مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی: اعلام وجود تنها ۲یوزپلنگ ماده، اظهارنظری عجولانه‌ است

آنا نوشت: مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی وجود تنها دو یوزپلنگ ماده ایرانی را رد کرد و گفت: برای اعلام دقیق تعداد یوز ایرانی، باید مطالعات جامع و کاملی در سراسر کشور صورت گیرد زیرا اعلام دو یوز ایرانی در کشور اظهارنظر عجولانه‌ای است.

هومن جوکار، مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مورد ادعای انجمن یوز ایرانی مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده ایرانی در کشور گفت: این خبر حاصل قرارداد ما با انجمن برای نظارت بر بخشی از زیستگاه‌هاست که آنها بتوانند مناطق را مورد نظارت و پایش قرار دهند اما اگر بخواهیم برای 6 میلیون هکتار از خاک کشور قضاوت کنیم این مطالعه هنوز خیلی ناقص است.

وی افزود: این مساله که ما در برخی از نقاط کشور با کاهش تعداد یوز ماده مواجه شدیم قطعی است زیرا از حدود دو سال پیش تا کنون این مناطق را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم اما برای سایر مناطق هنوز مطالعات جامعی صورت نگرفته و به صورت سطحی مورد پایش قرار گرفته است.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی همچنین ادامه داد: باید برای اظهارنظر قطعی مطالعات دقیق‌‌تر و گسترده‌تری صورت گیرد. همچنین از ابتدای سال 2016 یعنی از دی‌ ماه تاکنون دو یوز ماده در توران، یک یوز ماده در نایبندان و دو یوز در منطقه میاندشت شناسایی شده و هنوز منطقه راور بررسی نشده است اما به طور کلی ما از وجود یوز ایرانی در برخی مناطق آگاه هستیم اما هنوز مطالعات برای اعلام دقیق آمار یوز ایرانی صورت نگرفته است.

جوکار در پاسخ به این سوال که انجمن یوز ایرانی بر اساس چه اطلاعات و آماری تعداد یوز ایرانی را دو قلاده اعلام کرده است، افزود: این انجمن حاصل بررسی و مطالعه خود را در منطقه میاندشت اعلام کرده است که نمی‌توان آن را به کل کشور تسری داد و این آمار جامعیت کافی برای کل کشور ندارد.

وی ادامه داد: ما با انجمن‌های فعال در حوزه محیط زیست قراردادی منعقد می‌کنیم تا مناطق خاصی را مورد بررسی قرار دهند و براساس این قرارداد انجمن‌ها ملزمند که دوربین‌های دید در شب را در مناطق مختلف نصب کنند و با یک روش سیستماتیک نتایج مطالعات منطقه‌ای خود را در زمینه تعداد یوز ایرانی اعلام کنند که این موضوع تاکنون در دو منطقه از جمله میاندشت به انجمن‌ها سپرده شده است.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی یادآور شد: حتی اگر تعداد یوز ایرانی ماده در کشور 10 قلاده‌ هم باشد بازهم برای این گستره از کشور مناسب نیست زیرا همیشه بحران وجود دارد. به طور کلی اعلام دو یوز ایرانی در کشور نیز اظهار نظر عجولانه‌ای است.

روز گذشته مدیرعامل انجمن یوز ایرانی گفته بود فقط دو یوزپلنگ ماده در ایران باقی مانده است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    13 0
    باید مناطق حفاظت شده بزرگ و محصور درست کرد. کاری که روسیه برای نجات ببر سیبری انجام داد و موفق هم شد
  • بی نام DE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    5 0
    مگه هیولاهای پولدار تهرانی که تو خونه شون یوز نگه می دارند اجازه می دهند یوزی در ایران باقی بمونه؟
  • مسعود A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    9 0
    در مسير تهران به مشهد بعد از شاهرود تابلوهاي رنگ و رو رفته اي راجع به هشدار به رانندگان جهت عبور يوز پلنگ آسيايي ميبينيم . تا زماني كه فقط حرف بزنيم و عملي در كار نباشد نتيجه همين است. شايد به زودي اين جاندار به افسانه ها بپيوندد. آيا مسوولين نبايد پاسخگو باشند؟ جامعه چطور؟