قاچاق اشیاء عتیقه در محافل خصوصی/ کشف انبار بزرگ کاشی‌های تاریخی مسروقه در تهران

چند روز پیش انبار بزرگی که در آن کاشی‌های تاریخی نگهداری می‌شد، از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران کشف شد. تنها یک نفر از قاچاقچیان از سوی این یگان دستگیر شده است، تا کنون سر نخی از باقی مجرمان به دست نیامده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روز پیش انبار بزرگی که در آن کاشی‌های تاریخی نگهداری می‌شد، از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران کشف شد. تنها یک نفر از قاچاقچیان از سوی این یگان دستگیر شده است، تا کنون سر نخی از باقی مجرمان به دست نیامده. این کشف شامل کاشی‌های سر در خانه‌ها و یک مجموعه بزرگ کاشی آبی دوران صفوی ساخت چین متعلق به دوران 14 تا 19 میلادی می‌شود که بر اساس گمانه زنی‌ها، این کاشی‌های ارزشمند به سفارش درباریان این دوره تاریخی برای تزیین کاخ‌ها ساخته شده است.

مرتضی ادیب‌زاده، باستان‌شناس میراث تهران در مراسم رونمایی از این اشیاء تازه کشف شده، تذکر داد:«این کاشی‌ها مربوط به خانه‌های تاریخی که اخیرا سرقت شده‌اند نیستند.» هر چند یکی از خبرنگاران عنوان کرد که توانسته کاشی یک خانه قدیمی رو به روی مدرسه فیروز بهرام در خیابان سی‌تیر که اخیرا به سرقت رفته از جمعه بازار خریداری کند و این کاشی‌ها را به مسئولان حفاظت میراث فرهنگی تهران داد. این خبرنگار معترض بود که چرا به رغم وجود آدرس و همه اطلاعات موجود یگان حفاظت سرنخ‌ها را پیگیری نکرده است. مسئوولان یگان حفاظت اعلام کردند که بررسی‌های لازم در مورد این کاشی‌ها را انجام می‌دهند.

کشف 4 هزار شیء در 6 ماه

در این رونمایی، افزون بر این کاشی‌های تازه کشف شده، بیش از 4 هزار اشیاء عتیقه که شامل ظروف، سکه و سفال می‌شود و در شش ماه نخست سال 95، از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران به دست آمده، رونمایی شد. کشف 1500 سکه دوره هخامنشی تا دوران متاخر از مهمترین کشفیات این مجموعه به شمار می‌رود.

رجبعلی‌ خسروآبادی، رییس میراث فرهنگی تهران با اعلام حساسیت‌های ایجاد شده در مورد کاشی‌های خانه‌های تاریخی که این روزها سرقتشان افزایش یافته گفت که باید قوه قضاییه و نیروی انتظامی به این مسئله ورود پیدا کنند و مهمترین مشکل ما قانون است. در حال حاضر هیچ قانون مشخص و شفافی در مورد کاشی‌های به سرقت رفته وجود ندارد. بنابراین خواست ما این است که این مسئله در اولویت مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

او در پاسخ به خبرنگار «خبرآن‌لاین» که آیا تا کنون در این زمینه مکاتباتی انجام شده است یا نه؟ عنوان کرد:«تا امروز یکسری مکاتبات از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شده ولی باید بگویم که باز هم ما در این زمینه به صورت رسمی مکاتبه می‌کنیم. چرا که این مشکل تنها به دلیل ضعف قانونی به وجود آمده و امروز با توجه به افزایش حساسیت‌ها در این زمینه باید اقدام جدی صورت بگیرد.»
ادیب‌زاده در بخش‌های دیگر صحبت خود در مورد قاچاق اشیاء عتیقه گفت که تهران، سال‌هاست که بستری مناسب برای خرید و فروش اشیاء عتیقه شده است و این نشان می‌دهد که چقدر حفاری‌های غیرمجاز زیاد شده و چون نظارتی روی عملکرد مجموعه داران خصوصی وجود ندارد، خرید و فروش اشیاء عتیقه در محافل خصوصی رونق پیدا کرده است.

تهران تا چند سال دیگر کاشی ندارد

ادیب‌زاده در این نشست با بیان اینکه ضعف قانونی مهمی در این زمینه وجود دارد، تاکید کرد:« اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند سال دیگر هیچ کاشی تاریخی بر سر در خانه‌های قدیمی باقی نمی‌ماند. چرا که در تهران همه بخش‌های خانه‌های تاریخی به فروش می‌رسد و تا وقتی که خریدار وجود دارد، فروشنده هم وجود دارد.»

ادیب‌زاده گفت که چندی پیش ما در نیاوران از انبار خانه‌ای بیش از 1800 شیء تاریخی به دست آوردیم و صاحب این اشیاء با خیال راحت دارد در شهر می‌چرخد و ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و این تنها بر می‌گردد به ضعف قانون اساسی من از همه می خواهم که در این زمینه مطالبه عمومی داشته باشند و قوه قضاییه به این مسئله ورود پیدا کند.

او همچنین گفت که دزدی کاشی کاری ندارد و تنها در عرض نیم ساعت با یک پیچ انجام می‌شود اما همانطور که می‌بینید الان بحث برخورد با مجرمان مطرح است و تا امروز هیچ کدام از صاحبان خانه‌هایی که کاشی‌شان دزیده شده، شکایتی در این زمینه تنظیم نکرده اند که از سوی ما قابل پیگیری باشد.

در حاشیه این نشست مطرح شد که یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران به دنبال افزایش سرقت کاشی خانه‌های تاریخی و پیگیری مداوم آن از سوی رسانه‌ها این پرونده را پیگیری کرده و توانستند این کشف اخیر را انجام دهند. کاشی‌های دزدی در این چند سال اخیر پایش را از تهران هم بیرون گذاشته و در مساجد شهرستان‌ها هم اتفاق افتاده است. در صورت ادامه این روند، صدمات جبران‌ناپذیری به پیکر تاریخ معاصر ایران وارد می‌ شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    5 2
    اخه اينا به چه دردي مي خورند اينا را بفروشيد پولش را به مردم مستضعف بديد