ایرنا نوشت: مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در آنکارا با اشاره به اینکه هدف عملیات برون مرزی نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه پاکسازی داعش می باشد.

وی در عین حال تاکید کرد اگر پ.ی.د /ی.پ.گ در صدد عبور به غرب فرات باشد، این عملیات آنها را نیز در بر می گیرد.

وزیر خارجه ترکیه ا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه استونی این مطلب را عنوان کرد.

چاوش اوغلو در حالی این مطلب را عنوان کرد که نیروهای پ.ی.گ/ی.پ.د با خارج شدن عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش از منبج، کنترل این منطقه را که در غرب رودخانه فرات قرار دارد به دست گرفته است و به نوعی هشدار جدی برای خروج آن از منطقه ارزیابی می شود.
وی تصریح کرد که ترکیه به جابجایی قومی در آن سوی مرزهای خود در شمال سوریه اجازه نخواهد داد و این را به صراحت همه باید بدانند.

وزیر خارجه ترکیه هدف اصلی عملیاتی که بامداد امروز به نام 'سپر فرات' شروع شده را پاکسازی عناصر داعش از مرزهای ترکیه و تامین امنیت مرزی و حفظ تمامیت ارضی سوریه عنوان کرد و گفت: جرابلس و دیگر مناطق در شمال سوریه متعلق به مردمان بومی آن منطقه است و باید زمینه بازگشت آنها به خانه و کاشانه خود فراهم شود.
وی نیز همانند رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که آنکارا اجازه نمی دهد در شمال سوریه در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد.

کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا ترجمه اظهارات چاوش اوغلو را به عنوان مخالفت صریح و قاطع آنکارا با شکل گیری ساختاری تحت کنترل گروههای ی.پ.گ/پ.ی.د ارزیابی می کنند که آنکارا آنها را همردیف و همدست پ.ک.ک می داند.
فکرت بیلا روزنامه نگار سرشناس ترکیه نیز در گفت وگو با شبکه خبر ان.تی.وی گفت: پ.ک.ک هدف شکل دادن کردستان بزرگ در منطقه را دارد، لذا حیاتی ترین راه برای شکل گیری این ساختار ایحاد کریدور کرد در شمال سوریه و اتصال آن از شمال عراق تا کناره دریای مدیترانه می باشد.

وی افزود: هدف سیاسی عملیات برون مرزی امروز ترکیه ممانعت از حیات یافتن این طرح می باشد و چنین دیده می شود که آنکارا با تعامل جدی با تهران و نزدیک سازی روابط خود با روسیه توانسته است واشنگتن را نیز به رهیافت نوینی برای متوقف کردن گروههای تروریستی در منطقه تا حد زیادی متقاعد سازد.

کارشناسان روابط بین الملل در همین حال با اشاره به موقعیت استراتژیک مهم جرابلس و ارتباط حیاتی آن با رقه که مرکز گروه تروریستی داعش می باشد، گمانه زنی کرده اند که عملیات برون مرزی امروز ترکیه با هماهنگی آمریکا و ائتلاف بین المللی می تواند زمینه را برای عملیات موصل فراهم کرده و داعش از هر دو سو یعنی خاک سوریه و خاک عراق در تنگنا قرار داده شود.

کارشناسان روابط بین الملل همچنین سکوت کشورها به عملیات امروز ترکیه در شمال سوریه را حاکی از گفت و گوهای اولیه در تعامل با کشورهای درگیر بحران سوریه ارزیابی کرده و می گویند که اصولا اگر این عملیات با هماهنگی های قبلی همراه نبود به یقین بلافاصله با واکنش های جهانی روبرو می شد که تاکنون هیچ واکنشی به این عملیان نشان داده نشده است.
در این میان رسانه های ترکیه از نفوذ تانک های این کشور به عمق سه کیلومتری خاک سوریه و نزدیک شدن آنها به روستای ککلیجه در نزدیکی جرابلس خبر می دهند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =