۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۴

اگر الآن کسی به ما بگوید : وقتی که فرصت نداری نماز بخوان! یا مثلا بگوید : وقتی که پول نداری صدقه بده! تعجب می کنیم و می پرسیم : چگونه چنین چیزی ممکن است ؟

به نظرمان مي رسد كه در اين حرف تناقض باشد و خواهيم گفت: من اگر وقت يا پول نداشته باشيم چگونه نماز بخوانيم يا صدقه بدهيم ؟
گاه بعضي از رموز زندگي و حقايق هستي را انسانها تا زمان مرگ در نمي يابند ، چرا كه اين قواعد بر عكس مناسبات مادي و محاسبات دنيايي ماست.

ما مي گوييم چون وقت نداريم نمي توانيم نافله بخوانيم اما آن راز عجيب اين است كه چون نافله نمي خوانيم وقت نداريم !
وقت و مال و بدن و آبرو وقتي براي خدا مصرف شود بركت پيدا مي كند.
از ميان دو فرزند ميرزاكاظم ملك التجار بازرگان ثروتمند بازار تهران ، يكي كه همه دارايي خود را وقف مي كند به اعتبار و موقعيتي ممتاز مي رسد و ثروتش بركت مي يابد ولي برادر ديگر كه ثروت خود را براي خود خرج كرده همه پولش تمام مي شود و فرزندان و بازماندگانش براي زندگي عادي خود هم مشكل پيدا مي كنند !

آثار و نتايج املاك و اوقاف حاج حسين ملك هنوز بعد از سالها به بركت عنايت امام هشتم عليه السلام باقي و مستمر است و علاوه بر آسايش و عزت دنيايي براي خانواده اش ، سرمايه آخرت اوست چرا كه با خدا معامله كرده است و در معامله با خدا يقينا جز سود و منفعت نيست.
با محاسبه دنيايي مي گوييم مثلا بيست هزار تومان داريم و با هزينه هاي خانه و زندگي نوبت به انفاق و صدقه نمي رسد ولي درست وقتي كه بخشي از اين مبلغ را به نيازمندان بدهيم بقيه پول چنان بركتي مي كند كه بعد از هزينه هاي زندگي اضافه هم مي آيد اما وقتي همه اش را براي خانه خرج مي كنيم هميشه كم مي آوريم ! يا مثلا با همين محاسبه دنيايي مي گوييم چون فرصت نداريم به نافله خواندن نمي رسيم و فقط نماز واجب را بدون اذان و اقامه و تعقيبات ادا مي كنيم و اتفاقا هميشه هم وقت كم مي آوريم و بين گرفتاري هاي بيرون از خانه و مشكلات خانه و رسيدگي به خانواده و كارهاي شخصي سرگردانيم !
اما بر عكس وقتي كه نافله مي خوانيم و نمازها و اعمال مستحب را به جا مي آوريم مي بينيم نه تنها وقت كم نمي آوريم بلكه به همه كارهاي ديگر مي رسيم و وقت اضافه هم داريم !

پول و وقت و جسم و جان انسان وقتي براي خدا هزينه شود بركت پيدا مي كند و اين حقيقت را اگر هم نشود با تحليل مادي درك و اثبات كرد ، همه با تمام وجود درك كرده و مي فهميم چرا كه طرف معامله مان خداست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    5 0
    این برای همه است یا فقط برای ماها
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    3 1
    حرف شما کاملا صحیح است ولی عمل به آن بسیار مشکل است و اینجا هم باز نیاز به هدایت خدا داریم.
  • بی نام GB ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    4 1
    چه حرفهای قشنگی
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    6 1
    بنام خدا شخصاً درستی مطالب فوق را تجربه کرده ام . چنانکه هرگاه از نظر مالی مشکل کسی را حل کردهام ، مشکلات مالی ام چنان من حیث لایحتسب حل شده که انگشت حیرت به دندان گرفته ام . همچنین هر گاه با عشق و علاقه به نوافل رو آورده ام متوجه شده ام که برای صله رحم وقت دارم و هر گاه در این زمینه سستی کرده ام متوجه شده ام که برای انجام کارهای معمول هم وقت کم می آورم.