کارگردان مستند «زمانی برای بودن» اثر تحسین‌شده جشنواره فیلم سلامت، معتقد است اهدای عضو در جامعه نیازمند فرهنگسازی است.

به گزارش خبرآنلاین، انجمن اهدای عضو ایران در آیین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم سلامت از مستند «زمانی برای بودن» ساخته علی شاهیده و از تولیدات شبکه مستند تقدیر کرد.

شاهیده در گفتگو با «خبرآنلاین» درباره اثرات ساخت فیلم‌هایی با این مضامین اظهار کرد: «بحثی که در جریان ساخت این فیلم به آن برخورد کردم این بود که انسان‌های جامعه ما به آگاهی و شناخت نسبت به بسیاری از مسائل نیاز دارند. ما برای تولید این مستند با افراد مختلفی صحبت می‌کردیم تا مقابل دوربین بیایند، اما اکثرا پیوند عضوشان را مخفی می‌کردند و می‌گفتند اگر مقابل دوربین بیایند، شاید دیگر نتوانند ازدواج کنند یا به راحتی به زندگی‌شان ادامه دهند.»


او افزود: «ساخت چنین آثاری می‌تواند راهگشا باشد و فرهنگ اهدای عضو را ترویج کند. چرا که اکنون در جامعه ما به دلیل نبود شناخت درباره این مسائل، مناسبات اجتماعی تغییر کرده است. ما در «زمانی برای بودن» افرادی را پیدا کردیم که بعد از پیوند عضو، اکنون امید زیادی به زندگی‌شان دارند و حتی با فعالیت در رشته‌های ورزشی تا قهرمانی هم پیش رفته‌اند»

این مستندساز با بیان اینکه اهدای عضو منجر به نجات زندگی افراد می‌شود و نباید مخفی شود، تصریح کرد: «به ویژه در بحث پیوند کلیه، افراد قبل از اینکه منتظر غریبه‌ها باشند، در صورت آگاهی و دانش خانواده‌هایشان می‌توانند از آنها کمک بگیرند، در همین جشنواره سلامت نیز من فیلم‌های مختلفی دیدم که به این موضوع می‌پرداختند.»

او یادآور شد: «کار رسانه این است که به تمامیت جامعه آگاهی بدهد تا به گرفتن کارت اهدای عضو ترغیب شوند. خود من در جشنواره امسال کارتم را گرفتم. به هر حال اتفاق است و برای هر آدمی ممکن است بیفتد. اگر فرهنگ سازی شود، این موضوع راهگشا خواهد بود.»

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =