نشست مشترک وزیرمحیط زیست فرانسه و استاندار آذربایجان غربی با هدف بررسی وضعیت دریاچه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این نشست که با حضور از مقامات سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیران دستگاه‌های دولتی آذربایجان غربی در محل پاویون فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه برگزار شد استاندار آذربایجان غربی به تشریح روند خشک شدن دریاچه ارومیه در طول دهه‌های اخیر و اقدامات دولت در سه سال گذشته پرداخت.

قربانعلی سعادت اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای احیا دریاچه ارومیه یک برنامه مدون 10 ساله را تهیه و تدوین کرده که در دو سال نخست آن موضوع تثبیت وضعیت کنونی دریاچه به خوبی به انجام رسیده است.

وی افزود: تبعات زیست محیطی خشکیدگی دریاچه ارومیه بر انسانهای پیرامون و حیواناتی که در این زیستگاه طبیعی زندگی می کنند ایجاب می کند تا سازمانهای جهانی و نهادهای بین المللی برای احیا این دریاچه بیش از پیش پای کار بیایند.

استاندار آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از افزایش سطح آب دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 54 سانتی‌متری آب در دریاچه ارومیه بوده‌ایم اما در کنار این باید الگوی کشت مناسب کشاورزی و روش‌های مناسب آبیاری در استان آذربایجان‌غربی اجرا شود.

سعادت گفت: 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و برای مثال زمین‌های سیب در یک هکتار، 15 هزار لیتر آب مصرف می‌کنند.
وي با اشاره به معضل ريزگردها گفت: ما براي مبارزه با ريزگردها و همچنين استفاده از انرژي هاي نو در بخش كشاورزي نيازمند همكاري و و كمك متخصصان فرانسوي هستيم .

تفاهم نامه ایران و فرانسه در امور زیست محیطی

در این دیدار وزیر محیط زیست فرانسه با ابراز خوشحالی از سفر به شهر ارومیه اظهار داشت: در قالب دعوتی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران از من شده، آمده ام تا از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بازدید کنم و در این راستا تلاش خواهیم کرد همکاری‌های ایران و فرانسه تقویت شود.

سگولن رویال افزود: برای احیاء دریاچه ارومیه که اکنون به شدت در معرض تهدید است باید راهکارهای جدی و ویژه‌ای بکار گرفته شود که خوشبختانه دولت ایران نیز در همین راستا حرکت می کند که از جمله این راهکارهای تغییر الگوهای کشت و روشهای کشاورزی است.

وی گفت: برای کمک به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ساز و کارهای لازم برای عمل کردن کشورها به تعهدات خود در زمینه توافق کوپ 21 در دستور کار دولت فرانسه است و من به عنوان فردی که ریاست کوپ 21 را بر عهده دارم در این رابطه تلاش زیادی انجام خواهم داد.

وزیر محیط زیست فرانسه گفت: دوباره در اسفندماه 95 به ایران سفر می‌کنم چون قرار است تا شش ماه دیگر یعنی 7 تا 10 اسفندماه یک نمایشگاه بین المللی محیط زیست در ایران برگزار شود و مسئولین دو کشور امیدوارند که شرکت‌های خصوصی و دولتی فرانسوی فعالانه در حوزه محیط زیست حضور یابند.

وی گفت: به واسطه تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای که در سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه به امضا رسید، طرفین توافق کردند که در قالب این تفاهم‌نامه، یک برنامه عملی شامل بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و مقابله با گرد و غبار و عوارض آن تدوین شود.

وزیر محیط زیست فرانسه پس از این جلسه بصورت هوایی از دریاچه ارومیه، تالابهای پیرامون و جزایر این پارک ملی بازدید کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =