اعتراض به نخستین حراج فرش پیش از برگزاری/ میری: فرش تعریف خاص هنری خود را دارد

سید رضی میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران طی نامه‌ای اعلام کرد که در نخستین حراج فرش ایران که با عنوان حراج ملی برگزار می‌شود، هیچ نقشی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدرضی حاجی آقا میری متخصص فرش و رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در خصوص درج نام وی به عنوان کارشناس در نخستین حراج تخصصی فرش ایران (حراج ملی) که قرار است جمعه پنجم شهریور ماه در خانه همایش برگزار شود، ابراز ناراحتی کرد و گفت: «چندماه پیش دو نفر به دفتر من آمدند و در رابطه با مشاوره حراج فرش (حراج ملی) از من تقاضای همراهی کردند و من در پاسخ اعلام کردم در زمینه برگزاری حراج، تخصصی ندارم و تنها آنچه که می‌دانم درباره دو حراج بزرگ ساتبی و کریستیز است که درباره این حراج‌ها نیز توضیحاتی به آنها دادم.»

وی در ادامه افزود: «چند ماه بعد مجددا درخواست خود را تکرار کردند که من همان پاسخ را به آنها دادم و ملاقات حضوری خواستند که صورت نگرفت، این اتفاق مسکوت ماند تا چند روز پیش که کاتالوگ این حراج منتشر شد و از نام و عکس من به عنوان کارشناس فرش این حراج استفاده شده است. از این ماجرا بسیار ناراحت شدم و پس از هماهنگی با وکیل، طی نامه‌ای خطاب به مدیرعامل حراج ملی اعتراض خود را اعلام کردم.»

در نامه سید رضی میری به مدیرعامل این حراج آمده است:

«آقای محمد رضا ابریشمچی؛ مدیر عامل حراج ملی، امروز با کمال شگفتی شخصی با من تماس گرفت و اظهار داشت که کاتولوگ شما به دستش رسیده و مشاهده کرده که من با عکس و نام به عنوان کارشناس این حراج در کاتولوگ معرفی شده‌ام.

من هرگز با شما نه ملاقات کرده‌ام و نه قراردادی در ارتباط با کارشناسی در این حراج با کسی امضاء کرده‌ام و نه هیچ یک از فرش‌های چاپ شده در این کاتولوگ را دیده‌ام و از کم و کیف هیچکدام هیچ اطلاعی ندارم. عمل شما مصداق نشر اکاذیب و جعل است و موجب فریب و گمراهی شرکت‌کنندگان این حراج می‌شود. بدینوسیله به شما اخطار می‌کنم بلافاصله در پاسخ این نامه نسبت به تایید اظهارات اینجانب اقدام و پس از جمع‌آوری کاتولوگ حراج، طی یک نشست مطبوعاتی اقدام به لغو مراسم حراج کرده و تکذیبیه عمل خود را در جراید کثیرالانتشار منتشر کنید. اینجانب برای این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی که مصداق بارز هتک حرمت و حیثیت نیز می‌باشد اقدام قانونی و علیه شما شکایت خواهم کرد.»

میری در ادامه عنوان کرد: «پس از ارسال این نامه تنها خانم محمودوند جانشین مدیرعامل حراج ملی با من تماس گرفتند و اعلام عذرخواهی کردند و من از این دوستان خواستم تا نشست مطبوعاتی برگزار شود و در این نشست که با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود، رسما اعلام کنند که این کار اشتباه بوده است و من دراین حراج هیچ نقشی ندارم.»

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار کرد: «نگرانی من این است که روز جمعه پنجم شهریورماه در این حراج مردم با این اطمینان بروند و اقدام به خرید کنند که منجر به صدمه مالی آنها می‌شود، در حالی که من هیچ اطلاعی از این ماجرا ندارم و فرشی هم دراین حوزه ندیده‌ام.»

میری در ادامه درباره چرایی عدم همکاری با حراج ملی گفت: «اساسا من با ساختار حراج خیلی موافق نیستم، بنابراین در شان خودم نمی‌دانم که در این تجارت حضور داشته باشم. من یک عمر تلاش کردم و در عرصه فرش، کار فرهنگی انجام داده‌ام و کارم هویت دیگری دارد. مردم باید مطلع باشند که این حراج توسط چه کسانی برگزار می‌شود تا صدمه مالی نبینند و متوجه باشند که بدنبال این ماجرا پیگرد قانونی نیز وجود دارد.»

این متخصص فرش دستباف همچنین درباره تاثیر برگزاری حراج‌ها نیز عنوان کرد: «برگزاری یک حراج، مثل حراج تهران که آثار هنری را به نوعی معرفی می‌کند و توسط متخصصین و کارشناسان هنر ارزیابی می‌شود و اعتقاد به ارزش هنری آن اثر دارند، می‌تواند به شناخت مردم کمک کند. اما فرش به عنوان یک اثر هنری تعریف خاص خود را دارد و مولفه‌هایی دارد که باید واجد این خصوصیات باشد. ضمن این که باید به آگاهی مردم درعرصه فرش دستباف کمک کند. ولی برگزاری چنین حراجی به مردم صدمه مالی وارد کرده و باعث عدم علاقه مردم به این اثر نفیس خواهد شد که این به ضرر فرش دستباف ایران تمام می‌شود.»

57247

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =