نشست مشترک مقامات دولتی و تجار و بازرگانان ایرانی و لبنانی با تاکید بر گسترش روابط تجاری، برقراری تجارت ترجیحی، توسعه حمل‌ونقل دریایی، از سرگیری روابط بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در این نشست که با حضور وزیر صنایع لبنان و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: باید برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور تجارت ترجیحی اجرا شود.
وی گفت: بخش خصوصی انتظار دارد مسئولان دولتی زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی را فراهم کرده و موانع را برطرف کنند؛ ما هم در این نشست به دنبال شناسایی و رفع مشکلات موجود هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حجم تجارت ایران و لبنان در سال‌های گذشته همواره بین 100 تا 150 میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: رقم فعلی رضایت‌بخش نیست؛ چراکه علایق و مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد که از طریق آن می‌توان روابط اقتصادی را توسعه داد.
خسروتاج، تجارت ترجیحی را از عوامل افزایش حجم تجارت تهران و بیروت دانست و عنوان کرد: کشور لبنان با بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی توافق نامه تجارت ترجحی دارد، بنابراین اگر ما به دنبال توسعه روابط باشیم باید این بستر را نیز بین دو کشور فراهم کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی در یک شرایط رقابتی فعالیت کنند.
وی همچنین افزود: یکی از موضوعات که در جایگاه دولت‌های دو کشور باید بررسی شود برقراری تجارت ترجیحی است که این موضوع در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان بررسی و لیست کالاهای ترجیحی نیز بایستی بین دو کشور توافق شود و امیدواریم به زودی به اجرا درآید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات حمل‌و نقل نیز اشاره کرد و گفت: نبود زیرساخت حمل‌و نقل مشکل دیگری در توسعه روابط اقتصادی دو کشور است؛ چراکه سوریه و عراق که مسیرهای مستقیم حمل کالا بین ایران و لبنان هستند به دلیل وجود تروریست‌ها ناامن است و حمل و نقل دریایی، زمین و یا ترکیب آنها هزینه‌های تجارت را بالا برده است.
وی ادامه داد: تا بستر حمل‌ونقل را فراهم نکنیم نمی‌توانیم شرایط رقابتی ایجاد کنیم؛ بنابراین راهکار دوم ما به ایجاد حمل‌و نقل مشترک به ویژه کشتیرانی مشترک معطوف است که نه تنها برای لبنان بلکه برای برای کشورهای همسایه هم کارایی دارد.
خسروتاج با اشاره به اهمیت خدمات بانکی در گسترش روابط دو کشور خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در چند سال اخیر در روابط بانکی ایران و کشورهای دیگر اختلال ایجاد کرد به طوری که الان می‌بینیم با وجود اینکه شهرت لبنان به داشتن اقتصاد متکی به خدمات بانکی و توریسم است اما نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم.
وی خبر خوشی هم به فعالان اقتصادی داد و گفت: نمایندگان بانک مرکزی لبنان اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای روابط بانکی دو کشور وجود ندارد و چهارچوب روابط کارگزاری بانکی، خدمات مالی و پولی و از افتتاح شعب بانک‌های دو کشور در کشورهای یکدیگر استقبال می‌کنند بر همین اساس امیدواریم ترتیبات بانکی برای از سرگیری فعالیت بانکی دو جانبه اتخاذ شود.
رییس سازمان توسعه تجارت از اعلام علاقه‌مندی تجار لبنانی برار بازاریابی کالاهای ایران در کشورهای مختلف خبر داد و اضافه کرد: این موضوع چندی قبل در همایشی با حضور فعالان اقتصادی لبنانی مستقر در قاره‌های آفریقا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه از طریق تجار لبنانی به من منتقل شد و آنها برای بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی در کشورهای محل سکونت اعلام آمادگی کردند.
موضوع دیگر مورد مطرح شده از سوی خسروتاج سرمایه‌گذاری مشترک بود، وی در این باره گفت: اقتصاد لبنان در بخش تولیدی شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده نبوده و اقتصاد این کشور می‌طلبد که دو کشور ایران و لبنان به صورت مشترک در همه زمینه‌ها از جمله مصالح ساختمانی، دارویی، غذایی، صنایع سبک و ... سرمایه‌گذاری‌های مشترک را آغاز کنند؛ با توجه به نقش لبنان در بلوک‌های تجارت ترجیحی منطقه‌ای، این کشور می‌تواند پایگاه توسعه صادرات ایران باشد.

وی افزود: توریسم، بانکداری و بیمه از بخش‌هایی است که توسعه آن در برنامه ششم اقتصادی ایران پیش‌بینی شده و تجار ایرانی با توجه به تجربیات لبنان در این زمینه‌ها فرصت خوبی را برای همکاری پیش رو دارند.
خسروتاج همچنین یادآور شد: با توجه به نیاز‌های لبنان به ساخت و ساز، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران می‌توانند حضور موثری دراین کشور داشته باشند.
22535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =