طیب‌نیا در شهرکرد: طی دوسال گذشته وابستگی دولت به درآمدهای نفتی 30 درصد کاهش یافت

ایرنا نوشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وابستگی دولت به منابع و درآمدهای نفتی بواسطه کاهش شدید قیمت نفت طی 2 سال گذشته 30 درصد کاهش یافت.

علی طیب نیا در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اظهار کرد: کاهش شدید قیمت نفت از 105 دلار در سال 93 به 20 دلار در مقاطعی در سال گذشته تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور گذاشت.
وی ادامه داد: درآمد 120 میلیارد دلاری سال 90 به 30 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.
طیب نیا با بیان این که روند دولتی شدن و نفتی شدن 2 مشکل بزرگ اقتصاد ایران است، گفت: نفت یک ثروت خدادادی است که باید برای رفاه مردم کشور و تقویت توان تولید استفاده شود.
وی افزود: باید با نقص دولتی بودن اقتصاد مبارزه کرد و به سمت اجرای سیاست های اصل 44 رفت.
طیب نیا با بیان این که سیستم مالیاتی باید اصلاح شود، ادامه داد: دولت باید کوچک سازی شود و درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین شود.
وی افزود: تراز تجاری غیر نفتی کشور سال گذشته با مازاد یک میلیارد دلاری روبه رو شد و توانستیم واردات کالا را از محل صادرات غیر نفتی تامین کنیم، به طوری که در چهار ماه امسال این مازاد به سه میلیارد دلار افزایش یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سال های گذشته ایران در رتبه بندی فضای کسب و کار در جهان رتبه 152 را داشت که با بهبود نسبی و با ارتقای 34 پله هم اینک به رتبه 118 رسیده ایم.
طیب نیا گفت: همه سازمان های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به بهبود فضای کسب و کار و مدیریت بنگاه ها و واگذاری به بخش خصوصی در راستای ارتقای بهره وری هستند.
به گفته وی در برنامه ریزی های میان مدت رتبه کسب و کار برای ایران 72 در نظر گرفته شده است که باید به این مرحله ارتقا یابیم.
طیب نیا گفت: هفته دولت فرصتی است که دولتمردان خدمات خود را برای مردم گزارش و نقاط قوت را تحکیم و نقاط ضعف خود را شناسایی کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: خروج کشور از بحران و بازگشت ثبات رونق به اقتصاد کشور در سه سال گذشته مهم ترین اقدام دولت یازدهم است.
طیب نیا تصریح کرد: سیستم بانکی دچار مشکلات پیچیده ای است که بسیاری از مشکلات و کاستی ها را نمی توان بازگو کرد.
نمایندگانی از فعالان اقتصادی در این نشست به تشریح مشکلات و نیازمندی های فعالیت های اقتصادی خود پرداختند.
بهره برداری از 40 طرح عمرانی، بازدید از طرح های مهم مانند فولاد سفیددشت، راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز و کارخانه حجاب از مهمترین برنامه های سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به این استان بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =