ایرنا نوشت: نماینده دایم سوریه در سازمان ملل گفته است مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه پیش از مبارزه با آن در خاک ترکیه غیرممکن است.

 به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار الجعفری در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود: چگونه ترکیه ادعا می کند که هدف لشکرکشی به جرابلس، داعش است درحالی که این گروه تروریستی با اجازه ترکیه تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: ترکیه با دراختیارگذاشتن هزاران خودرو تویوتا و دیگر تجهیزات و سلاح ها و خرید اسلحه برای گروه تروریستی داعش از اوکراین، کرواسی و بلغارستان از این گروه حمایت کرده است.
الجعفری گفت: هر طرفی که می خواهد سوریه را در مبارزه با تروریسم یاری کند باید تمام گام ها و تلاش های خود را با دولت سوریه هماهنگ و اطلاعات مورد نیاز درباره تروریست ها را با این دولت مبادله کند و به یک ائتلاف بین المللی جدی و کارآمد بپیوندد.

وی اظهار داشت: درصورتی که آمریکا با تشکیل نهادی موسوم به 'ائتلاف بین المللی' حاکمیت ملی سوریه را در دوسال گذشته نقض نکرده بود، امروز ترکیه جرات انجام عملیات نظامی در خاک سوریه را نداشت.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: آنچه امروز در مرزهای شمالی سوریه درجریان است داستانی قدیمی است زیرا رژیم ترکیه سال هاست که با اعزام تروریست ها از خاک خود به داخل سوریه حاکمیت سوریه را نقض کرده است.

الجعفری اضافه کرد: ترکیه نخستین کشوری است که از تروریست ها حمایت کرد و تروریسم مورد حمایت مالی کشورهای عربی خلیج فارس را وارد سوریه کرد.

وی درباره دست داشتن طرف های بین المللی در حمله شیمیایی تروریست ها به غوطه شرقی دمشق در سال 2013 نیز گفت: اطلاعات بسیاری دراین باره داریم و همه آن ها را با اطلاعات مربوط به ساخت و بکارگیری این سلاح ها توسط تروریست ها در اختیار شورای امنیت قرار داده ایم.

موضوع پرونده حمله های شیمیایی یک موضوع ساختگی برای فشار سیاسی بر دولت سوریه بود و از ابتدا در دیدار با دبیرکل سازمان ملل خواستار کمک به سوریه برای تحقیق در این موضوع شدیم.

کشورهای صاحب نفوذ در شورای امنیت می دانستند که چه کسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است ولی اصرار داشتند که این موضوع فاش نشود به همین دلیل گفت و گوهای سوریه با دبیرکل سازمان ملل دراین باره چهارماه و 11 روز طول کشید و پس از آن رئیس بازرسان سازمان ملل و تیم علمی وی برای تحقیق در خان العسل اعزام شدند.

حمله شیمایی دوم به غوطه شرقی در همان روزی انجام شد که تیم سازمان ملل قصد بازدید از این منطقه را داشت و این اقدام با هدف جلوگیری از ورود بازرسان به منطقه و تحقیق درباره حملات شیمیایی انجام شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    5 6
    درست گفته. ترکیه شده کشور مافیاهای قاچاق. اگر بخواد به عنوان یک کشور واقعی سرپا بمونه باید قاچاق رو به عنوان شغل از سیستم اداری و فرهنگی خودش حذف کنه. متاسفانه دولت ها در ترکیه رابطه تنگاتنگی با قاچاقچیان دارند. حالا این پیوند چگونه شکل گرفته و از چه زمان و به چه دلیل شکل گرفته را باید در تاریخ ترکیه جستجو کرد.
  • ت ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    4 6
    عجب حرف قشنگي زده