۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰

ایرنا نوشت: سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به 6 کشور آمریکای لاتین و دیدارهای وی در سطوح عالی با مقام های این کشورها نشان از انجام یک سفر دوره ای عزتمندانه است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان از تاریخ 31 مرداد ماه 1395 در صدر یک هیأت سیاسی و اقتصادی مرکب از نمایندگان بیش از 80 بنگاه بزرگ اقتصادی خصوصی و دولتی و کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی به 6 کشور آمریکای لاتین شامل: کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی و بولیوی و ونزوئلا سفر کرد.

سفر هیات دیپلماتیک ایران به حوزه کشورهای آمریکای لاتین با هدف توسعه و تقویت بیش از پیش روابط سیاسی و اقتصادی با کشور های ان حوزه بیانگر نگاه متوازن وزارت امور خارجه به همه کشورها و مناطق جغرافیایی و راهبرد اصولی سرلوحه کشور است.

از طرفی توسعه همه جانبه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین نیز همیشه در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و علیرغم فعالیتهای گسترده بین المللی و منطقه ای دولت و دستگاه دیپلماسی کشور در سال های اخیر، روابط با آمریکای لاتین همچنان رو به توسعه است.

وزیر امور خارجه در سفر هفته گذشته به حوزه کشورهای آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب، علاوه بر رایزنی های سیاسی و اقتصادی با مقامات عالیرتبه پارلمانی و سیاسی کشورهای این حوزه، درباره موضوعات و مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و گسترش همکاری در چارچوب سازمانهای بین المللی و عدم تعهد نیز و مشورت های موثری را انجام داده است.

این در شرایطی بود که سفر ظریف به شیلی اولین سفر وزیر امور خارجه در سطح عالی سیاسی پس از 37 سال و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجانم شد و امضاء یک سند همکاری تحت عنوان «یادداشت تفاهم برقراری مکانیسم مشورت های سیاسی» با شیلی بیان کننده تمایل طرفین به گسترش مناسبت دو جانبه سیاسی است.

استقبال بی نظیر از وزیر امور خارجه در هنگام ورود به بولیوی و اعطای عالیترین نشان دولتی این کشور توسط «اوو مورالس»رئیس جمهوری بولیوی با تشریفات خاص در زمان دیدار با محمدجواد ظریف در هتل محل اقامت وی، خود حاکی از جایگاه ویژه وزیر خارجه و سیاست های بین المللی جمهوری اسلامی ایران نزد دولت و ملت این کشور آمریکای لاتین است.

این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که وزیر خارجه در پایتخت های این کشورها توانست در عالیترین سطوح با رئیسان جمهوری، رؤسای مجالس، همتایان و نیز رؤسای بخش های اقتصادی در یک فضای صمیمی دیدار، تبادل نظر و به امضای چند اسناد همکاری مبادرت ورزید.

این سفرها بدون ایجاد هیچگونه حاشیه و بدون هزینه کردن های معمول قبلی صورت گرفت و از ظریف و هیات همراه در تمام این کشورها در طول سفر به گرمی استقبال شد .
هیأت 120 نفری اقتصادی بخش خصوصی و دولتی همراه وزیر امور خارجه که مرکب از نمایندگان بخش های بانکی، ضمانت صادرات، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، صنایع غذایی، کشاورزی، جلب سرمایه گذاری و انرژی بودند.

این مدیران و فعالان اقتصادی در این سفر مهم توانستند علاوه بر برگزاری نشست های اقتصادی و تجاری دوجانبه با همتایان خود در چارچوب همکاری های اقتصادی مکمل در بخشهای انرژی، بهداشت و درمان، نانو ، بیوتکنولوژی، سرمایه گذاری و بانکی، صنایع غذایی و کشاورزی به تبادل نظر بپردازند.
ظریف در نشست اقتصادی در جمع فعالان اقتصادی ایران و شیلی ضمن سخنرانی اطمینان داد که شرکای اقتصادی آمریکای لاتین نگران فضاسازی روانی گروه های مخالف توافق هسته ای در آمریکا نباشند چون طبق مکانیسم مورد توافق و موجود در چارچوب برجام اینگونه مسایل تماماً حل شده و قابل حل است.

وی تأکید کرد: برخی عناصر وگروه های فشار تندرو در جهان چه در منطقه خاورمیانه و چه در درون آمریکا سعی در به انزوا کشاندن ایران و سایر کشورهای مستقل منطقه را دارند.

امضای سند یادداشت تفاهم همکاری بازرگانی میان اتاق های بازرگانی ایران و کوبا، دو توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری های بانکی و یادداشت تفاهم همکاری قرنطینه و حفظ نباتات با اکوادور، یادداشت تفاهم همکاری های صلح آمیز در علوم و فناوری فضایی با بولیوی را امضاء و نشست مشترک تجاری با کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی و بولیوی خود نیز بیانگر توجه خاص وزارت امور خارجه به توسعه و تقویت مناسبات اقتصادی ایران در چارچوب دیپلماسی اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =