ظریف با مورالس دیدار کرد/ هدایایی که رد و بدل شد/عکس

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که در پنجمین مقصد سفرش به آمریکای لاتین پنجشنبه شب به وقت محلی وارد سانتاکروز شد، دقایقی پیش با اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی دیدار و به رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این دیدار مورالس هدایایی را به وزیر خارجه کشورمان تقدیم کرد.

«اوو موالس» رییس جمهوری بولیوی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران (عصر جمعه به وقت تهران) با حضور در هتل حل اقامت ظریف با وی دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف که از پنجشنبه شب در شهر سانتاکروز بزرگترین شهر بولیوی بسر می برد امروز علاوه بر دیدار با اوو موالس و گفت وگو درباره مسایل مورد علاقه دو طرف، همراه با «داوید چوکه هووانکا» وزیر امور خارجه این کشور در مراسم گشایش نخستین نشست تجاری و سرمایه گذاری ایران و بولیوی در هتل «لوس تاخیبوس»، شرکت می کند.

تاکنون بیش از 100 نفر از تجار و فعالان اقتصادی بولیوی برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کردند و 80 نفر از مقام های دولتی بولیوی و بخش خصوصی ایران نیز در این نشست حضور دارند.

قرار است بعد از این نشست آیین امضای یادداشت تفاهم همکاری های فضایی بین سازمان فضایی ایران و بولیوی در حضور وزیران خارجه دو کشور برگزار شود.

علاوه بر این برنامه ها، قرار است بالاترین نشان دولتی بولیوی به وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اعطا شود.
ظریف سفر به 6 کشور آمریکای لاتین را از یکشنبه این هفته آغاز کرده است و بولیوی شب گذشته استقبال بی نظیری از وزیر امورخارجه کشورمان داشت. هنگام ورود ظریف گارد احترام و مراسم استقبال رسمی با حضور وزیر امور خارجه این کشور برگزار و سرود ملی دو کشور نواخته شد.

محمد جواد ظریف یک تابلوفرش ابریشمی و یک قطعه منبت کاری شده ازصنایع دستی ایران به بالاترین مقام بولیوی داد. هدیه منبت کاری، یک تابلوی قلم زنی با قاب خاتم است.

درمقابل، مورالس یک دوست مجسمه سرخپوستی و کتابی مصور از زندگی مردم این کشور آمریکای لاتین به وزیر خارجه ایران داد.
کتاب اهدایی مورالس، ' کتاب دریا ' نام دارد که در باره منازعه تاریخی بولیوی و شیلی بر سر دسترسی به دریا است.

 

ظریف در ادامه دیدارهای خود با مقامات این کشور قرار است با دوید چوکی وانکا وزیر خارجه بولیوی نیز دیدار و در نشست اقتصادی مشترک ایران و بولیوی شرکت کند. همچنین در این سفر عالی‌ترین نشان دولت بولیوی هم توسط مورالس به ظریف اعطا خواهد شد.

همچنین قرار است ضیافت نهاری به افتخار وزیر امورخارجه کشورمان از سوی رییس جمهوری بولیوی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، آخرین مقام رسمی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به بولیوی سفر کرده است، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سال 1393 برای شرکت در اجلاس گروه 77 بود.


موالس نیز آبان گذشته برای شرکت در اجلاس اوپک گازی به ایران سفر کرد و آخرین وزیر امورخارجه ایران علی اکبر صالحی بود که در سال 1391 به بولیوی آمده بود.


روابط سیاسی ایران و بولیوی بطور رسمی از سال 1386 آغاز شده است و اسفندماه 1386 سفارت ایران در بولیوی گشایش یافت و سال 1389 سفارت این کشور در تهران دایر شد.


اکنون حجم روابط دو کشور سالیانه به یک میلیون دلار می رسد؛ اما فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری و مبادلات میان دو کشور بسیار زیاد است؛ بیشترین حجم صادرات ایران به بولیوی را دارو وسایل کشاورزی مانند تراکتور تشکیل می دهد.


ایران یک بیمارستان هلال احمر در پایتخت بولیوی دارد و دو مرکز دیالیز در شهرهای لاپاز و کوچابامبا از سوی ایران درحال فعالیت هستند.
دیدگاه مردم بولیوی نسبت به ایران بسیار مثبت بوده و زمینه های سرمایه گذاری فراوانی نیز میان دو کشور وجود دارد؛ در این نشست امیدواری بویژه برای شرکت های تجاری فعال در بخش خدمات فنی و مهندسی ایجاد شده تا بتوانند حضور گسترده ای در کشور بولیوی داشته باشند.


یکی از نکات جالب درباره مراسم امروز اینکه قرار بود مراسم بسیار زودتر آغاز شود اما به نظر می رسد به دلیل قتل معاون وزیر کشور بولیوی توسط معدنچی های معترض و اتفاقاتی که رخ داده است، دیدار مورالس و ظریف با تاخیر انجام شده باشد.
ظریف پیش از سفر به بولیوی به شیلی سفر کرده بود.ظریف در ادامه سفرش به آمریکای لاتین به ونزوئلا سفر خواهد کرد. 

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =