کشف سیاره مشابه زمین که امکان حیات در آن وجود دارد/خبر هیجان‌انگیز نجومی

این روزها کشف سیاره‌ای شبیه سیاره کره زمین که به دور نزدیکترین ستاره به خورشید می‌درخشد جنجالی شده است. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شده با کشف این سیاره گام مهمی در تلاش‌ برای یافتن امکان وجود حیات در کُرات دیگر برداشته شده است.

ستاره‌شناسان پس از سال‌ها زیرنظر گرفتن دقیق ستاره‌ی پروکسیما قنطورس، بالاخره توانستند در مدار آن سیاره‌ای پیدا کنند که فقط اندکی از زمین بزرگتر است. پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به خورشید است و سیاره‌ی کشف شده، در دامنه‌ی زندگی آن قرار دارد.

این سیاره، «پروکسیما-بی» نام‌گذاری شده و نزديكترين سياره فراخورشيدي است كه تاكنون كشف شده است. پيش از اين هم صدها سياره ديگر فراخورشيدي هم اندازه اين سياره كشف شده اما سياره بسيار به زمين نزديك است كه باعث جلب توجه و هيجان محققان شده است. اين سياره در فاصله ی 4،2 سال نوری از زمین قرار دارد و از میان 3500 سیاره فراخورشیدی کشف شده پس از سال 1995،از همه نزدیکتر است. شانس بسیار زیادی وجود دارد که این سیاره برای حیات مناسب باشد.

پیته وردن، از مدیران ارشد سابق ناسا در رصد خانه جنوب اروپا (سازمانی اروپایی برای پژوهش‌های اخترشناسی در نیمکره‌ی جنوبی) در کنفرانسی خبری درباره این کشف جدید گفت: «سوال اصلی ما در ابتدای این طرح این بود که آیا در این سیاره‌هایی که به دور این ستارگان می چرخند امکان حیات وجود دارد یا خیر و اکنون می دانیم که دست‌کم یک سیاره با ویژگی‌های شبیه به زمین وجود دارد.»

پدرو آمادو از ستاره شناسان موسسه ستاره شناساسی گرانادا اسپانیا نیز گفت: «کشف این سیاره‌ شیبه به زمین شانس خوبی را در اختیار ما قرار داده است.»

دماي سطح اين سياره طوري است امکان تشکیل آب مایع در آن وجود دارد. آب مایع هم که یکی از عناصر اصلی پیدایش حیات است. هنوز مشخص نيستا در این سیاره  حیات وجود دارد یا خیر. حتی اگر خبری از حیات نباشد، شرایط لازم برای تشکیل آب را دارد. به این ترتیب، می‌تواند اولین مقصد بشر برای سفرهای آینده درون کهکشان راه شیری باشد. البته ستاره مادر این سیاره یعنی «پروکسیما قنطورس» خنک‌تر و سرخ‌تر از خورشید  است، اما یکی از دو ستاره دیگر در منظومه آلفا قنطورس شباهت زیادی به خورشید ما دارد. تصویر بالا مکان پروکسیما قنطورس را در آسمان نشان می‌دهد. این سیاره کشف شده آنقدر نزدیک به ستاره‌اش می‌چرخد که در واقع یک سال آن، ۱۱ روز زمین ما می‌شود. با اینکه بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما اگر پروکسیما b حیات داشته باشد، فاصله‌ ۴٫۲ سال نوری‌اش به قدر کافی نزدیک است که امکان ارتباطات دوطرفه وجود داشته باشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ابراهیم ... A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    3 0
    به زمین بسیار نزدیک است 4.2 سال نوری بعبارتی 40 تریلیون کیلومتر
  • بی نام A1 ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 1
    آخرش نفهمیدم امکان حیات وجود داره؟ یا بعید به نظر میرسه؟
  • بی نام RO ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    6 1
    سالی 365 تا سیاره شبیه زمین تو قنطوروس پیدا میشه این قنطوروس رو من از 7 سالگی میشناسم و حالا 40 سالمه...کشتنمون با اینجا
  • رضا A1 ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 3
    اگر هم روی سیاره ای بجز زمین حیاتی وجود داشته باشه فکر نمیکنم نوع زندگیش درحد زمین باشه. ممکنه جانورانی عجیبو غرب و موجوداتی مشابه انسان اما با قیافه عجیب فاصله این سیارات و ستاره ها اوننقدر باهم زیادن که برای رسیدن به هر کدام مثلا مثل همین مریخ حداقل 8 ماه وقت لازمه این سیارات رو باید از نزدیک دید و روشون تحقیقات به عمل اورد. حالا زندگی کردن روی این سیارات زیاد مهم نیست چون روی همین زمین عزیز خودمون جا برای همه هست البته اگر بزارن اما باید سعی بشه از سیارات دیگه فلزات و منابع گران بها بدست اورد و یا نفتو گاز دانشمندان نباید روی یه سیاره مثلا الان سالهای ساله گیر دادن به ماه و مریخ باید روی همشون تحثیقات سریع به عمل بیارن تا چیزی دستگیرشون بشه الان مریخ هیچی نداره یه سیاره سرگردانه