روزنامه خبرورزشی نوشت: تنها ۳ روز تا اولین دیدار تیم ملی کشورمان در مرحله نهایی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی مانده است.

دیداری حساس و سرنوشت‌ساز که اگر با نتیجه‌ای خوب توأم شود، مسلماً به لحاظ روحی- روانی و البته امتیازی به نفع تیم ملی ما خواهد بود و اهمیت شایانی در ادامه رقابت‌ها خواهد داشت.
در زیر نگاهی داریم به دیدارهای اول تیم ملی در مرحله نهایی رقابت‌های مقدماتی ۶ دوره اخیر جام‌های جهانی.

۱۹۹۴ آمریکا؛ ایران صفر- کره‌جنوبی ۳
ضعف غلامپور و فاجعه سوم
برخلاف رویه فعلی، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۹۴ آمریکا به شکل متمرکز و تک‌گروهی در دوحه قطر برگزار شد و ۶ تیم برتر آسیا (ایران، ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی، کره‌شمالی و عراق) به صورت دوره‌ای به مصاف هم رفتند. رقابت‌ها از پنج‌شنبه ۲۸ اکتبر ۱۹۹۳ (۶ آبان ۱۳۷۲) آغاز شد و تیم ملی ما در اولین دیدار به مصاف کره‌جنوبی رفت. در حالی که روی تیم ملی ما حساب ویژه‌ای باز شده بود، تیم ایران در شروعی ناامیدکننده و در ناآمادگی مطلق بهزاد غلامپور دروازه‌بان وقت خود با ۳ گل به کره‌جنوبی باخت. غلامپور به سبب آسیب‌دیدگی احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان اول تیم ایران شده و در مرحله مقدماتی عالی کار کرده بود. سرمربی ایران در آن رقابت‌ها علی پروین بود. تیم ایران در نهایت با کسب ۲ پیروزی مقابل ژاپن و کره‌شمالی و ۳ شکست برابر کره‌جنوبی، عراق و عربستان سعودی، از صعود بازماند و در رتبه ماقبل آخر این گروه قرار گرفت.

۱۹۹۸ فرانسه؛ چین ۲- ایران ۴
موشکی به نام مهدوی‌کیا
تیم ملی ایران شرایط بسیار بهتری پیدا کرده و به نوعی پوست انداخته بود. یک سال قبل ملی‌پوشان ما در جام ملت‌های امارات ۹۶ خوش درخشیده و با ناداوری از رسیدن به فینال بازمانده و در نهایت سوم شده بودند.تیم ایران به مربیگری محمد مایلی‌کهن در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۹۸ با تیم‌های عربستان سعودی، چین، قطر و کویت همگروه شد و در اولین بازی به تاریخ ۲۲ شهریور ۷۶ در دالیان چین به مصاف تیم ملی این کشور رفت. ملی‌پوشان ما در ابتدا با نمایشی ضعیف ۲ بر صفر از حریف چشم‌بادامی خود عقب افتادند اما در ادامه همه چیز تغییر کرد. گل اول ایران را کریم باقری از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. سپس موتور مهدی مهدوی‌کیا روشن شد و او دو گل فوق‌العاده دیدنی را وارد دروازه چین کرد تا ایران از میزبان خود پیش بیفتد. در دقایق پایانی علی‌اصغر مدیرروستا که به جای خداداد عزیزی وارد زمین شده بود، گل چهارم و تیر خلاص تیم ملی را به ثمر رساند و ایران در گام اول یک پیروزی شیرین در خاک چین به دست آورد. ملی‌پوشان ما در ادامه رقابت‌ها به مرحله پلی‌آف آسیا- اقیانوسیه رسیدند و در یک بازی نوستالژیک و تاریخی با توقف استرالیا در ملبورن به جام جهانی ۹۸ فرانسه راه یافتند.

۲۰۰۲ کره و ژاپن؛ ایران ۲- عربستان صفر
شروعی شیرین و پایانی تلخ
این بار میروسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۹۸ فرانسه، سکاندار هدایت تیم ملی ما شده بود. تیم ایران در دور دوم رقابت‌های مقدماتی ۲۰۰۲ کره و ژاپن باز هم با عربستان همگروه شد و این بار بحرین، عراق و تایلند نیز با ما همگروه بودند. با توجه به حضور اتوماتیک‌وار کره‌جنوبی و ژاپن در رقابت‌های نهایی به علت میزبانی، فقط تیم‌های اول هر گروه به شکل مستقیم به جام جهانی می‌رفتند و تیم سوم قاره هم باید با پانزدهمین تیم اروپا بازی می‌کرد. تیم ما در دیدار اول این رقابت‌ها در تهران میزبان عربستان بود. تیم ملی ما این دیدار را با دو گل علی دایی ۲ بر صفر به سود خود خاتمه داد تا شروعی مقتدرانه در این رقابت‌ها داشته باشد. گل اول را دایی از روی نقطه پنالتی و گل دوم را روی پاس نیکبخت به ثمر رساند. این برد اما در ادامه کمک‌حال ما نشد و ایران پس از باخت ناامیدکننده به بحرین در خاک این کشور، به عنوان دوم گروه رسید و در نهایت پس از عبور از سد امارات به مصاف جمهوری ایرلند که تیم پانزدهم اروپا بود، رفت. بازی رفت در دوبلین ۲ بر صفر به سود ایرلند تمام شد و در بازی برگشت هم ایران با گل یحیی گل‌محمدی یک بر صفر به پیروزی رسید اما در نهایت این ایرلندی‌ها بودند که به جام جهانی کره و ژاپن راه یافتند.

۲۰۰۶ آلمان؛ بحرین صفر- ایران صفر
توقف در خانه رقیب ناجوانمرد
در مرحله نخست رقابت‌های مقدماتی، ایران به دردسر افتاد و اگر پیروزی ۳ بر ۲ مقابل قطر در خاک این کشور نبود، شاید یک فاجعه به وقوع می‌پیوست. در هر صورت ایران در مرحله دوم این رقابت‌ها با ژاپن، کره‌شمالی و بحرین در یک گروه قرار گرفت. ایران در بازی اول خود در خاک بحرین به مصاف تیم ملی این کشور رفت. این دیدار که به سبب اتفاقات بازی قبلی دو تیم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ به شدت حساس شده بود، در نهایت با تساوی صفر- صفر به پایان رسید. ملی‌پوشان ما در ادامه مقتدرانه ظاهر شدند و دست آخر با پیروزی یک بر صفر مقابل بحرین در ورزشگاه آزادی راهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شدند. سرمربی ایران در این رقابت‌ها و نیز رقابت‌های نهایی، برانکو ایوانکوویچ سرمربی فعلی پرسپولیس بود.

۲۰۱۰ آفریقای جنوبی؛ عربستان یک- ایران یک
هیچ به هیچ
علی دایی پس از یک سلسله حادثه و شایعه، سرمربی تیم ملی ایران شده بود. او که معتقد بود مربیگری در تیم ملی با لابی‌گری به دست می‌آید، ناگهان روی نیمکت همین تیم نشست و در مرحله دوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با تیم‌های عربستان سعودی، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی و کره‌شمالی همگروه شد. ایران در اولین بازی خود در این رقابت‌ها در ریاض به مصاف تیم عربستان رفت. در این دیدار ابتدا عربستان با یک گل از تیم ما پیش افتاد اما در ادامه جواد نکونام گل تساوی را به ثمر رساند و تیم ایران با یک امتیاز از جهنم ریاض بازگشت. در ادامه این رقابت‌ها ملی‌پوشان ما ضعیف ظاهر شدند و تیم ما با وجود تغییر سرمربی و آوردن افشین قطبی، نتوانست به جام جهانی راه یابد و حتی فرصت حضور در بازی پلی‌آف هم نصیب ما نشد.

۲۰۱۴ برزیل؛ ازبکستان صفر- ایران یک
پاس ۳ امتیازی انصاری‌فرد
کارلوس کی‌روش نامدار سرمربی تیم ایران بود و تیم ما در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با ازبکستان، قطر، کره‌جنوبی و لبنان در یک گروه قرار گرفت. اولین دیدار ما در این رقابت‌ها در تاشکند و مقابل تیم ملی ازبکستان برگزار شد. ملی‌پوشان ما در آخرین دقایق این دیدار با تک گل محمدرضا خلعتبری که روی پاس دیدنی کریم انصاری‌فرد به ثمر رسید، توانستند ۳ امتیاز شیرین را دشت کنند و دست آخر با کسب نتایج مناسب در ۳ دیدار پایانی موفق شدند به شکل مستقیم راهی جام جهانی برزیل شوند.

و حالا یک آغاز دیگر
و حالا یک دیدار آغازین دیگر در راه است. تیم ما در طول سالیان اخیر هرگز در بازی ابتدایی خود در این مرحله نباخته و آخرین شکست ما در این دور به باخت ۳ بر صفر مقابل کره‌جنوبی بازمی‌گردد یعنی دقیقاً ۲۳ سال قبل. در ۶ دوره گذشته ملی‌پوشان ما در دیدارهای ابتدایی خود ۳ برد، ۲ تساوی و یک باخت داشته‌اند و حالا امیدوارند با یک پیروزی خانگی و ۳ امتیازی برابر قطر، شروعی عالی در رقابت‌های مقدماتی روسیه ۲۰۱۸ داشته باشند.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =