جعفر والی در گفت‌وگو با خبرآنلاین از داود رشیدی گفت: در روزهای جوانی نزدیک‌ترین دوستش بودم

جعفر والی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به سال‌هایی که زنده‌یاد داود رشیدی به تازگی به ایران بازگشته بود، تاکید کرد در آن سال‌ها دوست بسیار نزدیک این هنرمند بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح جمعه پنجم شهریورماه داود رشیدی بازیگر سینما،‌ تئاتر و تلویزیون بعد از سال‌ها تحمل بیماری آلزایمر دار فانی را وداع گفت.

جعفر والی از بازیگران و کارگردانان با سابقه تئاتر در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین»، درباره رشیدی گفت: «پیش از اینکه داود رشیدی از اروپا بازگردد، از آنجایی که من با خانواده‌اش آشنایی داشتم، خوب او را می‌شناختم. وقتی آمد و استخدام اداره هنرهای زیبا شد نزدیک‌ترین دوستش بودم.»

او درباره اولین همکاری‌شان گفت: «در نخستین نمایشنامه‌ای که کار کرد و داستان در یک سیرک‌ می‌گذشت من نقش یک دلقک را برایش بازی کردم‌. این نمایش در سالن کوچک اداره تئاتر اجرا شد و بسیار موفق بود‌.»

والی در مورد ویژگی‌های بازیگری زنده‌یاد رشیدی گفت: «نوع بازی رشیدی برای ما مدرن و نو بود و من مشتاقانه با او همکاری می‌کردم. رشیدی با کار اول میان تئاتری‌ها پذیرفته شد و مشخص شد استعدادش را دارد. در نمایش دوم (کاپیتان فریوز) را برای کار انتخاب کرد که نویسنده‌ای سوئیسی آن را نوشته و رشیدی و به همراه دوست دیگری ترجمه کرده بودند. نمایشنامه‌ای پر از شخصیت که تمام کارمندان اداره تئاتر در آن بازی کردند، از جمشید مشایخی تا فخری خوروش همه به رشیدی اعتماد کردند. نمایشی زیبا که در تالار فرهنگ روی صحنه رفت.»

این بازیگر پیشکسوت سخنان خود را چنین ادامه داد: «پس از آن رشیدی به عنوان کارگردانی تحصیل‌کرده، باشعور و موفق کار خود را ادامه داد و پس از چند سال به دلایلی از اداره تئاتر استعفا داده و در تلویزیون شروع به کار کرد. او نمایشنامه‌های معروف دنیا را اجرا می‌کرد و خودش را به عنوان کارگردانی باشعور به تئاتر ایران معرفی کرد.»

او درباره حضورهای رشیدی در آثار سینمایی نیز گفت: «در آثار سینمایی بازی موفقی داشت و همه بازی‌اش را دوست داشتند. تا سال‌های آخر کار کرد و از خود آثار ماندگار و تاثیرگذار زیادی به جا گذاشت.»

او همچنین در مورد جایگاه آثار رشیدی در تئاتر گفت:‌«او تجربیاتش را در اختیار جوان‌ها گذاشت و بسیار به آن ها آموخت. ادعایی نداشت و اهل «منم» کردن نبود‌. همیشه سرش به کار خودش بود. صمیمیت زیادی نسبت به کارش و مردم داشت. رشیدی محبوب همه بود و چهره‌ای است که در تاریخ تئاتر مملکت بسیار جای دارد. خدمت بسیاری به تئاتر کرد و در عین حال هیچ گاه نمی‌خواست خودش را مطرح کند.»

والی سخنان خود را چنین پایان داد: «من درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت می‌گویم. نبود او دردبزرگی است.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =