در سالهای اخیر پس از فارغالتحصیل شدن دانشجویان و حضور فعال آنان در روابط عمومی سازمانها و نهادها تعداد کتابهای این حوزه به 120 جلد رسیده و تقریبا دو برابر شده است، زیرا آنها با تکیه بر تجارب و دانشی که اندوختهاند در این حوزه دست به قلم شدهاند.
از ویژگی کتابهای سالهای اخیر علاوه بر افزایش کمیت، ارتقای مباحث کیفی و مهارتی شدن آنها است، البته نمیتوان ادعا کرد که تمام آنها تالیفی هستند، زیرا بخش عمده این آثار با کپیبرداری از کتابهای دیگران منتشر میشوند.
به نظر میرسد یکی از دلایل ناکارآمدی روابط عمومی در ایران، کمبود کتابهای علمی و کاربردی در این حوزه است، کتابهایی که نیازمند مطالعه و پژوهش دقیق از سوی محققان است.
نتایج یک تحقیق نشان داد که تاکنون 17 عنوان کتاب درباره «اصول و مبانی روابط عمومی» منتشر شده که اغلب آنها کپیبرداری بودند، همچنین در حوزه «مدیریت روابط عمومی» 11 عنوان کتاب روانه بازار شده است.
در موضوع «روابط عمومی در عمل» هشت عنوان کتاب، «برنامهریزی در روابط عمومی» سه عنوان، «ارتباطات با رسانهها در روابط عمومی» هفت عنوان، «نظریههای روابط عمومی» سه عنوان و «روابط عمومی الکترونیک» 9 عنوان تا سال 90 منتشر شدهاند.
اگر 10 سال اخیر را مبنای کتابهای تخصصی در حوزه روابط عمومی بدانیم، میتوان آینده خوبی را برای کتابهای این بخش ترسیم کرد. ناشرانی که به صورت تخصصی در حوزه روابط عمومی و رسانه فعالیت میکنند، در حال رشد هستند و این موضوع نشانگر جدی گرفته شدن این موضوع توسط ناشران و تخصصی شدن موضوع روابط عمومی برای آنان است.
در سالهای اخیر توجه و علاقهمندی دانشجویان رشتههای کارشناسی و مدیریتی به این رشته زیاد شده است و به طور کلی جامعه اقبال مناسبتری از این آثار دارد.
در این میان نباید فراموش کرد که نهادهای تخصصی اقدامات مناسبی را برای معرفی توانمندی روابط عمومی به جامعه داشتهاند و مجموع این اقدامات به ما اطمینان میدهد که در آینده صاحبنظران و نویسندگان خوبی به نگارش موضوعهای تخصصی روابط عمومی روی بیاورند.
زمانی که آثار کاربردی و حرفهای در این حوزه نوشته شوند، به مرور جامعه هدف این آثار به سمت حرفهای شدن در شغل خود حرکت میکنند و میتوانیم شاهد تحولی در فعالیت روابطعمومیها باشیم.
نظر شما