۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

ایرنا نوشت: وزارت خارجه ترکیه 12 سفیر این کشور را به آنکارا فراخواند و محل ماموریت 22 سفیر را نیز تغییر داد.

همزمان دادستانی آنکارا آزمون های ورود کارمندان به وزارت خارجی این کشور درسالهای 2013 - 2010 میلادی را زیر ذره بین قرار داده است. هدف پاکسازی عناصر گولن از دستگاههای دولتی است.

 مصوبه مربوط به فراخوانی و تغییر محل ماموریت سفرای وزارت خارجه، امروز با انتشار درروزنامه رسمی ترکیه، اجرایی شد.
براساس این مصوبه، ارکان اوزاورال که در وزارت خارجه ترکیه به عنوان معاون مدیرکل انجام وظیفه می کرد، به عنوان سفیر جدید ترکیه در باکو منصوب شده است.
سفیر ترکیه درفرانسه، پاناما، موزامبیک، زلاندنو، تونس، ایتالیا، بوسنی هرزگوین، مولداوی، جمهوری آذربایجان، کرواسی، ازجمله سفرایی هستند که به مرکز فراخوانده شده اند.

دراین میان دادستانی آنکارا با ظن حیله در آزمون های ورودی کارمندی به وزارت خارجه ترکیه دردوره 2013 - 2010 میلادی، این آزمون ها را زیر ذره بین قرار داده است.

تحقیقات دادستانی نشان می دهد گروه گولن با هدف ایجاد دولت موازی در دستگاه های دولتی و نفوذ گسترده عناصر خود در این دستگاه ها در طول سال های گذشته با در دست داشتن کنترل آزمون های سراسری ورود به دستگاه های دولتی، کلید پاسخ سئوالات را در شب آزمون در اختیار عناصر خود قرار داده و زمینه ورود آنها به دستگاه های دولتی را فراهم آورده است. این گروه همچنین با نفوذ دادن عناصر خود در ادارات کارگزینی زمینه پذیرش افراد مورد نظر خوددر ملاقات های حضوری بعداز آزمون های کتبی را نیز فراهم آورده است.
پیشتر اعلام شده که در مجموع 300 تن از کارکنان وزارت خارجه مامور خدمت در خارج اعم از دیپلمات و کارکنان کنسولگری های و سفارتخانه ها به مرکز فرا خوانده شده است.

دستگاه های اطلاعاتی امنیتی و قضایی ترکیه به طور فشرده سرگرم یافتن سرنخ هایی از رابطه کارکنان دولتی با گروه گولن هستند که به گفته آنکارا با تشکیل سازمان تروریستی (فتو) و ساختار موازی در دولت٬ در صدد براندازی دولت قانونی بوده اند.

در تازه ترین عملیات پاکسازی در دستگاه دیپلماسی ترکیه٬ گوزجان بالیک سفیر و مشاور سیاست خارجی و رئیس دفتر احمد داوداوغلو وزیر خارجه وقت و مشاور سیاست خارجی عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه به اتهام همدستی با گروه گولن دستگیر شده است.
هفته گذشته نیز تونجای بابالی و علی فندق توسط تیم های مبارزه با ترور آنکارا دستگیر شدند.
تونجای بابالی سفیر سابق ترکیه در کانادا و علی فندق نیز سفیر سابق ترکیه در کاستاریکا بود که یکی در 17 اوت سال 2014 و دیگری در 11 نوامبر سال گذشته پیش از پایان ماموریتشان به ترکیه فراخوانده شده بودند.

بابالی و فندق به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای گذشته، تعلیق خدمت شده بودند.
در ارتباط با کودتای نافرجام٬ عملیات پلیس و قوه قضائیه ترکیه برای پاکسازی عناصر گولن از دستگاه های دولتی و بخش خصوصی ترکیه به سرعت خیره کننده و گسترده ای همچنان ادامه دارد.

بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پل های موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =