کشف سیاره مشابه زمین که امکان حیات در آن وجود دارد/خبر هیجان‌انگیز نجومی

این روزها کشف سیاره‌ای شبیه سیاره کره زمین که به دور نزدیکترین ستاره به خورشید می‌درخشد جنجالی شده است. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شده با کشف این سیاره گام مهمی در تلاش‌ برای یافتن امکان وجود حیات در کُرات دیگر برداشته شده است.

ستاره‌شناسان پس از سال‌ها زیرنظر گرفتن دقیق ستاره‌ی پروکسیما قنطورس، بالاخره توانستند در مدار آن سیاره‌ای پیدا کنند که فقط اندکی از زمین بزرگتر است. پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به خورشید است و سیاره‌ی کشف شده، در دامنه‌ی زندگی آن قرار دارد.

این سیاره، «پروکسیما-بی» نام‌گذاری شده و نزديكترين سياره فراخورشيدي است كه تاكنون كشف شده است. پيش از اين هم صدها سياره ديگر فراخورشيدي هم اندازه اين سياره كشف شده اما سياره بسيار به زمين نزديك است كه باعث جلب توجه و هيجان محققان شده است. اين سياره در فاصله ی 4،2 سال نوری از زمین قرار دارد و از میان 3500 سیاره فراخورشیدی کشف شده پس از سال 1995،از همه نزدیکتر است. شانس بسیار زیادی وجود دارد که این سیاره برای حیات مناسب باشد.

پیته وردن، از مدیران ارشد سابق ناسا در رصد خانه جنوب اروپا (سازمانی اروپایی برای پژوهش‌های اخترشناسی در نیمکره‌ی جنوبی) در کنفرانسی خبری درباره این کشف جدید گفت: «سوال اصلی ما در ابتدای این طرح این بود که آیا در این سیاره‌هایی که به دور این ستارگان می چرخند امکان حیات وجود دارد یا خیر و اکنون می دانیم که دست‌کم یک سیاره با ویژگی‌های شبیه به زمین وجود دارد.»

پدرو آمادو از ستاره شناسان موسسه ستاره شناساسی گرانادا اسپانیا نیز گفت: «کشف این سیاره‌ شیبه به زمین شانس خوبی را در اختیار ما قرار داده است.»

دماي سطح اين سياره طوري است امکان تشکیل آب مایع در آن وجود دارد. آب مایع هم که یکی از عناصر اصلی پیدایش حیات است. هنوز مشخص نيستا در این سیاره  حیات وجود دارد یا خیر. حتی اگر خبری از حیات نباشد، شرایط لازم برای تشکیل آب را دارد. به این ترتیب، می‌تواند اولین مقصد بشر برای سفرهای آینده درون کهکشان راه شیری باشد. البته ستاره مادر این سیاره یعنی «پروکسیما قنطورس» خنک‌تر و سرخ‌تر از خورشید  است، اما یکی از دو ستاره دیگر در منظومه آلفا قنطورس شباهت زیادی به خورشید ما دارد. تصویر بالا مکان پروکسیما قنطورس را در آسمان نشان می‌دهد. این سیاره کشف شده آنقدر نزدیک به ستاره‌اش می‌چرخد که در واقع یک سال آن، ۱۱ روز زمین ما می‌شود. با اینکه بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما اگر پروکسیما b حیات داشته باشد، فاصله‌ ۴٫۲ سال نوری‌اش به قدر کافی نزدیک است که امکان ارتباطات دوطرفه وجود داشته باشد.

کد خبر 571977