ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در انکار با سید علی موسوی» دبیرکل ایرانی دی8 (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه ) در استانبول دیدارنمود.

به گزارش خبرآنلاین، در اين ديدار سيدعلي موسوي  دبير كل دي ٨ با اشاره به اهمیت و نقش با اهميت اين سازمان در توسعه همكاري هاي منطقه اي و خصوصا  توسعه مبادلات و همكاري ميان بخش خصوصی كشور هاي عضو در تجارت درون سازمانی دی ٨ گفت:  اين سازمان اهداف  بزرگی دارد که از جمله رسیدن به حجم مبادلات 500 میلیارد دلاري تجارت دورن منطقه ای يكي از ان اهداف مهم به شمار مي رود.

وي افزود رهبران دی 8 مصمم هستند باارتقای سطح مبادلاتی تجاری درون منطقه ای، همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو را محقق سازند.

در اين ديدار ابراهيم طاهريان سفير ايران با تشكر از پيگيري ها و اقدامات سازنده دبير كل دي هشت  با اشاره به جمعيت بيش از يك ميلياري كشورهاي عضو و مجموعه امكانات  اين سازمان گفت ؛ اين سازمان يكي از مهمترين سازمان هاي اقتصادي منطقه ما است كه ميتواند با استفاده وبسيج مجموعه  ظرفيت ها و امكانات درون زا و نيز از طريق هم افزايي و همكاري جمعي اقدامات بزرگي را براي توسعه پايدار منطقه ، كشور هاي عضو ودر نتيجه رفاه وأسايش ساكنين ان فراهم نماييد.

وي افزود سازمان دي هشت علاوه بر نقش اقتصادي خود در شرايط كنوني مي تواند موتور محرك و منشاء تامين صلح ، امنيت و رفاه منطقه و كشور هاي عضو هم  باشد. طاهريان ابراز اميدواري نمود با پيگيري هاي مستمر وسازنده دبيركل دي هشت جايگاه اين سازمان  در حد انتظار و به شكل قابل قبول ارتقا يافته و مجموعه اعضاء به ويژه دو كشور ايران وتركيه وساير كشور هاي عضو هريك به سهم خود براي توسعه  مشاركت سازنده در اين مجموعه تشويق و فعال گردند.

گروه دی 8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از 8 کشور مسلمان درحال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است. پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به 8 کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد. هشت کشور اسلامی ایران ، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی 8 هستند. دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و سید علی محمد موسوی از جمهوری اسلامی ایران مدت سه سال است که دبیرکلی دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =