اقتصادنیوز نوشت: یک تحلیلگر بازار می‌گوید: با توجه به بررسی داده‌های قیمتی در بازه‌های مختلف زمانی انتظار داریم در ابتدای هفته آینده شاهد کاهش قیمت نفت تا سطح 45 دلار باشیم.

آرام خلیلی‌فر در تحلیلی برای پاسخ به این سوال که «قیمت نفت به کدام سمت خواهد رفت؟» می‌گوید: در اواخر هفته جاری در پی انتشار آمار مربوط به ذخایر نفت ایالات متحده و سخنرانی رئیس فدرال رزرو ایالات متحده شاهد نوسانات شدیدی در بهای نفت بودیم. بهای نفت خام و گازوئیل روز چهارشنبه در پی انتشار آمار مربوط به افزایش ذخایر نفت و گاز ایالات متحده در بورس نیویورک برای تحویل ماه اکتبر 1.04 دلار یا 2.16 درصد تا قیمت 47.06 دلار کاهش یافت. بهای نفت خام قبل از انتشار آمار در محدوده 47.50 دلار دادوستد شده بود.

وی اضافه می‌کند: اداره انرژی ایالات متحده در گزارش هفتگی خود از افزایش ذخایر نفت خام به میزان 2.5 میلیون بشکه در هفته منتهی به 19 اوت خبر داد. تحلیل گران انتظار داشتند ذخایر نفت به میزان نیم میلیون بشکه کاهش یابد که محقق نشد. این در حالی بود که موسسه نفت ایالات متحده اواخر روز سه‌شنبه از افزایش 4.5 میلیون بشکه ای نفت و رئیس اداره انرژی ایالات متحده از عرضه نفت خام در کوشینگ و اوکلاهما به میزان 375.000 بشکه خبر داد.

خلیلی‌فر همچنین بیان می‌کند: مجموع ذخایر نفت ایالات متحده 523 میلیون و 600 هزار بشکه در هفته گذشته برآورد شد که طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در یک سال گذشته در همین زمان در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان ذخایر گازوئیل به میزان 36 هزار بشکه و میزان ذخایر سوخت دیزل به میزان 122 هزار بشکه افزایش یافته است. در بورس معاملات آتی لندن ICE نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر پس از افزایش 80 سنت یا 1.63 درصد در جلسه معاملاتی قبل به میزان 75 سنت یا 1.5 درصد کاهش و در محدوده 49.21 دلار دادوستد شد.

وی تصریح می‌کند: در اواخر ماه آینده اوپک قرار است نسبت به برگزاری جلسه ای در خصوص طرح فریز نفتی مجداد پس از آنکه در اوایل سال جاری میلادی به پیشنهاد عربستان و امتناع ایران در بخشی از طرح فوق به دلیل رقابت سیاسی مورد اجماع طرفین قرار نگرفت، برگزار کند. در طول دو هفته گذشته بهای نفت خام تقریبا 10 دلار یا 25 درصد در پی گمانه زنی از توافق جمعی در خصوص طرحی تحت عنوان فریز نفتی بین تولید کنندگان عمده نفت به رهبری عربستان و روسیه در جهت تقویت بهای نفت افزایش یافت. قیمت‌های آتی نفت در روز جمعه افزایش پیدا کردند، چراکه بازارها انتظار دارند دلار پیش از سخنرانی جانت یلن، رئیس فدرال ریزرو، ضعیف شود.

این تحلیلگر بازار همچنین می‌گوید: روز جمعه ساعت 18:30 دقیقه به وقت تهران سخنرانی جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست جکسون هول بازارها را با نوسانات شدیدی همراه ساخت تا آنجا که بهای نفت برنت پس از ریزش از سطح 49.24 دلار تا سطح 50.74 دلار رشد کرد. یلن در سخنرانی خود از احتمال افزایش نرخ بهره با توجه به بهبود فضای بازار کار و انتظارات به ادامه رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود اقتصاد ایالات متحده به اهداف خود در حداکثر سازی اشتغال و ثبات در قیمت ها تا حدودی موفق عمل کرده است. وی ضمن اشاره به افزایش تدریجی نرخ بهره برنامه یا جدول زمان بندی مشخصی ارایه نکرد.

خلیلی‌فر همچنین با بیان اینکه قیمت نفت برنت با 1.2 درصد کاهش به 49.64 دلار در هر بشکه و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با 1.2 درصد افزایش به 47.33 دلار در هر بشکه رسید، اظهار می‌کند: آخرین خبر هم اینکه واحد موشکی ارتش یمن با یک فروند موشک بالستیک تاسیسات شرکت نفتی آرامکو را در منطقه جیزان در جنوب عربستان هدف قرار داد. شبکه المسیره یمن گزارش داد موشک بالستیک یمنی‌ها به هدف اصابت و باعث وارد آمدن خسارات فراوان به این شرکت نفتی شده است.

وی در نتیجه‌گیری این داده‌ها مطرح می‌کند: به عقیده بنده با توجه به موارد فوق و بررسی داده‌های قیمتی در بازه‌های مختلف زمانی انتظار داریم در ابتدای هفته آینده شاهد کاهش قیمت نفت تا سطح حمایت 45 دلار باشیم.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =