نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس به دولت اجازه دادند تا مبلغ 5 میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های عمرانی دریافت کند.

به گزارش خبرآنلاین، در جریان بررسی لایحه اصلاحیه بودجه 95 در جلسه علنی امروز مجلس پیشنهاد غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان یک تبصره الحاقی به لایحه به تصویب رسید.

براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده می‌شود، با رعایت سقف مقرر در تبصره سه قانون بودجه سال 95 کل کشور تا مبلغ 5 میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح های تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ کند:‌

وام دریافتی صرفا بریا طرح‌های تملکدارایی‌های سرمایه‌ای، امور زیر بنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراهها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

طرحهای موضوع بند یک با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

لاریجانی: دولت روسیه یک سال است پیشنهاد پرداخت وام 2 درصدی به ایران را داده است

در زمان بررسی این پیشنهاد علی ادیانی در جلسه علنی در اخطاری مستند به اصل 80 قانون اساسی گفت: طبق این اصل گرفتن و دادن وام خارجی از سوی دولت باید به تصویب مجلس برسد و دولت باید این پیشنهاد را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.

وی افزود: این پیشنهاد از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده و نماینده دولت آقای نوبخت هم گفته که پیش‌نیازهای این امر از نظر سیاست خارجی فراهم شده. اگر چنین احساس نیازی وجود داشته چرا این مطلب مهم که مقدماتی از قبل داشته در لایحه نیامده، و یا در کمیسیون مطرح نشده است؟

وی افزود: اگر این پیشنهاد تصویب شود اولین باری است که مجلس چنین مجوزی به دولت می‌دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار گفت: این موضوع اشکال قانون اساسی  ندارد. این سلیقه‌ی شماست و البته بهتر است دولت لایحه بدهد.

لاریجانی اضافه کرد:‌ یک سال است دولت روسیه می‌گوید که وام  2 درصد پرداخت می‌کند. حالا اگر شما نمی‌خواهید این وام را بگیرید می‌توانید با آن مخالفت کنید.

رئیس مجلس با اشاره به موافقت دولت با این پیشنهاد نیز گفت:‌دولت گفته که به این وام خارجی نیاز  دارد.

موافقین چه گفتند، مخالفین چه اعتراضاتی داشتند

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر دولت می‌خواهد می‌تواند برای این کار لایحه‌ای به مجلس ارائه کند. پرداخت وام با نرخ 2 درصد کار خیلی خوبی است، اما حرف ما این است که آیین نامه مجلس در جریان بررسی طرح‌ها  و لوایح رعایت شود.

وی با بیان اینکه جای طرح این پیشنهاد در اصلاحیه بودجه نیست این امر را مغایر اصول 52 و 53 قانون اساسی دانست.

علی لاریجانی رئیس مجلس در همین رابطه گفت:‌ این پیشنهاد یک نماینده است و دولت نیز با آن موافقت کرده است. این کار 7- 8 ماه زمان می‌برد و این طور نیست که اگر امروز این مجوز را بدهید از فردا این کار انجام شود.

محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در همین رابطه در موافقت با این پیشنهاد گفت: طرح‌های عمرانی معطل پول و نقدینگی است و ما باید برای آنها درآمد جدید کسب کنیم یا منابعی را برای آن پیدا کنیم. این در حالی است که امکان کسب منابع  دیگر وجود ندارد. زیرا نفت بیش از این فروش نمی‌رود و تحریم و رکود هم باعث شده دولت نتواند مالیات بیشتری دریافت کند.

وی گفت: منابع مالی ارزان قیمت در کشورهایی که با ما رابطه خوبی دارند هم به تقویت روابط سیاسی ما با این کشورها منجر می‌شود و هم منابع ارزان در اختیار کشور می‌گذارد . ضمن این که این پول صرف امور جاری نمی شود بلکه صرف پروژه‌های عمرانی خواهد شد.

محمدباقر نوبخت  رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: در تبصره 3 قانون بودجه سال 95 مجلس به دولت مجوز داد تا 50 میلیارد دلاراز منابع خارجی به صورت فاینانس استفاده کند و این مبلغ نسبت به سال گذشته که 35 میلیارد دلار بود افزایش داشت.

وی با بیان اینکه برای دست یابی به رشد 8 درصدی در برنامه ششم باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود یاد آور شد: فقط یکی از انواع منابع خارجی یعنی فاینانس مورد توجه قرار گرفت در حالی که پیشنهاد به منابع خارجی تنوع می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این روش ارزان قیمت برای ما پیش آمده تا تنها کشورها و منابع غربی برای تامین مالی مورد توجه جمهوری اسلامی نباشد بلکه منابع شرقی هم اضافه شد و این فرصت برای جمهوری اسلامی در عرصه‌های جهانی موقعیتی فراهم می‌کند که  ما از رقابت بنگاهها و دولت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

نوبخت اظهار کرد: این فرصت پیرو یک دیپلماسی قوی در عرصه‌ی کشورهای شرق برای ما ایجاد می‌شود تا غرب احساس نکند می‌تواند به صورت انحصاری منابعی را برای توسعه در اختیار کشورها قرار دهد. بلکه هر کس تسهیلات و شرایط بهتری در اختیار ما بگذارد با او همکاری خواهیم کرد.

نوبخت با بیان این که این پیشنهاد مورد موافقت دولت است، اضافه کرد:‌همه اقدامات لازم انجام شده و این فرصت فراهم شده که حالا در جریان اصلاح بودجه می‌توان این پیشنهاد را مطرح کرد؛ لذا این کار از نظر شکلی و ماهوی و اقتصادی به نفع دولت است و مصارف آن هم صرفا طرح‌های عمرانی  و دارایی‌های سرمایه‌ای خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به وجود 2000 طرح ناتمام در کشور گفت: برای اتمام این طرح‌ها 400 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

نادر قاضی پور نیز در جریان بررسی این پیشنهاد در اخطاری مستند به اصل 80 قانون اساسی گرفتن یا دادن وام خارجی از سوی دولت را منوط به مصوبه مجلس دانست و گفت که این پیشنهاد باید به عنوان لایحه یا طرح مستقلی مطرح شود که البته رئیس مجلس این اخطار را وارد ندانست.

بعد از مباحث مطرح شده در نهایت نمایندگان با 148 رای موافق ، 45 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر با این پیشنهاد موافقت کردند و به این ترتیب مجوز اخذ وام تا مبلغ 5 میلیارد دلار از دولت روسیه برای طرح‌های عمرانی در متن قانون بودجه سال 95 گنجانده شد

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =