خانه ملت نوشت: نمایندگان مجلس به مناسبت هفته دولت به ارزیابی خود از عملکرد کابینه روحانی در سه ساله عمر آن پرداختند.

علاءالدین بروجردی با اشاره به هفته دولت در خصوص عملکرد دولت در این سه سال اظهار داشت: هر دولتی مجموعه مشکلاتی سر راه خود دارد. بر اساس مشکلاتی که دولت ها با آن مواجه هستند، نحوه مدیریت کشور و منافع ملی را در نظر می گیرند، دولت روحانی در شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفت و کار خود را آغاز کرد  که منطقه ما هم به لحاظ پیرامونی با بحران های جدی مانند عراق و سوریه مواجه بود و هم به لحاظ اقتصادی دولت با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شد که طبیعتا بر مدیریت کشور تاثیرگذار بود.

وی گفت: مجموعه تحریم های ظالمانه ای که توسط آمریکا از طریق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به ملت ما تحمیل شده بود، مشکلات را افزایش داد، بنابراین ارزیابی عملکرد دولت باید با در نظر گرفتن چنین فضایی صورت بگیرد تا به انصاف نزدیک تر باشد.

این نماینده در ادامه به ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و اظهار داشت: دولت محوریت کار اقتصادی خود را خوشبینانه بر حل مسئله هسته ای قرار داده بود، مردم به تبع دولت، توقعات خود را در همین چارچوب تنظیم کرده بودند که به دلیل بدعهدی‌های متعدد آمریکای عملی نشد بنابراین کارنامه اقتصادی دولت با فاصله قابل توجهی از موفقیت ارزیابی می شود.

بروجردی تاکید کرد: سیاست دولت برای مهار تورم گرچه موفق آمیز بود و توانست تورم را کنترل کند ولی سایه سنگین رکود عملا در اقتصاد حاکم شد و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی دچار مشکلات متعدد شدند البته رهنمود مقام معظم رهبری و دستور ایشان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی منطقی ترین راه کاری بود که به دولت کمک شد و دولت هم استقبال کرد و ستاد ویژه ای را با ریاست معاونت اول ریاست جمهوری، تشکیل داد.

وی ادامه داد: بنابراین جای امیدواری است که عمل به دستور 24 گانه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقامتی خروجی مناسبی در ارتباط با حل مشکلات اقتصادی مردم باشد. در این زمینه سه استان آذربایجان غربی، کرمان و لرستان به عنوان استان نمونه و پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و در این استان های اقداماتی انجام می شود که امیدواریم تلاش ها موفقیت آمیز باشد و به کلیه استان های کشور تعمیم پیدا کند و با راهبرد اقتصاد مقاومتی بتوانیم شاهد تحول در عرصه بسیار مهم ملی باشیم.

بروجردی در ادامه مسئله هسته ای را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: قضاوتمان در ارتباط با مسئله هسته ای باید منصفانه باشد، چرا که برجام هم نقاط مثبت دارد هم منفی، نکات مثبت این توافق بسته شدن پرونده PMD است که دشمنان با اتهام ناروا فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را نظامی جلوه داده بودند، همچنین لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را می تواند به عنوان نقطه مثبت برجام در نظر گرفت.

 وی ادامه داد: با این حال رفع تحریم ها به چالش جدی برجام به دلیل بدعهدی آمریکایی ها تبدیل شده است البته در برخی بخش های تحریم ها برداشته شده به طور مثال تولید نفت ایران به شرایط قبل از تحریم برگشته است که بخشی از حقوق ملت ترمیم شده است اما  راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم قضاوت مثبتی در این عرصه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما آمادگی مجموعه بخش های تخصیصی در ارتباط با تصمیم مهمی که در مصوبه مجلس و رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری تاکید شده، وجود دارد و  اگر آمریکایی به نقض تعهدات خود ادامه دهند آمادگی کامل برای حرکت جهشی در عرصه فعالیت صلح آمیز هسته ای را داریم.

حل ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در سایه تعامل مجلس و دولت

غلامرضا تاجگردون به مناسبت هفته دولت ارزیابی از عملکرد دولت یازدهم داشت که در این خصوص گفت: متأسفانه همچنان شاهد رکود در عرصه اقتصاد هستیم که از دولت می خواهیم راهکار اساسی برای رفع این مشکل صورت دهد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت جدیت دولت در اجرای قوانین بودجه بیان داشت: اگر دولت در اصلاح بودجه خوب عمل کند می تواند به اقتصاد رونق داده و دست آوردها خوبی داشته باشد.

ی همچنین در ادامه به ارزیابی اقدامات دولت در قبال برنامه ششم توسعه کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت توانست در موعد مقرر لایحه برنامه ششم توسعه کشور را به مجلس ارائه کند اما در این خصوص دغدغه هایی برای نمایندگان وجود دارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس در پایان اظهار کرد: تعامل میان دولت و مجلس تا کنون خوب ارزیابی می شود لذا اگر این تعامل درخصوص ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه کشور به صورت هماهنگ صورت گیرد، مشکلات آن قابل حل بوده و شاهد تغییر و توسعه طی 5 سال آتی کشور خواهیم بود.

تقدیر از دولت برای اقدامات سازنده در حوزه بهداست و درمان

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دولت هم اقدام مثبت دارد و هم اقدام منفی توضیح داد: از جمله نقاط قوت دولت مدیریت تورم است، البته خیلی ها بر این باور هستند که مدیریت تورم تحت تاثیر عواملی چون برجام و اقداماتی از گذشته است با این حال تاثیر آن در دولت یازدهم نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت همچنین در سیاست انضباطی مالی و پولی موفق عمل کرده است و به خوبی توانسته است در حوزه بازار پول و سرمایه کشور با هدف گذاری های مشخص هر دو بازار را مدیریت کند که به نظر بنده نقطه مثبت کارنامه دولت است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه مهمترین نقد او به دولت در خصوص برنامه ششم توسعه کل کشور است، گفت: دولت در نظر گرفتن با مفروضات شرایط عادی در اقتصاد برنامه ششم توسعه را نوشته است این درحالی است که ما در شرایط عادی اقتصادی نیستیم به نظر می رسد دولت آمال و آرزو های خود را در برنامه نوشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در حوزه بهداشت و درمان کارنامه پر ستاره ای دارد، گفت: باید از دولت و وزیر بهداشت برای اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان انجام شده تقدیر شود تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی از جمله چالش های این حوزه بود که برطرف شده است، اعتقاد دارم برای ارزیابی عملکرد دولت نه باید سیاه نماییی شود و نه باید گفت همه چیز آرام است هیچ کدام به صلاح مملکت و نظام نیست.

پیشرفت صنعت خودرو و فولاد در دولت یازدهم

داریوش اسماعیلی به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه صنعت در هفته دولت پرداخت و گفت: دولت در آغاز فعالیت خود ثبات نسبی در مملکت ایجاد کرد.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پایان دولت قبل هر روز درباره تورم نگرانی وجود داشت که در ابتدای کار دولت یازدهم، این دغدغه به یک ثبات رسید و بر صنایع نیز تأثیر گذاشت.

وی در ادامه به تعامل مثبت مجلس و با مجموعه دولت در حوزه صنایع اشاره کرد و بیان داشت: این جلسات به ثبات حوزه صنایع کمک کرد و دولت توانست به شکل جدی تری به صنایع بزرگ و اصلی بپردازد که این نکته مثبتی بود و توانست نگاه خوبی به حوزه فولاد و خودرو داشته باشد.

اسماعیلی در ادامه به برخی نقاط ضعف دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان ساخت: دولت فعلی نیز مانند دولت سابق سهم صنایع و تولید را از محل درآمد هدفمندی یارانه ها نداد که این روند ادامه پیدا کرد از سوی دیگر فعالیت مناسبی در حوزه اکتشافات معادن انجام نشد.

ارائه لایحه مناطق آزاد تجاری نشان داد دولت به فکر استان‌های دور افتاده است

محمد فیضی عملکرد قوه مجریه را ارزیابی کرد و گفت: با نگاهی به کارنامه کاری دولت در سه سال گذشته متوجه می شوید که قوه مجریه عملکرد قابل قبولی داشته و به بسیاری از تعهداتی که داده بود عمل کرده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با این حال نمی توان نمره کامل به قوه مجریه داد چرا که در برخی از مسائل شاهد هستیم که دولت نتوانسته از عهده کارها برآید، از نگاه بنده مهمترین ضعف عملکردی دولت به موضوع جاده های ارتباطی و ریلی بر می گردد.

وی گفت: قرار بود که دولت از طریق فاینانس داخلی یا خارجی مسیر های ارتباطی را ترمیم کند و متناسب با جهان گسترش دهد اما متاسفانه نتوانست به خوبی و درستی کار را پیش ببرد.

این نماینده تاکید کرد: با این حال شاهد توجه دولت به بخش ها و استان های دور افتاده از مرکز و تسهیلات پایتخت هستیم، اخیرا لایحه مناطق آزاد تجاری را به مجلس ارسال کرد که نشان دهنده آن است که دولت به فکر پیشرفت و توسعه استان های برخوردار نیست و امیدواریم که در اجرا نیز موفقیت آمیز باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کل عملکرد دولت قابل دفاع است اما در برخی جزییات مسائلی وجود دارد که انتظار می رود در سال پایانی این نکات را نیز مدت نظر بگیرد.

در دولت یازدهم آرامش و امید در کشور حاکم شد

محمدعلی پورمختار در هفته دولت، اظهار داشت: دولت روحانی در سه سال گذشته توانست امید را در بین مردم ایجاد کند و همین فضا بر کل مسائل کشور با هدف ساماندهی به اوضاع حاکم شد که تاثیر بسزایی در اقتصاد و سیاست کشور دارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دهم شورای اسلامی  ادامه داد: آرامش نسبی که در کشور حاکم را می تواند نقطه مثبت کارنامه دولت دانست با این حال انتقاداتی به قوه مجریه در بخش های چون اقتصادی وارد است چرا که نتوانست انتظارات مردم را متناسب با فضای ایجاد شده در کشور برآورده کند.

وی ادامه داد: در اقتصاد با مشکلاتی چون رکود و بیکاری مواجه هستیم که عامل اصلی نارضایتی مردم از دولت شده است و شاهد رکود و تعطیلی فعالیت تولیدی، صنعتی و کشاورزی در کشور هستیم که معضل جدی است.

پور مختار با بیان اینکه انتظار می رفت دولت این مسائل را مدیریت و ساماندهی می کرد، گفت: البته در عرصه اقتصادی اقداماتی چون ثبات نسبی ارز و کنترل تورم از اقدامات مثبت دولت است و نباید از این موفقیت ها چشم پوشی کرد.

دولت یازدهم چالش بین سران قوا را برطرف کرد

حسین امیری‌خامکانی با اشاره به هفته دولت گفت: دولت توانست با حاکم کردن فضای آرامش و رفع چالش بین قوا و سران قوا تاثیرات بسزایی در سیاست و رونق اقتصادی بگذارد.

نماینده مردم زرند در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با ایجاد آرامش و حل چالش هسته ای کشور در فضای بین الملل، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران توانستند با آسودگی و خیالی جمع به فعالیت اقتصادی بپردازند که تا حدودی شاهد رونق  اقتصادی و کاهش تورم هستیم.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر مشکل فروش نفت برطرف شد و می توانیم بعد از رفع تحریم ها روزانه 2 میلیون بشکه صادر کنیم و همین امر عامل افزایش درآمد کشور به نسبت سالهای تحریم شده است.

این نماینده همچنین افزود: برجام توانست مشکلات اقتصادی متعددی را از جمله روابط بانکی با جهان را رفع و تا حدودی مردم را به آینده امیدوار کند.

عضو هیات رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در اجرای فازهای پارس جنوبی، تولید گاز و تولید انرژی خورشیدی و انرژی پاک به موفقیت هایی دست پیدا کرد که لازم است در هفته دولت به آن اشاره کرد.

 طرح سلامت نقطه قوت کارنامه دولت یازدهم است

محمدحسین قربانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به خصوص باهنر و رجایی، هفته دولت را تبریک گفت و اظهار داشت: برای بررسی کارنامه دولت در حوزه سلامت در سه سال گذشته باید به نکاتی اشاره کرد که مردم آن را لمس و تاثیرش را در زندگی احساس کرده اند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت به خوبی طرح سلامت خانواده را اجرا کرده است و با همت دولت و مجلس اعتبار لازم برای این طرح محقق شد. پرداخت یک درصد درآمداجرای هدفمندی یارانه و ارزش افزوده به حوزه سلامت باعث افزایش رضایتمندی مردم در این عرصه شد.

وی گفت: با این حال دولت در حوزه بهداشت و درمان ضعف هایی هم داشت که در ارزیابی عملکرد قوه مجریه باید به آنها نیز اشاره کرد. با وجود اینکه طرح سلامت خانواده اجرایی شد اما در دو سال اخیر ضعف های قوانینی که در این زمینه طراحی کرده بودیم نیز نمود پیدا کرد.

قربانی اظهار داشت: البته مشخص شدن ضعف ها امری طبیعی است اما باید دید دولت برای حل این ضعف ها چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار می دهد و انتظار داریم در توزیع منابع در حوزه بهداشت و درمان بر اساس قانون طراحی شده مجلس عمل کند.

بهبود روابط خارجی و وضعیت اقتصادی نتیجه تلاش دولت است/برخی کارشکنی ها سبب افزایش رکود شده است

بهرام پارسایی با بیان اینکه دولت یازدهم را با دلایلی که دارم، دولت موفقی می‌دانم، اظهار داشت: حسن روحانی با توجه به شرایطی که دولت را تحویل گرفت که تورم، رکود و ضعف روابط خارجی به شدت دیده میشد.

وی افزود: در آن برهه از زمان هر روز قطعنامه هایی علیه کشور ما به ناحق صادر می شد که بخشی از آن ها به دلیل خصومت طرف مقابل بود و برخی دیگر به دلیل بی درایتی مسئولان وقت بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به آن برهه زمانی بر گردیم می بینیم که دولت یازدهم با تدبیر و تلاش کار کرده که وضعیت فعلی ایجاد شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: این موفقیت از لحاظ روابط خارجی و وضعیت اقتصادی نیز قبل مشاهده است و می توان دید که شرایط بهبود یافته است.

پارسایی با بیان اینکه نقاط قوت دولت به قدری بوده است که نقاط ضعف دولت را پوشش می دهد، گفت: حوزه ای که کمتر پیشرفت داشته ، خروج از رکود است که آن نیز دلایلی دارد.

وی افزود: برخی ها به دلیل اغراض شخصی و سیاسی سعی کرده اند دولت را به حاشیه بکشانند. دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائلی که می تواند برای خروج از رکود ضروری باشد، احساس امنیتی است که سرمایه گذاران باید آن را درک کنند تا به سرمایه گذاری روی بیاورند ولی برخی ها با اقداماتی همچون حمله به سفارتخانه ها این امنیت را خدشه دار می کنند که باعث افزایش رکود می شود.

لغو همه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران موفقیت بزرگی بود

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، مسائل کلان اقتصادی و اجتماعی موفقیت هایی را داشته است،اظهار داشت: عمده موفقیت های دولت روحانی ر حوزه سیاست خارجی بوده است. در برجام دستگاه دیپلماسی کشور توانست یکی از پیچیده ترین و امنیتی ترین پرونده های تاریخ ایران را به سرانجام برساند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با بیان اینکه خروج ایران از فشارهای فصل هفتم منشور و رها شدن قطعنامه های شورای امنیت اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: دولت یازدهم در امر تنش زدایی غرب با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به خوبی عمل کرده است. دولت عراق بعد از گذشت چندین سال هنوز نتوانسته قطعنامه هایی که در زمان صدام بر علیه این کشور صائر شده را لغو کند ولی دولت یازدهم با کاری شبیه به معجزه همه قطعنامه ها را به صورت یکجا لغو کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی دولت، در منطقه خاور میانه نتوانست آنگونه که شایسته بود، فعالیت کند که البته دلایل فراوانی دارد. البته در خاور میانه دیپلماسی ایران توانست تنش زدایی کند و سوء تفاهمات را با ترکیه رفع و از ایجاد چالش اساسی با عربستان سعودی جلوگیری کند.

رحیمی جهان آبادی متذکر شد: دیپلماسی دولت یازدهم در خصوص آسیای مرکزی و شبه قاره هند توانست فضایی که بر علیه ایران بود را کاهش دهد. البته دولت کمتر تمرکز خود را بر روی مسائل منطقه ای گذارد که البته با این شرایط نیز کارنامه خوبی را در این زمینه دارد.

وی افزود: در حوزه اقتصاد نیز دولت روحانی در بحث کاهش تورم عملکرد مثبتی داشت و تورم نزدیک به 40 درصد را به کمتر از 10 درصد رسانده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در افزایش تولید نفت نیز دولت عملکرد مثبتی داشته و از تولید کمتر از یک میلیون بشکه به 2 و نیم میلیون بشکه نفت رسیده است. در بحث سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات، ساماندهی واردات غیر ضروری و مقابله با بی برنامگی شدید مالی نیز دولت عملکرد مثبتی داشته که احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله اقدامات درخشان دولت بوده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در استفاده بهینه از منابع اندک به خوبی عمل کرده است، اظهار داشت: در حوزه مسائل اجتماعی دولت توانست جامعه را از فضای دو قطبی و تنش آلودی که در دهه 80 ایجاد شده بود را خارج و فضائی توام با امید و آرامش را در کشور ایجاد کند.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: بخش هایی از سیاست فرهنگی دولت روحانی نیز موفقیت آمیز بوده است و برخی از سخت گیری‌ها را تا حدودی کنترل کرد ولی برخی از مسائل در حیطه اجتماعی و فرهنگی باقی مانده است. بعنوان مثال برخی از مسائل اجتماعی مانند اعتیاد و افراد بی خانمان هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

وی گفت: در حیطه مسائل داخلی دولت یازدهم به خوبی از افرادی که منتسب به طیف های مختلف بودند، استفاده کرد که پاسخ این اقدامات را باید در انتخابات بعدی دید. که نتیجه این موضوع از آن جهت است که رادیکال های هر دو جناح کنترل می‌شوند. دولت یازدهم از حد انتظارتی که در مسائل داخی در مورد آن وجود داشت، پایین تر عمل کرده است.

 دولت نگاه ویژه‌ای در چارچوب حاکمیت برای حل آسیب‌های اجتماعی داشته است

جلیل مختار به مناسبت هفته دولت به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه اجتماعی پرداخت و گفت: وزارت کشور نگاه ویژه ای برای حل معضلات اجتماعی داشته است تا بتواند با رویکردی کارشناسانه با این معضلات مقابله کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز فرمانداری ها و استانداری ها موظف شده اند تا در شناسایی و ارائه راهکار برای معضلات اجتماعی مناطق خود نقش داشته باشند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دیدگاه حاکمیتی باید در کنار نگاه آسیب شناسانه به کار گرفته شود، گفت: اگر می خواهیم در حوزه معضلات اجتماعی دست‌آوردی هم داشته باشیم باید به صورت تخصصی واردعمل شویم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینگه اگر دولت در چارچوب حاکمیت نگاه ویژه، کارشناسانه و تخصصی به اجتماع داشته باشد می تواند موفق عمل کند، خاطرنشان ساخت: اگر فقط تک بعدی به موضوع نگاه شود و صرفا از نظر حاکمیتی و در این چارچوب باشد و نگاه تخصصی مد نظر قرار نگیرد نمی توانیم معضلات شناسایی شده را مورد بررسی قرار داده و آنها را برطرف کنیم لذا لازم است دولت سراغ دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برود و از ظرفیت آنها استفاده کند

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =