ادامه مخالفت رادیکال‌ها با الگوی قرارداهای نفتی

در همین راستا رادیو گفت‌وگو مناظره‌ای با حضور مهندس خادمی، آقای خسروجردی، آقای مصطفوی از شرکت نفت و من برگزار کرد. مناظره با مقدمه من مبنی بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی و لزوم اصلاح قراردادهای قبلی آغاز شد. سپس آقای مصطفوی درباره بیع متقابل بودن این قراردها صحبت کرد. آقای خسروجردی ضمن تاکید بر جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی حضور شرکت‌های خارجی در ایران را خوش‌بینی دانست و تاکید داشت که خارجی‌ها در صدد معطل کردن ما هستند و به پروژه‌ها ورود پیدا نخواهند کرد و باید بر توان داخلی خود تکیه کنیم.

مخالفت رادیکال‌ها با الگوی قرارداهای نفتی
این هفته مصادف شد با تصویب اصلاحیه لایحه بودجه دولت در مجلس و موافقت مجلس با بنزین تک‌نرخی و حذف کارت سوخت. همچنین مجلس تسعير نرخ ارز را پذیرفت و بنابراین با این اقدام بدهی دولت به بانک مرکزی صفر خواهد شد.
سفر دکتر ظریف با فعالان اقتصادی به آمریکای لاتین نيز مورد توجه رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است. این سفر با اعتقاد رهبری درباره توازن در سیاست خارجی و دیپلماسی هم‌خوانی دارد و رهبري نيز از عملكرد ديپلماسي كشور قدرداني كرد.
هیات وزيران به مناسبت هفته دولت به حضور رهبری رسيدند و جلسه بسيارخوبی داشتند. نکاتی که رهبری درباره عدم جزم‌اندیشی در فرهنگ بیان کردند و نقد ایشان بر عملکرد آمریکا در برجام و اعلام اينكه منتقد تیم دیپلماسی کشور نیستند، می‌تواند فضای تند كنوني را آرام کند.
هنوز هم بحث الگو و مدل جديد قراردادهاي نفتي سوژه رسانه‌ها است و مخالفان برجام مخالف اين قراردادها نیز هستند.راديكال‌ها با الگوی این قراردادها مخالفند و تلاششان برای متوقف کردن آنها، به نتيجه نرسيده است. خوشبختانه با انعطاف وزارت نفت و اصلاحات انجام شده در متن قرارداها ايرادات به حداقل رسيده و بزودي نهايي خواهد شد.

در همین راستا رادیو گفت‌وگو مناظره‌ای با حضور مهندس خادمی، آقای خسروجردی، آقای مصطفوي از شركت نفت و من برگزار کرد. مناظره با مقدمه من مبني بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی و لزوم اصلاح قراردادهاي قبلي آغاز شد. سپس آقای مصطفوي درباره بیع متقابل بودن این قراردها صحبت کرد. آقای خسروجردی ضمن تاکید بر جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی حضور شرکت‌های خارجی در ایران را خوش‌بینی دانست و تاکید داشت كه خارجی‌ها در صدد معطل كردن ما هستند و به پروژه‌ها ورود پيدا نخواهند كرد و باید بر توان داخلی خود تکیه کنیم.

سپس آقای خادمی نقدهای تندی مبنی بر این که ریشه این قراردادها از انگلیس است و باعث حضور بلندمدت خارجی‌ها و تضعیف شرکت ملی نفت خواهد صحبت کرد و اتهاماتي را بر عليه عملكرد شركت‌هاي بزرگ نفتي در ايران مطرح كرد و اين قراردادها را به دارسي وكرسنت تشبيه كرد.
من به عمده ایرادات آقای خادمی پاسخ دادم. تنها درباره ایراد وی مبنی بر عدم نافذ بودن راي شركت نفت در صورت بروز اختلاف بین پیمانکار داخلی و خارجی به علب بی‌اطلاعی پاسخي ندادم. این مناظره شنبه عصر از ساعت 17:30 بر روی موج 103.5 متر پخش شود.
قل آز مناظره از ساعت 13 تا 15 نشست گروه‌های فعال در اتاق انتخابات را داشتیم و استراتژی انتخاباتي گروه تصويب شد .
پس از مناظره در خارج از استوديو با آقايان حريري، سبزعلي پور و خورشيدي كه برای حضور در میزگردی با موضوع قاچاق برنامه داشتند روبرو شدم. از اقاي سبز علي پور به علت انتقادات بی‌پروا به دولت گلایه کردم و گفتم در بسیاری از موارد من هم به دولت نقد دارم اما بيان آنها در فضای عمومی باعث ناامیدی مردم خواهد شد.
وي گلایه‌مند بود که دولت از پتانسیل‌های امثال ايشان استفاده نمی‌کند و اطلاع رساني‌اش ضعيف است و گاهي مجبوريم برای این که صدایمان به گوش دولت برسد بلند حرف بزنيم.
توسعه صادرات گازئول و فراورده‌های نفتی به کردستان و سوریه
وقتي به دفتر بازگشتم با دو گروه نشست داشتم. گروه اول خریدار گازوئیل به مقصد کردستان و گروه دوم علاقه‌مند به خرید فراورده‌های نفتی به مقصد سوریه بودند. مذاکرات با هر دو گروه مثبت و به زودی صادرات به این دو بازار در دستور کارما قرار خواهد گرفت.
طبق معمول سه‌شنبه شب فوتسال داشتيم و دو ساعت با انرژی بازی کردیم و چون ورزش غريزي است، دو ساعت ذهن و فكر استراحت می‌کند و بعد از ورزش احساس شادابی و نشاط مي‌كنيد. ورزش دیشب و بیداری تا نيمه شب باعث شد چهارشنبه تا ظهر در خانه بمانم و مستقيم به اتحادیه بروم و از ساعت ١٢ در جلسه هيات مديره شركت كردم. سپس میزبان آقای حسن‌وند رییس کمیسیون انرژی مجلس بودم تا برنامه‌های کمیسیون انرژی مجلس را تشریح کند.

نشست اتحادیه با رییس کمیسیون انرژی مجلس

در این نشست من درباره لزوم راه‌اندازي نهاد رگولاتوری و تاکید آن در برنامه ششم، مالیات بر ارزش افزوده و لزوم معافیت صادرکنندگان فرآورده و پتروشيمي از مالیات، تامين و تضمين خوراك واحدهاي پايين دستي، چگونگی تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز، لزوم اجرایی شدن اساسنامه جدید شرکت نفت و تشکیل بانک نفت تاکید کردم.
سایر اعضا نیز درباره مشکلات خوراک و قیمت آن، مالیات بر ارزش افزوده و بازیافت فرآورده‌های نفتی نظرات خود را بیان کردند. در این جلسه آقای حسن‌وند پیش‌نویس نهایی کمیسیون درباره لایحه برنامه ششم را ارائه و خواستار اعلام نظر اتحادیه شد.
جالب است كه انتخابات کمیسیون انرژي با تفاهم و توافق همه اعضا صورت گرفت و اين کمیسیون از اقتدار و مقبولیت خوبی در مجلس برخوردار است. صنعت پتروشیمی از كميسيون صنعت به کمیسیون انرژي بازگشته است و برای اولین بار «کمیته نفت و فرآورده‌های نفتی»، «کمیته گاز و پتروشیمی» و «کمیته حقوقی و قضایی» راه‌اندازی شده است. وی همچنین به خواسته‌ ما مبنی بر داشتن یک کرسی در کمیسیون انرژی، لبيك گفت و قرار شد نماينده اتحاديه را معرفی کنیم تا پس از تاييد صلاحيت توسط هيات رييسه مجلس به عنوان مشاور كميسيون انتخاب شود.
بعد از این نشست به دفتر بازگشتم و پیگیر کارهای عقب افتاده شدم و نگاهی نیز به پيش‌نويس نظرات کمیسیون انرژی درباره برنامه ششم کردم.
سپس با نماينده یک شرکت بزرگ فرانسوی جلسه داشتم، اين شركت تامين كننده قطعات و تجهيزات الکتریکال بخش نفت، گاز، برق و معدن هستند و گردش مالي سالانه آنها حدود بيست ميليارد دلار است. معمولا در محل اجراي پروژه‌های در حال ساخت اقلام پروژه را انبار كرده و کالاهای مورد نیاز را تامین کرده و پس از تحویل کالا نسبت به دریافت وجه آن اقدام مي‌کنند. ضمن صرفه جويي در وقت، قیمت‌ها نیز 10 تا 25 درصد کمتر از قیمت‌های بازار است. به آنها توصیه کردم عمدتا بر همكاري با بخش خصوصی و تامين اقلام مورد نياز پروژه‌هاي فعال کار کنند زیرا امکان همکاری مستقیم و بدون مناقصه با شرکت‌های دولتی وجود ندارد.
پنج‌شنبه را برای بررسی پیش‌نویس کمیسیون انرژی در برنامه ششم به دفتر رفتم و چندین ساعت روي آن وقت گذاشتم. بحث رگولاتوری را تکمیل کردم، در موضوع بنكرينك به خرید شناور سوخت‌رسان و كمك به بازاریابی جهت توسعه صنعت بنكرينك، را اصافه کردم. در بحث‌ محیط‌زیست به جمع‌آوری پسماند کشتی‌ها، مخازن و فراورده‌های حاصل از شستوشوی مخازن کشتی‌ها اشاره و لزوم تاسیس بانک نفت را بيشنهاد كردم. در نهایت خواستار معافيت درآمد حاصل از صادرات کلیه محصولات نفتی و گازی از مالیات شدم.
مجموعه اتفاقاتی که در زمینه‌ کاری و عمومی کشور رخ داد امیدواركننده بود و اطلاع رساني خوب هفته دولت باعث شد كه فضای تند علیه دولت شکسته شود و دستاوردهای دولت در سال آخر مي‌تواند در راي مجدد دكتر روحاني بسبار كارساز باشد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =