وزیر نیرو می‌گوید:«در گذشته یک استنتاج ناخوداگاهی وجود داشت که تمام کمبودهای آبی را با ساخت سدهای بیشتر می‌توانیم حل کنیم که البته اشتباه بود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید چیت‌چیان با اشاره به اقدامات دولت برای مقابله با محدودیت منابع آبی در 3 سال اخیر گفت: «در گذشته بیشترین تاکید روی اجرای طرح‌های سازه‌ای بود؛ در حالی که دولت یازدهم ضمن این‌که قبول دارد که بخشی از مدیریت ما باید از طریق اقدامات سازه‌ای انجام شود، اما اقدامات غیرسازه و مدیریتی را نیز در صدر برنامه‌های خود قرار داد.»

وی افزود: «به این ترتیب که دولت موضوع آب را که قابل برنامه‌ریزی بود، مورد مطالعه قرار داد و این را به تمام بخش‌های اقتصادی کشور ابلاغ کرد. به این معنا که ما در خصوص آب‌های زیرزمینی در 609 دشت کشور به تفکیک هر 609 دشت را بررسی و مشخص کردیم که پتانسیل آب زیرزمینی آنها چقدر است و چه میزان از این حجم را می‌توانیم برداشت کنیم و از این میزان سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز چه میزان باید باشد.»

وزیر نیرو تصریح کرد: «در حوضه‌های آبریز کشور هم به تفکیک حوزه و استان معلوم شده که سهم هر استان چه میزان است و این سهم را بر مبنای مصارف پنج‌گانه محیط زیست، کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز تفکیک کرده است. بنابراین کشور ما برای نخستین بار صاحب یک برنامه برای آینده آب شده است که در آن مشخص شده در هر منطقه‌ای چه میزان آب وجود دارد و از این میزان چه حجمی را می‌توان برای چه مصرفی برداشت کرد.

چیت‌چیان ادامه داد: «اقدام دومی که وزارت نیرو انجام داد، افزایش نقش و مشارکت مصرف‌کنندگان در مدیریت آب است. تشکیل شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز، شوراهای حفاظت منابع آب در استان‌ها، شهرستان‌ها و دشت‌ها تا برنامه‌ریزی‌هایی که برای آب می‌شود با مشارکت مردم باشد. بنابراین ما علاوه بر نمایندگان وزارت نیرو، کشاورزان، وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی»، وزارت کشور و سازمان «محیط زیست» و «مدیریت و برنامه‌ریزی» و در دشت‌ها و حوضه‌ها نمایندگان دانشگاه‌های آن منطقه را عضو شوراها می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی‌ها مشارکت داشته باشند.»

وی متذکر شد: «سومین مساله، موضوع مدیریت آب‌های زیرزمینی است که ما اسم آن را طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گذاشته‌ایم. در این خصوص مجموعا 15 طرح را ما به شورای عالی آب پیشنهاد دادیم که شورا این طرح‌ها را تصحیح کرد. از این تعداد 11 مورد باید توسط وزارت نیرو، 3 مورد وزارت جهادکشاورزی و یک مورد توسط سازمان زمین‌شناسی اجرایی شود. عمده این طرح‌ها متمرکز است بر این‌که ابتدا همه دشت‌های کشور را از نظر وضع منابع آب زیرزمینی پایش کنیم، دوم چاه‌های غیرمجازی که مردم در دشت‌ها زده‌اند را شناسایی و مسدود کنیم، سوم اینکه برای چاه‌های مجاز هم دستگاه‌های اندازه‌گیری نصب کنیم که به صورت آنلاین برداشت آب را گزارش دهد تا وزارت نیرو از برداشت بیش از حد مجاز ممانعت کند.»

وزیر نیرو توضیح داد: «این طرح الان پیشرفت به نسبت قابل قبولی دارد. ما در سال گذشته حدود 7 هزار و 500 چاه غیرمجاز را مسدود کردیم و امسال 20 هزار چاه را باید مسدود کنیم که تا 4 ماه اول سال 8 هزار و 800 چاه از این تعداد مسدود شده است. برای چاه‌های مجاز نیز 7 هزار کنتور هوشمند تحویل حجمی و همین‌طور 50 هزار چاه کشاورزی دیگر را کنتور‌های هوشمند برقی که مشهور به کنتور فهام است، نصب خواهیم کرد که تا الان در این زمینه حدود 3 هزار کنتور نصب شده و فعالیت‌ها همچنان با جدیت ادامه دارد.»

نتیجه طرح‌ها تا پایان دولت

چیت‌چیان که با ویژه نامه هفته دولت روزنامه ایران گفت وگو کرده است، اظهارداشت: «ما امیدواریم تا پایان دولت یازدهم نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب برداشت سالانه آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم. در این راستا سال گذشته 470 میلیون مترمکعب برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش دادیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال یک میلیارد مترمکعب دیگر از حجم برداشت آب‌های زیرزمینی کم کنیم تا مطابق با برنامه‌ها در پایان برنامه ششم به 11 میلیارد متر مکعب کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی دست یابیم.»

وی متذکر شد: «ایجاد ایستگاه‌های اندازه‌گیری تحویل آب سطحی از دیگر مواردی است که در مورد آن کار می‌کنیم و تقریبا این اقدام در تاریخ صنعت آب بی‌سابقه است. به طور کلی می‌توان گفت که رویکرد دولت یازدهم در صنعت آب رویکرد بسیار جدیدی است.»

وزیر نیرو تصریح کرد: «زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد نزدیک به 144 سد در حال ساخت بود که بسیاری از آنها توجیه فنی و اقتصادی نداشتند. بنابراین یک بازنگری و اولویت‌بندی انجام شد و این تعداد به 95 طرح کاهش یافت. از طرفی سد جدیدی را هم شروع نکردیم و از ابتدای دولت این 95 طرح را بر مبنای اولویتی که دارند توسعه دادیم. در زمینه آب و فاضلاب شهری اقدامات خوبی نیز انجام شده که بیشتر با تکیه بر سرمایه بخش خصوصی بوده است. برای مثال در هفته اخیر 22 قرارداد با ارزش هزار و 58 میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شد. ما در این بخش برای جذب سرمایه خارجی نیز راه را باز گذاشته‌ایم. به طوری که در این 22 قرارداد یک قرارداد برای بخش فاضلاب به ارزش 55 میلیارد تومان با هندی‌ها امضا شد.»

وی افزود: «تمام اقدامات انجام شده در دولت یازدهم با نگاه مدیریت مصرف بوده است. در گذشته یک استنتاج ناخداگاهی وجود داشت که ما تمام کمبودهای آبی را با ساخت سدهای بیشتر می‌توانیم حل کنیم که البته اشتباه بود. چراکه میزان بارشی که از آسمان نازل می‌شود عدد ثابتی است و سد‌سازی به ما این امکان را نمی‌دهد که میزان آب تجدید شونده را افزایش دهیم. بنابراین آنچه ما در کنار استحصال آب به آن توجه می‌کنیم درست مصرف کردن منابع است. زیرا آینده کشور و اقتصاد ما نیازمند درست مصرف کردن آب است.

وزیر نیرو تصریح کرد: «3 سال اخیر در طول 48 سال گذشته بدترین شرایط آبی نبوده، اما جز سخت‌ترین شرایط بوده است. البته همان‌طور که اشاره کردید سال آبی 1395-1394 وضعیت بارش‌ها به نسبت خوب بود، چراکه در سال آبی فعلی 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش و نسبت به درازمدت تنها یک درصد کاهش بارش داشتیم. اما مشکلی که ما امسال با آن مواجه بودیم، ناشی از دو موضوع بود. اول آنکه پراکندگی بارش‌ها یکسان نبود؛ به طوری که در مناطق غربی نظیر ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و لرستان حجم بارش‌ها نسبت به متوسط بالا بود ولی در برخی از نقاط کشور نظیر مناطق مرکزی و شرقی شرایط بسیار سختی داشتیم. برای مثال در اصفهان، شیراز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وضعیت منابع آبی بحرانی بود.»

چیت‌چیان تصریح کرد: «مطلب دیگر این است که خشکسالی معمولا اثرات تجمعی دارد و چون 15 سال به صورت مستمر میزان بارش کم بوده، بنابراین اثرات خشکسالی روی هم انباشته شده است و با یک‌سال بارش خوب منابع آبی زیرزمینی امکان بازگشت به جایگاه اولیه و وضعیت پایدار را ندارد. در خصوص احیای منابع آب زیرزمینی و بازگشت آن به شرایط 15 سال قبل حداقل نیاز به 20 الی 25 سال زمان است.»

عملکرد دولت یازدهم در صنعت برق

وی درباره عملکرد دولت یازدهم در صنعت برق، گفت: «ما نمی‌توانیم بگوییم که در صنعت برق کارهای بسیار جدیدی انجام داده‌ایم، اما بر بخشی از سیاست‌ها تکیه بیشتری داشتیم. برای مثال از سال‌های گذشته کاهش تلفات برق در بخش انتقال و توزیع مطرح بوده است. در ابتدای این دولت حجم تلفات بیش از 15 درصد بود و تا ابتدای امسال با تلاش بسیار جدی این رقم را به 11.4 درصد کاهش دادیم و در این چند ماه میزان تلفات را به 10.7 رساندیم. حال امیدواریم تا پایان امسال به 10 درصد برسد. البته کاهش بیشتر تلفات برق از این درصد به بعد  کار بسیار سختی است اما امیدواریم تا پایان دولت یازدهم این رقم به 9.5 درصد برسد که این کار بسیار بزرگی است و باید ادامه پیدا کند.»

وزیر نیرو عنوان کرد: «مورد دیگر هوشمند کردن شبکه برق است. این موضوعی است که تا قبل از دولت یازدهم برای آن کار جدی انجام نشده بود و الان به یاری خدا و تلاش همکاران ما در صنعت برق و مشارکت بخش خصوصی توانسته‌ایم 5 کارخانه سازنده کنتور هوشمند در کشور ایجاد کنیم که با استاندارد قابل قبولی کنتور هوشمند تولید و نصب می‌کنند.»

22535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =