید.

در این خلال، مایلم از شما برای بزرگداشت سال بین المللی گردشگری پایدار برای توسعه در سال 2017 دعوت به عمل آورم.این فرصتی بی همتا برای همکاری برای ارتقای سهم گردشگری در رشد اقتصادی، توسعه فراگیرمحافظت از محیط زیست و صلح است.
درانتظار ادامه همکاری با شما برای تبدیل گردشگری به محرک جهانی رشد و توسعه پایدار هستم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =