عروسک‌هایی که با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند/ میرزا‌حسینی: تا پیشکسوتان هستند قدرشان را بدانیم

یک کارگردان تئاتر می‌گوید: «سالهاست که رنگ سرخ سیلی بر رخ ما و عروسک‌هایمان جا خوش کرده است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فهیمه میرزاحسینی، کارگردان نمایش «پهلوان کچل» درباره تاثیری که برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی می‌تواند به جا بگذارد، گفت: «در همه جای دنیا برگزاری جشنواره راهی مطمئن برای پیوند اهل فن -چه هنری و چه غیرهنری- با مردم محسوب می‌شود. بنابراین جشنواره با ایجاد هیجان و شور و شادی میان مردم فضای برقراری ارتباط با آنچه قرار است عرضه شود و مردم شکل می‌گیرد.»

او با تاکید بر اهمیت نمایش‌های سنتی افزود: «از دیدگاه من این نمایش ها میراث معنوی ما هستند که بی‌توجهی به آن‌ها مثل روی برگرداندن از صفحات زرین تاریخ و انکار گذشته است. مگر می‌شود پایه‌های روزگاز امروز را از روی شانه‌های خمیده دیروز برداشت؟ اگر چنین کنیم می‌مانیم وسط زمین و آسمان و هیچ بعید نیست که احساس بی‌ریشه بودن و بی‌هویتی به سراغمان بیاید.»

کارگردان نمایش «خداحافظ راکن پیر»  اجراهای خیابانی را ابزاری برای بیرون کشاندن نمایش از فضای رسمی و گران سالن‌ها دانست و ادامه داد: «نمایشگرانی که به دنبال تماشاگر از هر قشری پا به خیابان گذاشته‌اند شور و شوق جشنواره را هم افزون کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که جایگاه تئاتر عروسکی کجاست، گفت: «این حوزه پر از عروسک‌هایی است با صورت‌هایی که از سیلی سرخند... سالهاست که رنگ سرخ بر رخ ما و عروسک‌هایمان جا خوش کرده است.  به نظرم آب از سر ما گذشته و فعلا همه عروسکی‌ها به حفظ جشنواره بیش از هر چیز دیگری می‌اندیشند. چون این تنها جای دیده شدن‌شان است.»

میرزاحسینی درباره پيشكسوتان تئاتر عروسکی خاطرنشان کرد: «پیشکسوتان، گذشته ما و حرفه‌مان هستند بدون آنها کاروان عروسکی‌ها راهنمایانی کم خواهد داشت پس به نظرم بهتر از هر چیز این است که تا کنارمان هستند قدرشان را خوب بدانیم.»

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =