روزنامه وطن امروز نوشت؛ اخیرا خسرو معتضد که یکی از حامیان مذاکرات هسته‌ای جواد ظریف بوده، نسبت به این موضوع تجدیدنظر و تاکید کرده از حمایت‌های خود از برجام و مذاکرات هسته‌ای برگشته است.

بخش هایی از گفتگو ی این روزنامه با خسرو معتضد را در ادامه بخوانید؛


 شما اخیرا در اظهارنظری بر خلاف گذشته در نقد مذاکرات هسته‌ای سخن گفتید، این در حالی است که شما از موافقان مذاکرات هسته‌ای و برجام بودید. تصور شما قبل از مذاکرات، زمان مذاکرات و به طور کلی درباره برجام چگونه بوده و شما چه برآوردی از آن داشتید؟
 سال‌ها قبل آقای ظریف نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود. در آن زمان در یک برنامه پخش مستقیم به سوالات خبرنگاران بسیار خوب و مسلط پاسخ می‌داد. معمولا سیاستمداران ایران نمی‌توانند سریع پاسخ بدهند. من از تسلط و احاطه بر بحث‌شان در آن مصاحبه خیلی لذت بردم.  زمان گذشت و سال 92 آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد. من در نشریات مقالاتی نوشتم که 2 شماره آن به آقای ظریف اختصاص داشت. در این مقالات با اشاره به تبحری که داشت، از ایشان بسیار تعریف و اظهار امیدواری کردم که مذاکرات به نتیجه برسد.

 چه شد این نگاه مثبت تغییر کرد و در اظهارات‌تان تجدیدنظر کردید؟
وعده‌هایی که آقای ظریف داد و صحبت‌هایی که کرد خیلی جدی و در حد کنفرانس مونیخ در سال  1938 بود ولی متاسفانه در طول این 3 سال مذاکرات، ضمانت‌های لازم از آمریکا گرفته نشد. من به آقای ظریف ارادت دارم و معتقدم ایشان سیاستمدار پخته‌ای است. اتفاقا به خاطر همین پختگی انتظار ما از ایشان زیاد بود. بگذارید به تاریخ مراجعه کنیم. آقای قوام‌السلطنه زمانی که قوای روسیه در ایران بودند برای مذاکره به مسکو رفت و با مولوتف- که گرگ سیاست بود- و استالین مذاکره کرد.  قوام در این مذاکرات تمام امتیازات را از روس‌ها پس گرفت و مذاکرات به نفع ایران شد.
 البته قوام‌السلطنه اول امتیاز خروج نیروهای روسیه از ایران را گرفت!
آقای قوام بسیار با درایت مذاکره کرد. این باعث افتخار است. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که شوروی با قشون نظامی آن را گرفته باشد و بعدا پس داده باشد ولی قوام‌السلطنه پس گرفت.  درباره آقای ظریف ما خیلی انتظار داشتیم. به نظر من ایشان یک وزیر بسیار پخته و زمان‌دان است که سال‌ها در آمریکا زیسته ولی باید از طرف آمریکایی تضمین می‌گرفت. من شخصا از حل مساله هسته‌ای و رفع تحریم‌ها خیلی احساس خوشی می‌کردم اما بعد از لغو تحریم‌ها ما باید می‌توانستیم پول فروش نفت را به دست بیاوریم. آقایان در ایران می‌گویند 50 میلیارد دلار طلب نفتی داریم ولی آقای اوباما بیمار نیست که بگوید ایران 160 میلیارد دلار از ما طلب دارد. ببینید چه بازی‌ای سر ما درآوردند؟  شاه ایران 12 میلیارد دلار به عنوان کمک به کشورهای در حال توسعه داد که اغلبش هم برنگشت. اسرائیل بابت خرید نفت یک میلیارد و 300 میلیون به ایران بدهی دارد. 3 بار از سوی دادگاه سوییس محکوم شده ولی بدهی خود را نمی‌دهد. شاه ایران که خدا از او نگذرد یک میلیارد دلار به انگلستان بابت آب لندن داد. حدود 500 میلیون دلار به ایتالیا داد که ونیز زیر آب نرود. حالا برای 400 میلیون دلار ببینید چقدر به ما توهین می‌کنند؛ چقدر ما را تحقیر می‌کنند. وقتی این پول را دادند که 4 ایرانی- آمریکایی را که متهم به جاسوسی بودند تحویل دادیم.  ببینید! کشوری که 12 میلیارد دلار به دستور شاه به دنیا کمک کرد و 18 میلیارد دلار اسلحه خرید، سر 400 میلیون دلار با او چه می‌کنند؟ این 400 میلیون دلار هم بابت خرید اسلحه بود که با بهره‌اش یک میلیارد و اندی شده است.
 معتقدید ظریف در مذاکرات از طرف غربی هیچ تضمینی نگرفت؟
ایران همه تعهدات خود را انجام داد و در قلب رآکتور اراک سیمان ریخت ولی هیچ تضمینی نگرفت. این مذاکرات را با مذاکرات قوام‌السلطنه مقایسه کنید! آقای ظریف دکترا دارد ولی قوام لیسانس هم نداشت. من از دکتر علی امینی شنیدم که ایشان 3 یا 4 سال در پاریس درس خواند و آخر هم نتوانست لیسانس علوم سیاسی بگیرد ولی سیاستش سیاست درست ایرانی بود. شما نگاه کنید چقدر امتیاز گرفت.
 آقای معتضد! شما کامل به تاریخ معاصر آشنا هستید. شما دوست داشتید مذاکرات به نتیجه برسد و به ظریف خوشبین بودید. به نظرتان چه اتفاقی افتاد آقای ظریف که در این سطح گفت‌وگوها و مذاکرات و رایزنی‌های دیپلماتیک حضور داشته و جامعه آمریکایی، نهادهای حاکمیتی، ابزارهای اثرگذار و ابزارهای فشار را بخوبی می‌شناسد، از آمریکایی‌ها تضمین نگرفت؟
آقای ظریف آمریکایی‌ها را خوب نمی‌شناخت. من با مرحوم سیدحسین مکی خیلی دوست بودم. وقتی می‌خواست بگوید کسی کاره‌ای نیست، می‌گفت «در حکم صفر سمت چپ عدد». اوباما آخرین ماه‌های حضورش را در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گذراند. به همین خاطر جنگ تأخیری را با ایران آغاز کردند و امروز و فردا و پس‌فردا می‌کنند تا رئیس‌جمهور بعدی مشخص شود. ظریف با همه فراست و هوش و لبخندهای قشنگش، آمریکایی‌ها را خوب نشناخته بود.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    اقای اعتضاد شما لطفا فقط بینگر تاریخ باشید و برای نسل جوان تاریخ گذشته را بخوانید خیلی مانده تا سیاستمدار بشوید و مفهوم اقدامات اقای ظریف را بفهمید.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      10 42
      آقای ظریف آمریکایی‌ها را خوب نمی‌شناخت. من با مرحوم سیدحسین مکی خیلی دوست بودم. وقتی می‌خواست بگوید کسی کاره‌ای نیست، می‌گفت «در حکم صفر سمت چپ عدد». اوباما آخرین ماه‌های حضورش را در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گذراند. به همین خاطر جنگ تأخیری را با ایران آغاز کردند و امروز و فردا و پس‌فردا می‌کنند تا رئیس‌جمهور بعدی مشخص شود. ظریف با همه فراست و هوش و لبخندهای قشنگش، آمریکایی‌ها را خوب نشناخته بود.
    • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      73 7
      آقای معتضد بر همگان مشخص شده که شما تاریخ ساز هستید تا تاریخ دان و بر حسب بادی که میوزد چهره ها را موجه و غیره موجه میکنید.بر همکان مشخص شده که شما در چه سمت و سویی و برای چه اشخاصی میتازید
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      57 4
      ایشان حتی تاریخ ر ا به نفع حال حاضر تحریف میکنند تاریخ نیز بعد صدسال در مورد حضرتعالی معتضد سخن خواهد گفت
    • محسن A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      34 2
      الان برا قضاوت زوده دو سه سال دیگه ابعاد واقعی برجام مشخص میشه که چی بود وچی شده
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      41 4
      آن هم چی تاریخ من در آوردی خودش نه تاریخ واقعی
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    جناب معتضد من نه تاریخدانم مثل شما نه از سیاست خارجی چیزی میدونم ،فقط میدونم که پشت هر تیم مذاکره کننده ای یک گروه بزرگ کارشناسان خبره حضور دارند که اونها هم میدونن اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما ست و خیلی بیشتر از شما هم میدونن اما بیشتر از اینکه به فکر خودشون باشن به فکر مملکت هستند.آقای معتضد شما حتی تاریخدان هم نیستید فقط داستانگوی خوبی هستید.
  • سعیییید A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    خسرو معتضد در بین عالمان علم تاریخ لقب بسیار بامزه ای دارن بنابراین زیاد روی علم تاریخی ایشون حساب نکنین ایشون بیشتر یه چهره تلویزیونی هستن تا یه صاحب نظر تاریخی
  • بدون نام ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    كسي كه يك كلمه از تاريخ نميدونه و فقط ادعا داره همين حرفارو ميزنه تو معماي شاه همه ديدن تعداد ايراداي فيلم بيشتر از اوني هست كه بشه اسم تاريخي روش گذاشت و سليقه خودشو اعمال كرده رو تاريخ
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    میشه شما حرف نزنید
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      29 4
      چرا؟ همه حق حرف زدن و اظهارنظر دارند....
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    30 3
    بر فرض محال که قوام بهتر از ظریف مذاکره میکرده با سیاست مداران موجود مملکت میتوان به قاطعیت گفت که آقای ظریف بهتر از جلیلی و احمدی نژاد مذاکره کرده است. یک انسانی که میتوانست چقدر در شناساندن تاریخ این مملک موثر واقع شود اینگونه بی اخلاقی میکند متاسفم
  • محمد معتضد A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    4 0
    عمو خسرو مثل اینکه یادتان رفته شوروی با تهدید اتمی آمریکا خاک ایران را تخلیه کرد نه با سیاست های دیپلماتیک قوام.اگر قوام سیاستمدار بود چرا در جریان 30 تیر دچار اشتباه فاحش شده و مرگ سیاسی خود را رقم زد..
  • بی نام GB ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    45 8
    آقای معتضد شوروی رو بمب اتم آمریکا از ایران بیرون کرد در واقع قوام به پشتوانه آمریکا و انگلیس با مولوتوف مذاکره کرد در ضمن فشار جامعه بین الملل بر روی شوروی زیاد بود و جو بین المللی به نفع ایران بود درست برعکس شرایطی که ایران داشت پس داستانسراییتان را ادامه دهید وارد تاریخ جدی نشوید
  • رضا بژکول IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    30 1
    اقای معتصد شما که از ظریف می خواهید تاریخ بخواند انصافا فیلم معمای شاه واقعیت تاریخی بود؟ از نظر شما که مدعی تاریخ دانی هستید ؟اگر نه پس چرا تاکنون در این زمینه که به قول خودتان رشته کاری است اظهار نطر نمی کنید؟ انصاف حکم می کند که کمی واقع بین باشید اقای ظریف اگر هیچ کاری نکرده باشد اما توانست در مقابل 5 قدرتمند دنیا ا از منافع کشور ما دفاع کند حتی همان حداقلی که شما فکر می کنید را بگیرد ،شما برای تحریف تاریخ که در صدا و سیما بیداد می کند چه کردید ؟و تاکنون چه موضع گرفتید؟ تعریف ها و وارونه جلوه دادن تاریخ در صدا و سیما موج می زند اما شما یادت افتاده که به ظریف پیشنهاد خواندن تاریخ بکنید.لطفا ازخودتان شروع کنید .
  • رضا A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    35 3
    تو فقط تحریف کن،خوب؟
  • ناشناس A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    29 2
    آقای خسروخان معتضدشما که هین چهارکلمه تاریخ هم ازرو میخونی چطور درامورات سیاسی صاحب نظر شدی.
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    32 2
    وطن امروز و خسرو معتضد نتیجه مصاحبه از اول مشخص بود
  • حسین US ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    5 2
    از مخالفان سر سخت روحانی هستم . اما حالم از این ادبیات احمدی نژادی ها به هم می خوره. هر گندی می زنن پای امام زمان می نویسن. مردیکه امام زمان کل ثروت و خزائن غیب و جن و انس در اختیارشه چه نیازی به ثروت تو داره . شعور هم برای آدم چیز شریفی هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    31 2
    ایشون به لحاظ تاریخی سابقه چرخیدن زیاد دارند
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    25 2
    متاسفم برای این شخص که فقط در جهت موافق باد حرکت می کند.
  • مهران . ت... A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    2 39
    عزیزان چرا از روی تعصب موضع می گیرین؟اول حرفو گوش کنین ، تحقیق کنین بعد در موردش اظهار نظر کنینکسی پدر کشتگی با دکتر ظریف نداره و در ضمن عاشق چشم و ابروی ظریفش هم نیستمصالح ملت ایران شرط اصلی هستش نه افراد.
  • منصف از نکا IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    11 3
    آقای معتضد نکنه فراموش کرده اید که ان زمان در شوروی حکومت چگونه بوده و چه کسی حکومت می کرده ؟ کسی جرات نداشت درمقابل حاکم حرفی بزند. ولی حکومت در امریکا چگونه است ؟ جمهوری خواهان دشمن دمکرات ها هستن . بر علیه تصمیمات طرف مقابل میجنگند. هیچوقت راضی نمیشن که تصمیمات به اجرا در بیاد.
  • داود A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    23 3
    قوام مستحضر به پشتیبانی ترومن بود که دوتا بمب اتمی بر سر ژاپنی ها ریخته بود و تهدید می کرد سومین بمب را هم به مسکو خواهد زد.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    25 2
    خروج نیروهای شوروی از ایران نتیجه فشار آمریکا بود و نه مذاکرات قوام السلطنه.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    20 1
    اونایی که کارای بزرگ میکنند دشمنای زیادی دارند کاش معتضدفقط تاریخ گذشته رو مرور میکردو به سیاست کاری نداشت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    28 3
    آقای معتضد شما فقط و فقط یک راوی هستی مثل آقای حکایتی و هنوز خیلی خیلی فاصله داری با دنیای تاریخ چه برسه به دنیای سیاست
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    3 28
    اوون موقع که آقای معتضد به به وچه چه راه انداخته بو دواسه آقای ظریف چرادرموردش این حرفارو نمی زدید/چراهرکی خلاف میل شما حرفی بزنه سینه تونو می خواییدپاره کنید/آستانه تحملتونو بالا ببرید بدنیستا/
  • محمد جواد RO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    1 33
    به نظرم آقای معتضد تاریخ دان با سابقه ایست که باید قدر آنرا بدانید در رابطه سخنانش انتقادیش چیزی به گزاف نگفته است
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    27 2
    آقای معتضد نه سواد سیاسی دارد نه سواد ادبی
  • کاوه A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    27 2
    آقای معتضد شما کارنامه خودتان را مرور فرمایید و شاهکارهایتان را به یاد بیاورید شما همان فردی هسنید که در مدح محمدرضا پهلوی و جشنهای 2500 ساله چه مقاله ها نوشتید و چه صله ها که دریافت نمودید حالا شاه را لعنت میفرستید و به ظریف توهین میکنید شما پیر و فراموشکار شدید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    20 1
    البته در مصاحبه ایشان وآنهم با وطن امروز بیش از این انتظار نمیره . والا این روزنامه ومجلات آنچنانی مردم رو چی تصور می کنند؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    18 1
    میخواد خودش رو معروف کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    20 1
    آقای معتضد توی این 50 سال اخیر معمولا دیر تر رنگ عوض میکردند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    17 1
    آقاي معتضد خيلي چيزها را نميداند و اين گونه صريح اظهار نظر ميكند.آيا از پشت پرده مذاكرات خبر دارد؟اينكه خطر حمله از ايران دور شده و ...اطلاعاتش در حد خبرهاي روزنامه ها و تلويزيون و سايتهاست.
  • دلسوز انقلاب A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    20 1
    جناب معتضد ....شما هنوز در بیان مسایل تاریخی مشکل دارید شما رو چکار به سیاست؟؟؟؟؟ از این نظرتون خیلی خندیدیم اگر فکر میکنی تو بهتر مذاکره میکنی ، سری بعد شما رو میفرستیم این گروه مذاکره کننده بهترین دیپلماتها هستن...مورد تایید مقام معظم رهبری هستن بعد شما داری اعتراض میکنی؟؟؟
  • اهل منطق A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    20 3
    معمولا بعضی ها از بیرون گود داد میزنند لنگش کن .از نگاه ما لنگش کرده شما چشمتان بسته بود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    12 1
    ای کاش آقای معتضد در مورد مذاکره کننده ارشد قبلی یعنی آقای جلیلی هم نظرشون رو به صراحت و شفافیت بیان می کردند