ایرنا نوشت: رویکردهای چند سویه ایران و روسیه سبب شد، نقشه چندین میلیارد دلاری کشورهای غربی-عربی ضد سوری برای تجهیز گروه های تروریستی با هدف سرنگون کردن بشار اسد رییس جمهوری سوریه شکست بخورد.

ایران و روسیه اصلی ترین مخالفان برنامه ریزی غربی-عربی ضد سوری به پیشگامی آمریکا با همگرایی سیاسی و راهبردی در منطقه و عرصه بین المللی توانستند، طرح سرنگونی چند ماهه حکومت سوریه را به شکست بکشانند و سپس نیز در اسفند ماه سال 94 با آغاز آتش بس، بحران این کشور وارد مرحله حل سیاسی شد.

 تا پیش از برقراری آتش بس سوریه، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین سران ایران و روسیه در هفت دیدار خود بر لزوم گسترش همگرایی های سیاسی دو کشور در امور منطقه ای به ویژه حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

در چارچوب این رویکرد راهبردی سران دو کشور، ایران برای حمایت از دولت قانونی و ملت سوریه، همکاری های مستشاری دفاعی با این کشور انجام می دهد و روسیه نیز براساس خواسته رسمی دمشق، مواضع گروه های تروریستی بین المللی مورد حمایت چند کشور غربی-عربی را در 11 ماه گذشته زیر بمباران های فلج کننده قرار داده است.
همزمان با وجود مخالفت کامل اردوگاه ضد سوری به ویژه آمریکا برای حل سیاسی بحران سوریه که تاکید می کردند، سقوط دولت این کشور باید انجام گیرد، ایران و روسیه از آغاز سال 94 رایزنی های گسترده ای را برای از سرگیری مذاکرات سوری سوری با هدف حل سیاسی بحران آغاز کردند.

اوایل پائیز 94 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مسکو سفر کرد و پس از آن نیز حضور پوتین در تهران و دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و روحانی در کنار مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با مقام های ایرانی در آذرماه سال گذشته، سبب شد دو کشور افزون بر گسترش همکاری های دوجانبه به همگرایی های نزدیک تر منطقه ای هم برسند.

از سوی دیگر، بیش از 15 دور مذاکرات معاونان وزارت خارجه و مقام های مسئول دو کشور در تهران و مسکو و بازتاب های مثبت همگرایی ایران و روسیه در عرصه بین المللی همزمان با شکست های پیاپی تروریست ها در سوریه، سبب شد آمریکا از سرگیری مذاکرات سوری-سوری را به عنوان یک واقعیت بپذیرد و حتی مجبور شد به مخالفت خود با حضور تهران در نشست های ژنو پایان دهد.
رویکردهای چند سویه ایران و روسیه در این زمینه سبب شد، نقشه چندین میلیارد دلاری کشورهای غربی-عربی ضد سوری برای تجهیز گروه های تروریستی با هدف سرنگون کردن بشار اسد رییس جمهوری سوریه شکست بخورد.

در چارچوب تداوم این همگرایی های تهران و مسکو، پس از برگزاری دو دور مذاکرات ژنو با حضور ایران از اسفند ماه سال گذشته آتش بس در سوریه برقرار شد که اکنون به بیش از 480 منطقه رسیده است و فقط مناطق تحت سلطه گروه های تروریستی خارج از پیمان ترک مخاصمه بویژه داعش و جبهه النصره همچنان زیر بمباران هوایی روسیه و سوریه و عملیات زمینی ارتش این کشور قرار دارد.

موفقیت رویکردهای منطقه ای ایران و روسیه اکنون سبب شده، آتش سلاح ها در بیشتر مناطق سوریه خاموش شود، زندگی تقریبا عادی با بازگشت مردم در بسیاری از استان های این کشور از سرگرفته شده است و دیگر از موج کشتارهای گسترده غیرنظامیان از سوی تروریست های مورد حمایت خارجی کمتر خبری منتشر می شود.

با توجه به این دستاوردها، ایران و روسیه همچنان راهبرد اولویت حل سیاسی بحران براساس مصوبات سازمان ملل، تصمیم های گرفته شده در چند دور نشست ژنو و گروه کشورهای حامیان بین المللی سوریه را ادامه می دهند و بر لزوم خودداری از مداخله خارجی در این روند تاکید می کنند.

ایران و روسیه در این زمینه خواستار قطع فوری حمایت های خارجی از گروه های تروریستی هستند تا پس از نابودی آنها، همه پرسی آزادانه برای تعیین حکومت آینده سوریه با حضور همه گروه های سیاسی و همچنین حکومت کنونی به عنوان گزینه های مختلف پیش روی سوری ها برگزار شود و هیچ قدرت خارجی نیز نباید در این عرصه مداخله کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =