۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰

مهر نوشت: مصرف ماری‌جوانا در ایالت اورگان آمریکا بازاری ۱۰۲ میلیون دلاری را در این ایالت به وجود آورده است، اما دولت آمریکا نیز از راه قانونی کردن مصرف این ماده، درآمدی ۲۵ درصد از فروش آن داشت.

به گزارش فاکس نیوز، بازار تولید و فروش گیاه ماری‌جوانا در ایالت‌هایی که تولید و مصرف این ماده را قانونی اعلام کرده‌اند، باعث رونق اقتصاد این ایالت‌ها شده است و درآمد دولت آمریکا از محل مالیات بر این مواد نیز به‌شدت افزایش‌یافته است؛ به طوری که در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ایالت اورگان به‌تنهایی ۱۰۲ میلیون دلار از این طریق درآمد داشته که ۲۵ درصد آن را به‌حساب دولت واریز کرده است. این مبلغ در حدود ۲۵.۵ میلیون دلار است که در سال‌های بعد از آزاد شدن مصرف این گیاه بی‌سابقه بوده است. کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند که این رقم، به رقم پیش‌بینی‌شده آن‌ها برای سال جاری بسیار نزدیک است.

آخرین آمار و ارقام مالیاتی که به‌تازگی توسط اداره درآمد ایالت اورگان منتشرشده نشان می‌دهد آغاز فروش ماری‌جوانا خوراکی رونق زیادی به این صنعت تازه قانونی شده در آمریکا داده است و انواع و اقسام خوراکی‌های حاوی ماری‌جوانا در فروشگاه‌های مواد غذایی ایالت اورگان وجود دارد. این مواد شامل تنقلات، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و انواع خوراکی‌های دیگر است که به هرکسی که بالای ۲۱ سال سن داشته باشد فروخته می‌شود. هم اکنون ماری‌جوانا تنها در ۶ ایالت آمریکا قانونی شده است و ۵۴ ایالت همچنان قوانین سختگیرانه‌ای برای فروش و مصرف این ماده مخدر دارند.

«مازن ملک»، اقتصاددان آمریکایی دراین‌باره گفته است: «از هم‌اکنون نمی‌توان در خصوص میزان استقبال از این بازار آماری ارائه داد؛ چراکه همچنان بازار سیاه و قاچاق این ماده مخدر در ایالت‌های مختلف آمریکا و همچنین در اورگان وجود دارد. بااین‌حال با قانونی شدن این ماده، دیگر مردم ماری‌جوانا را از کسی که کنار خیابان ایستاده و موادفروشی می‌کند نمی‌خرند و از فروشگاه مواد غذایی و فروشگاه مواد دارویی تهیه می‌کنند و این می‌تواند به ما در تهیه آمارهای اطلاعاتی در این خصوص کمک کند.»

وی افزود: «با این‌حال و باوجود مشکلاتی که هم‌اکنون در برخی از ایالت‌ها وجود دارد، مقامات دولتی اعتقاددارند این بازار شاهد رشد فزاینده‌ای خواهد بود.»

اقتصاددانان دولتی تخمین زده‌اند که احتمالا عواید حاصل از مالیات ۲۵ درصد بر فروش ماری‌جوانا در سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۴.۴ میلیون دلار باشد و این برای اولین سالی که سیستم مالیات بر فروش این مواد اجرایی می‌شود قابل توجه است.

دولت انتظار دارد ۲۸.۷ میلیون دلار برای تنظیم ماری‌جوانا هزینه شود که مالیات بسته‌شده بر این ماده مخدر در حدود ۱۲ میلیون دلار از این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و باقی این میزان نیز هزینه صدور مجوز تجارت ماری‌جوانا می‌شود. چیزی که باقی می‌ماند بر اساس فرمولی که توسط دولت تعیین‌شده تقسیم می‌شود: ۴۰ درصد به صندوق عمومی مدارس، ۲۰ درصد به‌سلامت روان، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، ۱۵ درصد به ارگان پلیس ایالتی اورگان، ۱۰ درصد برای اجرای قانون در این ایالت و ۵ درصد به سازمان بهداشتی پیشگیری از اعتیاد به الکل و مواد مخدر و مداخله زودهنگام و خدمات درمانی.

فروشگاه‌های فروش مصارف پزشکی در ایالت اورگان آمریکا مجاز به فروش مقدار محدودی از گل حشیش و دانه‌ها و استارتر ماری‌جوانا هستند. این مواد به افراد بالای ۲۱ سال فروخته می‌شود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    7 0
    خیلی هم عالی