ایرنا نوشت: اولین قطار باربری چین از مسیر کشورهای آسیای میانه به افغانستان رسید و با به صدا درآمدن سوت این قطار، راه ترانزیت دیگری به روی کابل گشوده شد واین کشور یک گام دیگر از وابستگی انتقال کالا از مسیر پاکستان، همسایه شرقی خود و در عین حال شریک راهبردی چین فاصله گرفت.

 این قطار چند ماه پس از آن، راه اندازی شد که پکن و کابل توافقنامه ای برای صادرات زعفران و خشکبار افغانستان به چین امضاء کردند. محصولاتی که شماری از مسئولان افغان معتقدند گاه برخی کشورهای همسایه آن را به نام خود به کشورهای دیگر جهان صادر می کنند.

«جانان موسی زی»سفیر افغانستان در چین در صفحه اجتماعی خود در باره راه اندازی راه آهن افغانستان و چین نوشت: این راه آهن در چارچوب اجرای طرح «یک کمربند- یک راه » ایجاد شده و قرار است که هر ماه 2 بار کانتینرهای اموال بازرگانان افغان را با حجم 45 فوت و وزن 29 تن و 40 فوت با وزن 26 تن، از ایستگاه شهر «هایمن» چین به مقصد بندر«حیرتان» افغانستان حمل کند.
موسی زی گفت: قراراست از طریق این راه آهن اقلامی مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه های خشک و سایر اموال صادراتی افغانستان به مقصد چین بارگیری شود.

سفیر افغانستان در چین افزود: ایجاد راه ویژه حمل و نقل بین افغانستان و چین فرصت های جدیدی برای تقویت تجارت بین دو کشور ایجاد نموده و مسیر انتقال کالاهای تجارتی بین چین و افغانستان و بالعکس را به میزان زیادی کوتاه، مصون و قیمت ها را نیز رقابتی تر خواهد ساخت.

موسی زی تصریح کرد: افغانستان به عنوان کشوری که از موقعیت ویژه در اتصال منطقه ای برخوردار است، پس از ایجاد حکومت وحدت ملی و در راستای اجرای دیدگاه رئیس جمهوری کشور مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به مرکز اتصال و ترانزیت منطقه، با امضای یادداشت تفاهم همکاری با مقامات چین، در راستای اجرای طرح یک کمربند – یک راه گام برداشته تا فرصت های جدیدی برای انتقال اموال تجارتی خود در بازار های منطقه ای و جهانی به دست آورد.

موسی زی خاطرنشان ساخت که شروع انتقالات مستقیم بین افغانستان و چین به تقویت روابط اقتصادی و تجارتی دو کشور کمک می کند و باتوجه به اینکه چین یک بازار بزرگ برای تولید و مصرف کالا ، مواد خام و انرژی به حساب می آید توقع می رود صادرات محصولات افغانستان نیز در این بازار بزرگ افزایش یافته و فرصت های جدیدی برای تقویت زیربناها و افزایش ظرفیت های تولیدی و سرمایه گذاری های مشترک بخش دولتی و خصوصی دو کشور در افغانستان به وجود آید.

راه اندازی مسیر خط آهن چین به افغانستان، به ویژه از مسیر کشورهای آسیای میانه و چشم پوشی از مسیر پاکستان، بیشتر از آن که یک مسیر اقتصادی برای بازرگانان چین و افغان باشد، در شرایط فعلی و با توجه به روابط سرد کابل – اسلام اباد، کارکرد سیاسی خواهد داشت.

«سیام پسرلی»سخنگوی اتاق تجارت افغانستان نیز به ایرناگفت: افتتاح این راه آهن را برای بازرگانان افغانستان با اهمیت دانست و گفت: صادارت و واردات بازرگانان افغانستان با کشور چین ایجاب می کرد تا چنین راه آهنی ایجاد شود و بازرگانان از این طریق بتوانند اموال بازرگانی خود را با مشکلات کمتر و قیمت ارزان تر انتقال دهند.
به گفته پسرلی این راه آهن توان انتقال 200 کانتینر را در یک زمان دارا می باشد که باعث گسترش روابط تجارتی چین و افغانستان خواهد شد.

به گفته سخنگوی اتاق تجارت افغانستان از اینکه راه آهن جدید بین چین و افغانستان از کشورهای قزاقستان و ازبکستان می گذرد باید با این کشورها تفاهم نامه هایی شفاف و روشن امضاء کند تا در آینده مانند مشکلاتی که بین کشورهای منطقه برای ترانزیت کالا وجود دارد، تکرار نشود.

پسرلی گفت که از این راه آهن برای نقل و انتقال اموال بازرگانی و ترانزیتی استفاده صورت می گیرد و با توجه به علاقه مندی چین برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان، اهمیت این راه بیشتر می شود.
وی افزود: چین کشور صنعتی است که به مواد خام فراوان نیاز دارد و افغانستان نیز کشور غنی از معادن می باشد، چین علاقمند است تا از راه هایی با ظرفیت ها بالا با افغانستان وصل شود.

«مسافرقوقندی» سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در باره افتتاح راه آهن افغانستان و چین که از طریق قزاقستان و ازبکستان به شمال افغانستان می رسد، گفت: در آینده این راه آهن از شمال افغانستان به مرزهای ایران در غرب و پاکستان امتداد داده می شود و راه شمال افغانستان به دور از تاثیرگذاری های سیاسی خواهد بود و می تواند برای افغانستان اهمیت زیادی داشته باشد و افغان ها با استفاده از این راه، دیگر به دلیل مشکلات سیاسی با برخی کشورهای همسایه، با مشکل ترانزیت کالا مواجه نخواهند شد.

پیشتر افغانستان، هند و ایران، موافقت نامه استفاده از بندر ترانزیتی چابهار در سواحل مکران ایران را نیز امضاء کردند و این مسیر هم در صورت رونق یافتن و افزایش ظرفیت های تخلیه و بارگیری کشتی های غول پیکر در این بندر، نگاه تجار افغان را ناگزیر از بندر کراچی پاکستان به چابهار برمی گرداند؛ زیرا این مسیر برای انتقال کالای آنان کوتاه تر و ارزان تر تمام می شود.

چین با امضای توافق نامه صادرات زعفران و خشکبار افغانستان و راه اندازی قطار باربری در مسیر دو کشور سهم بیشتری را در اقتصاد افغانستان به عهده خواهد گرفت و به همان نسبت می تواند در عرصه سیاست این کشور نقش پررنگ تری ایفا کند. پکن سرمایه کلانی را به توسعه بندر «گوادر» پاکستان که در موازات بندر «چابهار» قرار گرفته، انجام داده است. ایفای نقش پررنگ تر چین در افغانستان بدون تصور تامین منافع شریک راهبردی خود پاکستان دشوار به نظر می رسد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =