میزان به نقل از مدیرعامل بانک مسکن با تشریح جزئیات تک رقمی شدن سود تسهیلات مسکن از بررسی کاهش سود اوراق حق تقدم خبر داد و نوشت: دستورالعمل پرداخت وام با سود تک رقمی هفته آینده به شعب باک مسکن ابلاغ می‌شود.

محمدهاشم بت‌شکن در تشریح جزئیات کاهش نرخ سود وام خانه اولی‌ها، اظهار کرد: مخاطب خبر خوش رئیس‌جمهوری جوانان با هدف خانه‌دار کردن آنهاست.

وی با بیان این‌که بتوانیم با کاهش نرخ سود پوشش بیشتری را برای اقشار متوسط جامعه داشته باشیم، تصریح کرد: مسکن با 100 رشته مختلف در ارتباط است و می‌تواند کشور را در خروج از رکود کمک کند، زاویه دوم کمک دولت به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و زوج‌های جوان است که در این راستا افزایش رقم تسهیلات جزو اهداف بانک مسکن بوده است.

وی ادامه داد: به طور متوسط برای تسهیلات 60 میلیون تومانی سود به 8 درصد تسهیلات کاهش یافته،‌41 درصد اقساط متقاضیان کاهش می‌یابد. قبلا با نرخ 14 درصد قسط ماهانه 860 هزار تومان و امروز با نرخ سود 8 درصد متقاضی ماهانه 512 هزار تومان پرداخت می‌کند.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که افزایش زمان بازپرداخت به 15 سال تاثیری روی رقم اقساط ندارد و عدد 12 ساله بهینه است، گفت: پس از هماهنگی با بانک مرکزی هفته آینده برای اجرا به شعب بانک مسکن ابلاغ می‌شود.

به گفته بت شکن، میزان متوسط قسط وام 60 میلیون تومان به صورت پلکانی در بافت‌های فرسوده 512 هزار تومان و با نرخ سود 9.5 درصدی حدود 550 هزار تومان است. همچنین میزان اقساط ماهانه وام 80 میلیون تومانی در تهران با سود 8 درصدی (بافت فرسوده) 683 هزار تومان و با سود 9.5 درصدی 742 هزار تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به تاکید دولت در احیای بافت فرسوده،‌به دنبال این بودیم که از چه راهی می‌توانیم با توجه به محدودیت‌های دولت نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده را کاهش دهیم. در این راستا اولویت خاص برای این بافت در نظر گرفتیم و کمترین سود را نیز (8 درصد) به این بخش اختصاص دادیم.

بت شکن با بیان این‌که پس از گذشته 25 سال نرخ سود تسهیلات مسکن تک رقمی شده است، گفت: بانک مسکن در راستای وظیفه تخصصی خودش به مردم برای خانه‌دار شدن کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که نرخ سود برای بافت فرسوده 8 درصد است،‌در پاسخ به این‌ پرسش که آیا احتمال افزایش تعداد وام‌های پرداختی وجود دارد،‌ افزود: حدود 100 هزار فقره در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم تسهیلات پرداخت می‌کنیم و در آینده احتمال بازنگری در این موضوع وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به نرخ اوراق حق تقدم مسکن بیان کرد:‌ نرخ این اوراق چندی پیش افزایش یافت که بانک مسکن برای تعادل در قیمت عرضه اوراق را بیشتر کرد به طوریکه نرخ متوسط اوراق الان به 85 هزار تومان کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر الان در پیک استفاده از تسهیلات هستیم، تاکید کرد: فکر می‌کنیم روند کاهشی معمول خود را دنبال خواهد کرد.

بت شکن در خصوص کاهش نرخ سود اوراق حق تقدم نیز گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که به محض کامل شدن کاهش سود اوراق حق تقدم در دستور کار خواهد گرفت.

وی گریزی هم به حساب صندوق پس انداز یکم مسکن زد و گفت: سال گذشته روزانه به طور متوسط 169 فقره در این صندوق سپرده‌گذاری می‌شد که امسال به محض کاهش نرخ سود از 14 درصد به 11 درصد متوسط روزانه سپرده گذاری در سال جاری به 395 فقره یعنی دو برابر افزایش یافته است.

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =