ایسنا نوشت: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از امروز خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری تحت پوشش وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و ما 85 درصد هزینه‌های آن را می‌پردازیم.

دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با بیان اینکه در زمان آغاز به کار دولت یازدهم مشکلات جدی در حوزه درمان داشتیم، گفت: مهم‌ترین مشکل مردم در زمینه پرداخت هزینه‌های درمان بود و میزان خانوارهایی که به دلیل هزینه‌های درمان زیر خط فقر می‌رفتند به هفت درصد رسیده بود. از حیث دسترسی به خدمات هم بیمارستان‌های وزارت بهداشت با مشکلات جدی بویژه در مناطق محروم مواجه بودند و تجهیزات پزشکی فرسوده بود و از نظر اقتصادی با بحران بیمارستان‌ها از نظر توازن میان هزینه و درآمد ورشکسته محسوب می‌شدند.

آقاجانی با بیان اینکه قبل از طرح تحول سلامت از نظر نیروی انسانی هم دچار مشکلات زیادی بودیم گفت: بویژه در مناطق محروم مشکل نیروی انسانی پزشک و پزشک متخصص را داشتیم. حال برای بهبود این وضعیت بعد از یک فاز مطالعاتی شش ماهه طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه 93 آغاز شد و اکنون با گذشت دو سال و چندی از این برنامه نتایجش برای مردم قابل قبول بوده است به طوری که در نظرسنجی‌های مختلف که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و ... انجام شده بود، رضایتمندی بالایی از وزارت بهداشت در میان مردم وجود داشت.

آقاجانی ادامه داد: البته مفهوم این موضوع این نیست که مشکل نداریم، اما نکته مهم این است که مردم قدر این زحمات را دانسته‌اند و بر مشکلات و کاستی‌ها چشم بسته‌اند. بر این اساس امیدواریم این روند ادامه یابد تا خواسته مقام معظم رهبری که فرمودند کاری کنیم تا اگر بیماری در خانواده‌ای وجود دارد جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، محقق شود که البته این موضوع تا حد زیادی با اجرای طرح تحول محقق شده است.

وی با بیان اینکه اکنون 95 درصد ایرانیان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دارند، گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت، دولت حدود 11 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه قرار داد. همچنین برنامه کاهش پرداختی برای بیش از 16 میلیون بیمار بستری در بیمارستان‌ها انجام شد و هزینه‌هایشان از 37 درصد به سه و شش درصد رسید.

آقاجانی با بیان اینکه پیش از طرح تحول سلامت پرداختی مردم در سه دسته صندوق بیمارستان هزینه‌های خرید دارو و دستمزد پزشک در خارج از بیمارستان تقسیم می‌شد، گفت: این در حالیست که اکنون همه اینها تغییر یافته و پرداخت‌ها در صورتحساب قانونی بیمارستان تجمیع شده است و تنها همان فرانشیز تعیین شده از سوی مردم پرداخت می‌شود. بر این اساس مردم دیگر از خارج بیمارستان تجهیزات و دارو نمی‌خرند و پرداخت‌های غیرقانونی هم بویژه در شهرستان‌ها بسیار اندک شده؛ به طوری که به نزدیک صفر رسیده است.

توقف روند افزایشی سزارین و کاهش آن

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه به برنامه زایمان طبیعی اشاره كرد و گفت: یکی از مشکلات بهداشتی، شاخص زایمان طبیعی در برابر سزارین بود به طوری که طی 20 سال شاهد افزایش سزارین در برابر زایمان طبیعی بودیم و ایران و برزیل بیشترین آمار سزارین را نسبت به جمعیت‌شان در جهان داشتند.

آقاجانی افزود: حال بعد از اجرای طرح تحول روند افزایشی زایمان سزارین نه تنها متوقف شد، بلکه به میزان 6.5 درصد نسبت به زایمان طبیعی کاهش پیدا کرد.

وی اقدامات انجام شده در این زمینه را بر شمرد و گفت: رایگان کردن زایمان طبیعی به طوریکه یک میلیون و 150 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام شد، ایجاد شرایط زایمان بی‌درد در بیمارستان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی عامل زایمان و مادران در بیمارستان‌ها، اصلاح وضعیت زایشگاه‌ها و ... از جمله اقدامات انجام شده در حوزه زایمان طبیعی بوده است.

آقاجانی ادامه داد: همچنین در قالب طرح تحول نظام سلامت 1800 واحد اختصاصی زایمان در سراسر کشور راه اندازی می‌کنیم که تا کنون 800 واحد یا به بهره‌برداری رسیده یا در آینده کامل می‌شود. در عین حال امیدواریم همه این واحدها تا پایان سال به نتیجه برسند.

آقاجانی در عین حال از توسعه خدمات درمان ناباروری برای زوج‌های نابارور خبر داد و گفت: در قالب طرح تحول نظام سلامت 17 مرکز جدید ناباروری را با تمرکز بر نقاط محروم و استان‌های فاقد مرکز درمانی ناباروری که شامل شش استان یاسوج، گلستان، زاهدان، هرمزگان، شهرکرد و لرستان بودند، ایجاد می‌کنیم و در عین حال 24 مرکز درمان ناباروری موجود هم در حال تجهیز داریم.

پوشش طرح تحول سلامت برای زوج‌های نابارور از امروز

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه به مناسبت هفته دولت خبر جدیدی را در حوزه ناباروری به عنوان مژده‌ای به زوج‌های نابارور اعلام می‌کنم، گفت: از امروز همه زوج‌های نابارور که تعدادشان در کشور دو میلیون زوج است می‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت برای هزینه‌هایشان بهره مند شوند. در قالب این برنامه 85 درصد تعرفه دولتی خدمات ناباروری برای همه زوج‌های نابارور در سراسر کشور پرداخت می‌شود.

وی افزود: البته این اقدام با رعایت جنبه‌های طبی و تخصصی که در دستورالعمل آمده است، انجام می‌شود. باید توجه کرد که پیش از این ما به بخشی از این زوج‌ها که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند کمک می‌کردیم اما امروز این خدمت را به همه زوج‌های نابارور ارائه می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم در آینده این خدمات را تحت پوشش بیمه درآوریم.

آقاجانی از اعتبار 105 میلیاردی این برنامه خبر داد و افزود: در حال حاضر این دو میلیون زوج نابارور این امکان را دارند که با توجه به نیازهای درمانی‌شان و ظرفیت مراکز ما از این برنامه استفاده کنند.

وی همچنین اظهار کرد: در عین حال باید توجه کرد که خدمات ناباروری شامل خدمات دارویی و خدمات تشخیصی - درمانی است که ما خدمات تشخیصی، درمانی آن را پوشش می‌دهیم. البته برخی داروهای درمان ناباروری از سوی سازمان غذا و دارو یا سازمان‌های بیمه گر پوشش داده می‌شود که البته کامل نیست، اما آنچه زوج‌ها را اذیت می‌کرد خدمات تشخیصی و درمانی بود.

وی در عین حال گفت: در قالب این برنامه ما 85 درصد هزینه‌های تشخیصی - درمانی ناباروری را پوشش می‌دهیم، یعنی مثلا به ازای یک IVF یک میلیون و 700 هزار تومان یارانه می‌دهیم و چیزی حدود 300 هزار تومان را هم بیماران پرداخت می‌کنند. این در حالیست که در گذشته کل هزینه را مردم می‌دادند. البته این تعرفه دولتی است یعنی اگر به مرکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد با دانشگاه مراجعه شود این هزینه به زوج‌ها پرداخت می‌شوند و هر خدمت نیز تا سه نوبت تحت پوشش قرار می‌گیرد.

234 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ما باید برای استفاده از خدمات درمان ناباروری کجا برویم ممنون